Actions

Difference between revisions of "Devar/5768/Lech Lecha"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5768
Line 6: Line 6:
 
{{heb| '''עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו''' {{hcite|b/h/h49.htm|משנה אבות ה:ג}}.  הרמב"ם מסביר בפירושו שם: '''העשרה נסיונות שנתנסה אברהם אבינו הם כולם מפורשים בתורה.  הראשון הגלות, והוא אומרו יתעלה לאברהם: לך לך מארצך וממולדתך…'''}}
 
{{heb| '''עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו''' {{hcite|b/h/h49.htm|משנה אבות ה:ג}}.  הרמב"ם מסביר בפירושו שם: '''העשרה נסיונות שנתנסה אברהם אבינו הם כולם מפורשים בתורה.  הראשון הגלות, והוא אומרו יתעלה לאברהם: לך לך מארצך וממולדתך…'''}}
  
{{heb| גלות היא אחת מדרכי התשובה: מדרכי התשובה… וגולה ממקומו--שגלות מכפרת עוון, מפני שגורמת לו להיכנע ולהיות עניו ושפל רוח.  {{hcite|i/1505.htm#5|הל' תשובה ה:ה}} }}
+
{{heb| גלות היא אחת מדרכי התשובה: '''מדרכי התשובה… וגולה ממקומו--שגלות מכפרת עוון, מפני שגורמת לו להיכנע ולהיות עניו ושפל רוח.''' {{hcite|i/1505.htm#5|הל' תשובה ה:ה}} }}
 +
 
 +
{{heb| ועל מה היה לו לשוב?  הרי שהיה היחיד בדורו שהכיר את ה' יתברך, והוא קירב אלפים ורבבות לעבודת ה'! אלא שעד שהכיר את בוראו עברו ארבעים שנה {{hcite|i/1401.htm#11|הל' עבודה זרה א:יא}}, ועד אז גם הוא עבד צלמים עם בני עירו {{hcite|i/1401.htm#11|הל' עבודה זרה א:י}}. וכידוע, עבודה זרה היא אחת משבע מצוות בני-נוח: '''על שישה דברים נצטווה אדם הראשון - על עבודה זרה…''' {{hcite|i/e509.htm#1|הל' מלכים ומלחמות ט:א}}.  }}
 +
 
 +
{{heb| אבל, אין התשובה דורשת גלות דווקא! אפשר לא לזוז ממקומו ולשוב.  אלא שישנו גורם נוסף אצל אברהם: שבני עירו רשעים היו, וגם עובדי אלילים ולכן היה צריך להיגלות ממקומו וחפש שכנים חדשים.  כך מובא גם להלכה: '''וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים, ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה--ילך למקום שאנשיו צדיקים, ונוהגים בדרך טובים.  ואם היו כל המדינות שהוא יודען ושומע שמועתן נוהגים בדרך לא טובה, כמו זמננו זה, או שאינו יכול לילך למדינה שמנהגותיה טובים, מפני הגייסות או מפני החולי--יישב לבדו יחידי, כעניין שנאמר "יישב בדד ויידום" {{hcite|p/pt/pt3203.htm#28|איכה ג,כח}}.  ואם היו רעים וחטאים, שאין מניחין אותו לישב במדינה אלא אם כן נתערב עימהן ונוהג במנהגן הרע--ייצא למערות ולחווחים ולמדברות ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים, כעניין שנאמר "מי ייתנני במדבר . . ." {{hcite|p/pt/pt1109.htm#1|ירמיהו ט,א}}}''' {{hcite|i/1206.htm#2|הל' דעות ו:ב}} }}
  
{{heb| ועל מה היה לו לשוב?  הרי שהיה היחיד בדורו שהכיר את ה' יתברך, והוא קירב אלפים ורבבות לעבודת ה'!  }}
 
  
 
----
 
----

Revision as of 11:19, 17 October 2007

וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ  (בראשית יב:א)


עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו  (משנה אבות ה:ג). הרמב"ם מסביר בפירושו שם: העשרה נסיונות שנתנסה אברהם אבינו הם כולם מפורשים בתורה. הראשון הגלות, והוא אומרו יתעלה לאברהם: לך לך מארצך וממולדתך…

גלות היא אחת מדרכי התשובה: מדרכי התשובה… וגולה ממקומו--שגלות מכפרת עוון, מפני שגורמת לו להיכנע ולהיות עניו ושפל רוח.  (הל' תשובה ה:ה)

ועל מה היה לו לשוב? הרי שהיה היחיד בדורו שהכיר את ה' יתברך, והוא קירב אלפים ורבבות לעבודת ה'! אלא שעד שהכיר את בוראו עברו ארבעים שנה  (הל' עבודה זרה א:יא), ועד אז גם הוא עבד צלמים עם בני עירו  (הל' עבודה זרה א:י). וכידוע, עבודה זרה היא אחת משבע מצוות בני-נוח: על שישה דברים נצטווה אדם הראשון - על עבודה זרה…  (הל' מלכים ומלחמות ט:א).

אבל, אין התשובה דורשת גלות דווקא! אפשר לא לזוז ממקומו ולשוב. אלא שישנו גורם נוסף אצל אברהם: שבני עירו רשעים היו, וגם עובדי אלילים ולכן היה צריך להיגלות ממקומו וחפש שכנים חדשים. כך מובא גם להלכה: וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים, ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה--ילך למקום שאנשיו צדיקים, ונוהגים בדרך טובים. ואם היו כל המדינות שהוא יודען ושומע שמועתן נוהגים בדרך לא טובה, כמו זמננו זה, או שאינו יכול לילך למדינה שמנהגותיה טובים, מפני הגייסות או מפני החולי--יישב לבדו יחידי, כעניין שנאמר "יישב בדד ויידום"  (איכה ג,כח). ואם היו רעים וחטאים, שאין מניחין אותו לישב במדינה אלא אם כן נתערב עימהן ונוהג במנהגן הרע--ייצא למערות ולחווחים ולמדברות ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים, כעניין שנאמר "מי ייתנני במדבר . . ."  (ירמיהו ט,א)}  (הל' דעות ו:ב)