Actions

Difference between revisions of "ShuT/Eruv"

From RonWareWiki

< ShuT
Line 19: Line 19:
 
קיימות הבעיות הנ"ל (ייתכן שישנן עוד, אך אלה הן הגדולות):
 
קיימות הבעיות הנ"ל (ייתכן שישנן עוד, אך אלה הן הגדולות):
 
# רחובות בעירנו כיום הן [[mtr:i/3114.htm#1|רשות הרבים דאורייתא]] לפי שו"ע, רמב"ם והתלמוד.
 
# רחובות בעירנו כיום הן [[mtr:i/3114.htm#1|רשות הרבים דאורייתא]] לפי שו"ע, רמב"ם והתלמוד.
# ערוב מצריח [[mtr:i/3201.htm#16|השתתפות פעילה של המשתתפים]].
+
# ערוב מצריך [[mtr:i/3201.htm#16|השתתפות פעילה של המשתתפים]].
 
# ישנם הרבה "מחללי שבת בפרהסיה" בערינו - צריך [[mtr:i/3202.htm#16|לטפל בהם באופן מיוחד]] כדי להתיר רשויותיהם
 
# ישנם הרבה "מחללי שבת בפרהסיה" בערינו - צריך [[mtr:i/3202.htm#16|לטפל בהם באופן מיוחד]] כדי להתיר רשויותיהם
 
# המחיצה מסביב לעיר (מה שההמון קורא "הערוב") צריך להיות [[mtr:i/3116.htm#17|מחיצה הלכתית עם דלתות שיש להן "צורת הפתח"]].  המנהג הנפוץ שלשים כבלים מעל למוטות החשמל או של רשת הטלפונים, אינו תואם דרישות אלה.
 
# המחיצה מסביב לעיר (מה שההמון קורא "הערוב") צריך להיות [[mtr:i/3116.htm#17|מחיצה הלכתית עם דלתות שיש להן "צורת הפתח"]].  המנהג הנפוץ שלשים כבלים מעל למוטות החשמל או של רשת הטלפונים, אינו תואם דרישות אלה.

Revision as of 10:31, 14 October 2007

Question: may one rely on the `eruv in most places?

In Israel, every city has at least one `eruv, which exists in order to permit people to carry from one house to another, etc., on shabbath.

The following problems exist (there may be more problems, but these are the big ones):

  1. The streets in the cities are Biblical public domains according to Sh"A, Rambam and the Talmud
  2. An `eruv must have the active participation of the parties.
  3. There are numerous "public shabbath transgressors" in our cities; they need to be dealt with in a special way in order for their "domains" to be included in an `eruv
  4. The enclosure (what people call the `eruv) must be an halachic "wall" with "doors". The current practice of using a wire placed on top of telephone or power poles, satisfies none of these requirements.

Because of the first problem, it is not even possible to make an `eruv at all in most places, since an `eruv cannot be used to subvert Biblical domains - but only Rabbinic domains. Therefore, since at the very least there is a doubt as to the permissibility of these `eruvin, and in the case of a doubt regarding Biblical mitsvoth one must be strict, it is not permitted to rely on such `eruvin, even in a time of need.

שאלה: האם אפשר לסמוך על ה"ערוב" ברוב המקומות?

כאן בארץ, יש לפחות "ערוב" אחד בכל עיר, כדי לאפשר טלטול בין בית לבית וכו', בשבת.

קיימות הבעיות הנ"ל (ייתכן שישנן עוד, אך אלה הן הגדולות):

  1. רחובות בעירנו כיום הן רשות הרבים דאורייתא לפי שו"ע, רמב"ם והתלמוד.
  2. ערוב מצריך השתתפות פעילה של המשתתפים.
  3. ישנם הרבה "מחללי שבת בפרהסיה" בערינו - צריך לטפל בהם באופן מיוחד כדי להתיר רשויותיהם
  4. המחיצה מסביב לעיר (מה שההמון קורא "הערוב") צריך להיות מחיצה הלכתית עם דלתות שיש להן "צורת הפתח". המנהג הנפוץ שלשים כבלים מעל למוטות החשמל או של רשת הטלפונים, אינו תואם דרישות אלה.

בגלל הבעיה הראשונה, אי-אפשר בכלל לעשות ערוב ברוב המקומות, כי אין לערב בין רשויות התורה אלה בין רשויות של רבנן. לכן, מפני שיש לפחות ספק לגבי הערובין האלה, וכי בקשר לספק דאורייתא יש להחמיר, אי-אפשר הסמוך על הערובין האלה, ואפילו בזמן בדוחק.



Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.