Difference between revisions of "Devar/5768/Terumah"
From RonWareWiki
< Devar | 5768
Line 5: | Line 5: | ||
{{heb|'''וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם''' {{hcite|p/pt/pt0225.htm#8|שמות כה:ח}} }} | {{heb|'''וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם''' {{hcite|p/pt/pt0225.htm#8|שמות כה:ח}} }} | ||
− | {{heb|רמב"ם מונה בינן בית המקדש כמצות-עשה {{hcite|i/0001.htm#20|מצות-עשה כ}}, וכן הוא מבאר : '''מצות עשה לעשות בית לה', מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלוש פעמים בשנה | + | {{heb|רמב"ם מונה בינן בית המקדש כמצות-עשה {{hcite|i/0001.htm#20|מצות-עשה כ}}, וכן הוא מבאר : '''מצות עשה לעשות בית לה', מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלוש פעמים בשנה -- שנאמר "ועשו לי, מקדש" {{hcite|p/pt/pt0225.htm#8|שמות כה:ח}} ; וכבר נתפרש בתורה משכן שעשה משה רבנו , והיה לפי שעה -- שנאמר "כי לא באתם, עד עתה… {{hcite|p/pt/pt0512.htm#9|דברים יב:ט}}. ''' {{hcite|i/8101.htm#1|בית הבחירה א:א}}}} |
− | {{heb| | + | {{heb|לעומת זאת, פירש רש"י (סוכה מא. ד”ה אי נמי) שבית המקדש כבר נבנה ע"י הקב"ה, וקיים ומוכן לעתיד לבא. בזמן הנכון, ירד לארץ ונוכל מיד להשתמש בו. כך הוא מפרש את הפסוק '''מִקְּדָשׁ, אֲדֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ''' {{hcite|p/pt/pt0215.htm|שמות טו:יז}}}} |
+ | |||
+ | {{heb|לשתי הגישות האלה יש השלכות נרחבות. לטעמו של רש"י אין צורך להתחיל בעבודת הכנת המקדש, כי בעת שהקב"ה ירצה, יגלה לנו אותו מוכן לשימוש. כמו כן, אין צורך לפנות לו מקום, לבנות יסודות בשבילו, לאסוף חומרי בניה ואף לא להכין כלי הקודש.}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|לטעמו של הרמב"ם, יש לנו חובה לאומית -- כעם ישראל -- להכין את המקדש במו ידינו. והמלך המשיח, במהרה יבוא, הוא שיגרום לעם לבנותו.}} | ||
===English=== | ===English=== |
Revision as of 21:05, 7 February 2008
עברית
וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם (שמות כה:ח)
רמב"ם מונה בינן בית המקדש כמצות-עשה (מצות-עשה כ), וכן הוא מבאר : מצות עשה לעשות בית לה', מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלוש פעמים בשנה -- שנאמר "ועשו לי, מקדש" (שמות כה:ח) ; וכבר נתפרש בתורה משכן שעשה משה רבנו , והיה לפי שעה -- שנאמר "כי לא באתם, עד עתה… (דברים יב:ט). (בית הבחירה א:א)
לעומת זאת, פירש רש"י (סוכה מא. ד”ה אי נמי) שבית המקדש כבר נבנה ע"י הקב"ה, וקיים ומוכן לעתיד לבא. בזמן הנכון, ירד לארץ ונוכל מיד להשתמש בו. כך הוא מפרש את הפסוק מִקְּדָשׁ, אֲדֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ (שמות טו:יז)
לשתי הגישות האלה יש השלכות נרחבות. לטעמו של רש"י אין צורך להתחיל בעבודת הכנת המקדש, כי בעת שהקב"ה ירצה, יגלה לנו אותו מוכן לשימוש. כמו כן, אין צורך לפנות לו מקום, לבנות יסודות בשבילו, לאסוף חומרי בניה ואף לא להכין כלי הקודש.
לטעמו של הרמב"ם, יש לנו חובה לאומית -- כעם ישראל -- להכין את המקדש במו ידינו. והמלך המשיח, במהרה יבוא, הוא שיגרום לעם לבנותו.
English
Top: Devar | Prev: Mishpatim |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.