Difference between revisions of "Devar/5768/Emor"
From RonWareWiki
< Devar | 5768
Line 5: | Line 5: | ||
{{heb|'''וְלֶחֶם וְקָלִי וְכַרְמֶל לֹא תֹאכְלוּ, עַד-עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה''' {{hcite|p/pt/pt0323.htm#14|ויקרא כג:יד}}}} | {{heb|'''וְלֶחֶם וְקָלִי וְכַרְמֶל לֹא תֹאכְלוּ, עַד-עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה''' {{hcite|p/pt/pt0323.htm#14|ויקרא כג:יד}}}} | ||
− | {{heb|כאן התורה אוסרת אכילת דגן "חדש", כמו שהרמב"ם כותב: '''כל אחד מחמשת מיני תבואה בלבד--אסור לאכול מהחדש שלו קודם שיקרב העומר בשישה עשר בניסן''' {{hcite|i/5210.htm#2|הל' מאכלות אסורות י:ב}}. והוא ממשיך: '''וכל האוכל כזית חדש קודם הקרבת העומר, לוקה מן התורה--בכל מקום ובכל זמן, בין בארץ בין בחוצה לארץ, בין בפני הבית בין שלא בפני הבית''' {{hcite|i/5210.htm#2|שם}} }} | + | {{heb|כאן התורה אוסרת אכילת דגן "חדש", כמו שהרמב"ם כותב: '''כל אחד מחמשת מיני תבואה בלבד--אסור לאכול מהחדש שלו קודם שיקרב העומר בשישה עשר בניסן''' {{hcite|i/5210.htm#2|הל' מאכלות אסורות י:ב}}. והוא ממשיך: '''וכל האוכל כזית חדש קודם הקרבת העומר, לוקה מן התורה--בכל מקום ובכל זמן, בין בארץ בין בחוצה לארץ, בין בפני הבית בין שלא בפני הבית''' {{hcite|i/5210.htm#2|שם}} ה"שולחן ערוך" מוסיף: '''איסור החדש נוהג בין בארץ בין בחו"ל בין בשל ישראל בין בשל עובד כוכבים''' {{hcite||שו"ע יו"ד סימן רצג סעיף ב}}, ובמשנה: '''החדש, אסור מן התורה בכל מקום''' {{hcite||עורלה ג:י}}}} |
− | {{heb| | + | {{heb|ראיתי [http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=659 אתר אינטרנט דתי] שאומר ש"רמב"ם פוסק שאיסור חדש הוא רק בארץ ישראל", בגלל שכותב: '''אסור לקצור בארץ ישראל מן חמשת מיני תבואה לפני לקצירת העומר. במה דברים אמורים? בקציר שראוי להביא ממנו עומר, אבל בית השלחין שבעמקים, הואיל ואינו ראוי להביא ממנו, קוצרין אותו מלפני העומר, אבל לא יגדוש. תבואה שהשרישה לפני העומר, העומר מתירה, ואם לאו אסור לקוצרה, כדרך שאסור לאוכלה, עד שיבוא העומר הבא. תבואה שלא הביאה שליש מותר לקצור ממנה להאכיל לבהמה, וקוצרין מפני הנטיעות שלא יפסדו''' {{hcite|i/8607.htm#14|הל' תמידין ומוספין ז:יד,טו}}}} |
+ | {{heb|כאן רואים את חומרת הבעיה של "לומדים בעיון ולא משננים". אילו העורך ההוא היה קורא ומשנן בכל משנה התורה -- ולא רק מחפש במחשב לפסק הרצוי, היה בלי ספק נתקל באיסור המפורט של אי-אכילת חדש שהזכרנו לעיל. ואולי לא היה טועה בזה שכאן הרמב"ם מדבר בקצירה, ושם באכילה.}] | ||
Revision as of 11:43, 8 May 2008
עברית
וְלֶחֶם וְקָלִי וְכַרְמֶל לֹא תֹאכְלוּ, עַד-עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה (ויקרא כג:יד)
כאן התורה אוסרת אכילת דגן "חדש", כמו שהרמב"ם כותב: כל אחד מחמשת מיני תבואה בלבד--אסור לאכול מהחדש שלו קודם שיקרב העומר בשישה עשר בניסן (הל' מאכלות אסורות י:ב). והוא ממשיך: וכל האוכל כזית חדש קודם הקרבת העומר, לוקה מן התורה--בכל מקום ובכל זמן, בין בארץ בין בחוצה לארץ, בין בפני הבית בין שלא בפני הבית (שם) ה"שולחן ערוך" מוסיף: איסור החדש נוהג בין בארץ בין בחו"ל בין בשל ישראל בין בשל עובד כוכבים (שו"ע יו"ד סימן רצג סעיף ב), ובמשנה: החדש, אסור מן התורה בכל מקום (עורלה ג:י)
{{{1}}}
{{heb|כאן רואים את חומרת הבעיה של "לומדים בעיון ולא משננים". אילו העורך ההוא היה קורא ומשנן בכל משנה התורה -- ולא רק מחפש במחשב לפסק הרצוי, היה בלי ספק נתקל באיסור המפורט של אי-אכילת חדש שהזכרנו לעיל. ואולי לא היה טועה בזה שכאן הרמב"ם מדבר בקצירה, ושם באכילה.}]
English
And ye shall eat neither bread, nor parched corn, nor fresh ears, until this selfsame day (Lev 23:14)
Top: Devar | Prev: Kedoshim |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.