Difference between revisions of "Devar/5768/Yitro"
From RonWareWiki
< Devar | 5768
(→עברית) |
|||
Line 3: | Line 3: | ||
===עברית=== | ===עברית=== | ||
+ | |||
{{heb|'''אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ''' {{hcite|p/pt/pt0220.htm#2|שמות כ:ב}}}} | {{heb|'''אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ''' {{hcite|p/pt/pt0220.htm#2|שמות כ:ב}}}} | ||
Line 11: | Line 12: | ||
{{heb|כמו שלא נתן להם לתעות במדבר - כך לא נתן לתעות רוחם אחר ההבל ולדמות לעצמם שאין דין ואין דיין. לשם כך התחיל בהודעה זו: "אנוכי ה'…", ואין אחר עמדי. "אנוכי ה'…", ואותי תעבדו ואת מצוותיי תשמרו ועשיתם אותם.}} | {{heb|כמו שלא נתן להם לתעות במדבר - כך לא נתן לתעות רוחם אחר ההבל ולדמות לעצמם שאין דין ואין דיין. לשם כך התחיל בהודעה זו: "אנוכי ה'…", ואין אחר עמדי. "אנוכי ה'…", ואותי תעבדו ואת מצוותיי תשמרו ועשיתם אותם.}} | ||
− | {{heb|שימו לב שהרמב"ם כותב, "ידיעת דבר זה מצות עשה". ידיעה, ולא הרהור ולא מחשבה אלא ידיעה - כלומר, צריך לדעת שהוא, ברוך הוא, קיים -- בדיוק כמו שאדם יודע שהוא עצמו קיים, והדרך לידיעה זאת היא ארוכה, אבל הגישה הטובה ביותר לדעתי היא להתחיל וללמוד "משנה תורה" | + | {{heb|שימו לב שהרמב"ם כותב, "ידיעת דבר זה מצות עשה". ידיעה, ולא הרהור ולא מחשבה אלא ידיעה - כלומר, צריך לדעת שהוא, ברוך הוא, קיים -- בדיוק כמו שאדם יודע שהוא עצמו קיים, והדרך לידיעה זאת היא ארוכה, אבל הגישה הטובה ביותר לדעתי היא להתחיל וללמוד "משנה תורה" מתחילתו, ולשנן בו, ולחשוב על מה שהוא אומר שם.}} |
+ | |||
+ | {{heb|הגרסה המודפסת הרגילה -- כלומר "וילנא" שממנו רבים נוהגים ללמוד -- [http://www.mishnetorah.com/?goto=book&sub=editions שגוייה מאד] בגלל סיבות שונות, ואסור ללמוד ממנה הלכה למעשה, כי יבוא חלילה להפוך ההלכה בהרבה מקרים. מי שהוא חרד לדבר ה' ולתורתו, יעדיף להשתמש [http://www.mechon-mamre.org/i/0.htm בגרסה שבאתר של מכון-ממרא] שהיא בדוקה מול רוב הכתבי-יד העתיקים. מי שמעדיף ללמוד מספר יכול לרכוש [http://www.mishnetorah.com/ משנה תורה ברכך אחד], שהוא תואם את הגרסה של הרב קאפח ז"ל, שאזלה מן השוק.}} | ||
===English=== | ===English=== |
Revision as of 09:19, 25 January 2008
עברית
אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ (שמות כ:ב)
במילים הפשוטות האלה, מתחיל ה' לצוות את בני ישראל - בפעם הראשונה כיהודים ולא כגויים, שהרי עברו תהליך גיור. (ראו הל' איסורי ביאה יג:א)
לא התחיל כך כדי להכיר להם את עצמו, שהרי כבר ידעו "מי הוא". אלא כדי להשתיל בם יסוד הדת, כלשון הרמב"ם: יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון… המצוי הזה--הוא אלוה העולם, אדון כל הארץ… וידיעת דבר זה מצות עשה, שנאמר "אנוכי ה' אלוהיך" (הל' יסודי התורה א:א,ד)
כמו שלא נתן להם לתעות במדבר - כך לא נתן לתעות רוחם אחר ההבל ולדמות לעצמם שאין דין ואין דיין. לשם כך התחיל בהודעה זו: "אנוכי ה'…", ואין אחר עמדי. "אנוכי ה'…", ואותי תעבדו ואת מצוותיי תשמרו ועשיתם אותם.
שימו לב שהרמב"ם כותב, "ידיעת דבר זה מצות עשה". ידיעה, ולא הרהור ולא מחשבה אלא ידיעה - כלומר, צריך לדעת שהוא, ברוך הוא, קיים -- בדיוק כמו שאדם יודע שהוא עצמו קיים, והדרך לידיעה זאת היא ארוכה, אבל הגישה הטובה ביותר לדעתי היא להתחיל וללמוד "משנה תורה" מתחילתו, ולשנן בו, ולחשוב על מה שהוא אומר שם.
{{{1}}}
English
Top: Devar | Prev: Bo |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.