Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Bereshit"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Sukkot 5769|סוכות תשס"ט}}
+
{{header|Bereshit 5769|בראשית תשס"ט}}
  
{{hebrew}}{{pasuqh|וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל|p/pt/pt0323.htm#40|ויקרא כג:מ}}
+
{{hebrew}}{{pasuqh|הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ|p/pt/pt0104.htm#7|בראשית ד:ז}}
  
{{heb|מוכר מאד המדרש שמסביר את משמעות ערבעת המינים כך:  אתרוג, שיש בו גם טעם וגם וריח כנגד יהודי שלומד תורה ועושה מעשים טוביםלולב שיש בו טעם אך חסר ריח, כנגד הלומד ואינו עושה מעשים טוביםההדס שיש בו ריח אך אין בו טעם, כנגד מי שאינו לומד אבל כן עוסק במעשים טובים. והערבה -- ללא טעם וריח, שאין בידיו לא תורה ולא מעשים טובים.}}
+
{{heb|ה' מעודד ומזהיר את קין, לאחר שנדחתה מנחתוהוא מסביר לו שאם יעשה את הטוב, יתקבלו מעשיו לפניו יתברך -- ואם לא יעשה את הטוב, הפיתוי יהיה חזק, לעשות גרוע יותרבכל זאת, אומר ה'הוא יכול לשלוט על עצמו ולא להיכנע ליצרו הרע.}}
  
{{heb|ולפי סדר המינים בפסוק, אפשר ללמוד: שראשון הוא האתרוג -- מעלה נעלה יש לו.  הבא הוא הלולב שאע"פ שאין בו עתה מעשים טובים, לפחות לימוד יש בו ויבוא לידי מעשיםהבא הוא ההדס, שלמרות שלא זיכה עדיין את עצמו בלימוד, לפחות מעשים נאים יש לו. ואחרון ונמוך מכולם הערבה, שלא זירז את עצמו לא לזה ולא לזה.}}
+
{{heb|הוא שברא את הכוכבים ואת כל היקום כולו, מודיעו שאין בכל העולם גורם אחר שיש
 +
לו כוח להכריע מעשיו לטוב או לרע, מלבד אותו בן אדם עצמוכלומר, יש לו בחירה חופשית -- אף על פי שהיה נראה שה' שולט בכול. שמשום-מה, השם בחר לא לשלוט על מעשינו אלא לתת לנו מצוות.  וזה הוא העניין הגדול שמבדיל בין בני האדם לבין שאר הבריות.}}
  
{{heb|ועוד רמז יש בסדר זה: שהאתרוג, פריו "דר" על העץ כאמרת חז"ל -- ומחזיק מעמד הרבה זמן בלי לנבול. גם הלולב נשאר ביופיו הרבה זמן, אך פחות מן האתרוג.  ההדס נובל לאחר כמה שבועות -- ואילו הערבה אינו נשאר יפה אפילו כמה ימים, אלא נובל כמעט מיד.}}
+
{{heb|כל מי שמעלה על דעתו ש"הכוכבים" שולטים על גורלו -- לא די שמכחיש את דבר השם -- אלא מוריד עצמו מדרגת אנוש לדרגת בהמה אוכל עשב, בדעתו הקלה.}}
  
{{heb|כך בני האדם המשולים במינים האלה -- העוסק בתורה בנאמנות, יש לו שכר גם בעולם הזה וגם לעולם הבא. ואילו זה שאינו טורח ללמוד ולא לעשות, לא מספיק למלא את שנותיו עלי האדמה עד שלא נובל ואיננו.  יהי רצון שנזכה את עצמנו בלימוד ובמעשים טובים בשנה הזאת.}}
 
  
  
Line 16: Line 16:
 
{{english}}
 
{{english}}
  
{{pasuq|And ye shall take you on the first day the fruit of goodly trees, branches of palm-trees, and boughs of thick trees, and willows of the brook|p/pt/pt0323.htm#40|Lev 23:40}}
+
{{pasuq|If thou doest well, shall it not be lifted up? and if thou doest not well, sin coucheth at the door; and unto thee is its desire, but thou mayest rule over it|p/pt/pt0104.htm#7|Gen 4:7}}
  
There is a well-known midrash which explains the meaning of the ''four species'' like so: ''etrog'' (citron), which has both a taste and an aroma, corresponds to the Jew who both studies Torah and performs good deedsThe ''lulav'' (palm branch), which has taste but lacks aroma, corresponds to the one who studies Torah but does not perfom good deeds.  The ''hadas'' (myrtle) corresponds to the one who performs good deeds, but has not yet given himself the merit of Torah studyAnd the ''arava'' (brook willow) -- having neither taste nor aroma -- corresponds to the one who has neither bothered to learn Torah nor to perform good deeds.
+
God encourages and warns Cain, after his offering was rejectedHe explains to him that if he does good, his deeds will be received by Him may He be blessed -- but if he doesn't do good, the temptation to do even worse will be strongNevertheless, says God, he can control himself and not succumb to his evil inclination.
  
And according to the order of the species in the verse, one may learn: first of all is the ''etrog'' -- which is the highest level.  Next is the ''lulav'' who even though he doesn't currently have good deeds, at least has learned Torah which leads to good deedsNext is the ''hadas'', who though he has not given himself the merit of Torah study, at least performs good deeds.  And the lowest of all is the ''arava'', who did not bother to rouse himself neither for this nor for that.
+
He who created the stars and the entire universe, informs him that there is no force in the world which has the power to force his deeds to good or evil, except he himselfThat is to say, he has free will -- even though it would appear that God governs everything.  Because for some reason, God chose not to govern our deeds rather He gave us commandments.  And this is the great issue which distinguishes between human beings and the rest of the creatures.
  
And there is another hint in the order: that the ''etrog'''s fruit "lives" on the tree as our Sages have said -- and it lasts a long time without wilting.  Similarly, the ''lulav'' keeps its good appearance for a long time, though less than the ''etrog''.  The ''hadas'' wilts after a few weeks -- and the ''arava'' doesn't stay nice even for a few days, rather it wilts almost immediately.
+
Anyone who imagines that "the stars" govern his future -- not only does he deny God's words -- but he diminishes himself from the level of "human being" to the level of grass-eating beasts, because of his feeble intellect.
  
So are the people who are likened to these four species -- the one who toils to learn Torah constantly, he has a reward both in this world and in the next.  Whereas the one who does not bother to learn nor to do, does not even get to fill out his years in this world before he wilts and is no more.  May it be His will that we bring ourselves the merit of Torah study and good deeds this year.
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Sukkot|Sukkot|Devar/5769/Noach|Noach}}
 
 
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Haazinu|Haazinu||}}
 
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 10:40, 31 October 2008

Bereshit 5769 - בראשית תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ  (בראשית ד:ז)

ה' מעודד ומזהיר את קין, לאחר שנדחתה מנחתו. הוא מסביר לו שאם יעשה את הטוב, יתקבלו מעשיו לפניו יתברך -- ואם לא יעשה את הטוב, הפיתוי יהיה חזק, לעשות גרוע יותר. בכל זאת, אומר ה', הוא יכול לשלוט על עצמו ולא להיכנע ליצרו הרע.

הוא שברא את הכוכבים ואת כל היקום כולו, מודיעו שאין בכל העולם גורם אחר שיש לו כוח להכריע מעשיו לטוב או לרע, מלבד אותו בן אדם עצמו. כלומר, יש לו בחירה חופשית -- אף על פי שהיה נראה שה' שולט בכול. שמשום-מה, השם בחר לא לשלוט על מעשינו אלא לתת לנו מצוות. וזה הוא העניין הגדול שמבדיל בין בני האדם לבין שאר הבריות.

כל מי שמעלה על דעתו ש"הכוכבים" שולטים על גורלו -- לא די שמכחיש את דבר השם -- אלא מוריד עצמו מדרגת אנוש לדרגת בהמה אוכל עשב, בדעתו הקלה.



English

If thou doest well, shall it not be lifted up? and if thou doest not well, sin coucheth at the door; and unto thee is its desire, but thou mayest rule over it  (Gen 4:7)

God encourages and warns Cain, after his offering was rejected. He explains to him that if he does good, his deeds will be received by Him may He be blessed -- but if he doesn't do good, the temptation to do even worse will be strong. Nevertheless, says God, he can control himself and not succumb to his evil inclination.

He who created the stars and the entire universe, informs him that there is no force in the world which has the power to force his deeds to good or evil, except he himself. That is to say, he has free will -- even though it would appear that God governs everything. Because for some reason, God chose not to govern our deeds rather He gave us commandments. And this is the great issue which distinguishes between human beings and the rest of the creatures.

Anyone who imagines that "the stars" govern his future -- not only does he deny God's words -- but he diminishes himself from the level of "human being" to the level of grass-eating beasts, because of his feeble intellect.



Top: Devar Prev: Sukkot Next: Noach




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.