Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Shemot"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Vayechi 5769|ויחי תשס"ט}}
+
{{header|Shemot 5769|שמות תשס"ט}}
  
 
{{hebrew}}
 
{{hebrew}}
  
{{pasuqh|וְהַיָּמִים, אֲשֶׁר מָלַךְ דָּוִד עַל-יִשְׂרָאֵל, אַרְבָּעִים, שָׁנָהבְּחֶבְרוֹן מָלַךְ, שֶׁבַע שָׁנִים, וּבִירוּשָׁלִַם מָלַךְ, שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹשׁ שָׁנִים |p/pt/pt09a02.htm#11|מלכים א ב:יא}}
+
{{pasuqh|הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹפֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ |p/pt/pt0201.htm#10|שמות א:י}}
  
{{heb|הפטרת השבוע מסתיימת בסיכום קצר של חייו של המלך דוד ע"ההמלך הטוב ביותר שהיה לעם ישראל -- עד כדי כך, שמכנים את המלך המשיח שעתיד לבוא, "בן דוד".  היה ראוי לכבד את בנו שלמה המלך כך -- שהרי הוא זה שבנה את המקדש, והביא שלום ממושך לעם.}}
+
{{heb|על מה פרעה מדבר?  הוא מפחד שהזרים ימרדו בו ויתווספו לאויביולמה ימרדו?  עדיין הנם בני-חורים ולא עבדים!  המצב שלהם היה טוב מאד, ולא הייתה להם שום סיבה למרוד.  ועוד הוא אומר "ועלה מן הארץ".  היית חושב שאילו היו מורדים בו, היה שמח שילכו להם!}}
  
{{heb|בכל זאת, רואים שהמלך המשיח מכונה "בן דוד".  כי דרוש ממנו לכבוש את האויבים הסובבים את ארץ ישראל: '''אם עשה והצליח, וניצח כל האומות שסביביו''' {{hcite|i/e511.htm#8|הל מלכים יא:ח}}.  ואיש שכולו שלום (שלמה) אינו מתאים לתפקיד הזה.  לא יצליח כי לא ינצח את אויביו אלא יכרות עמם בריתות והסכמיםהמלך המשיח חייב לנצח, לדכא את הערלים מסביב כי רק כך אפשר לייסד ממלכת כוהנים בלי סכנת התבוללות. כמובן יביא גם שלום, אך שלומו של המלך המשיח יבוא כתוצאה מחוסר אונים של אויביו, ואילו שלומו של שלמו נובע מחשבונות כלכליים או פוליטיים, שעלולים להשתנות מדי פעם בפעם.}}
+
{{heb|נתחיל מהסוף: הוא יודע שבגלל בני ישראל, מצריים לא רק שרדה אחר הרעב הגדול שבימי יוסף, אלא פרחה העצמה מאד. היא הייתה אחת המעצמות הגדולות שבעולםאולי, הוא חושש, שמא ילכו בני ישראל ומצריים תאבד את גדולתה ועוצמתה. לכן הוא לא רוצה שבני ישראל יעזבו את מצריים. }}
  
{{heb|דוד המלך ייסד ממלכתו בתחילה, דווקא בחברוןעיר שלא הייתה ידידותית אז, ועוד פחות עתהראוי לנו לסלול דרך למלכנו שעתיד לבוא, בכיבוש עיר חברון וסביבותיה, ולהתחיל את תהליך דיכוי אויבינו עוד לפני ביאת משיח צדקנו.  '''יְחִי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ דָּוִד, לְעֹלָם!''' {{hcite|p/pt/pt09a01.htm#31|מלכים א:לא}} }}
+
{{heb|ולכן הוא "מתחכם" להם, ולאט לאט הופכם לעבדיםכדי שלא יהיה להם חופש לבחור לעצמם מקום מגורים אחרהוא משתיל בעמו פחד ושנאה כלפי הישראלים, כדי שיהיה להם קל לחשבם לעבדים ולא לאזרחיםואז הוא מעבידם בפרך: '''וְאֵיזוֹ הִיא עֲבוֹדַת פֶּרֶךְ--זוֹ עֲבוֹדָה שְׁאֵין לָהּ קִצְבָה, אוֹ עֲבוֹדָה שְׁאֵינוּ צָרִיךְ לָהּ, אֵלָא תִּהְיֶה מַחְשַׁבְתּוֹ לְהַעֲבִידוֹ בִּלְבָד, שֶׁלֹּא יִבָּטֵל''' {{hcite|i/c501n.htm#8|הל' עבדים א:ח}}.  להעסיק את כל מחשבותיו וכוחותיו כדי שלא יהיה להם שום כוח למרוד.}}
 +
 
 +
{{heb|פרעה היה התעמלן הראשון. הוא יצא בקרב תקשורתי נגד עם חף מפשע, כדי להשיג את מטרותיו.  ובגלל הדרך האכזרי בה הוא פעל, קיבל את העונש שקיבל.  ועל זה נדבר ב"ה בהמשך.}}
  
 
{{english}}
 
{{english}}
  
{{pasuq|And the days that David reigned over Israel were forty years: seven years reigned he in Hebron, and thirty and three years reigned he in Jerusalem |p/pt/pt09a02.htm#11|1 Kings 2:11}}
+
{{pasuq|come, let us deal wisely with them, lest they multiply, and it come to pass, that, when there befalleth us any war, they also join themselves unto our enemies, and fight against us, and get them up out of the land|p/pt/pt0201.htm#10|Ex 1:10}}
 +
 
 +
What is Pharaoh talking about? He is afraid that the foreigners will rebel against him and join his enemies.  Why should they rebel?  They were still free and not slaves!  Their situation was very good, and they had no reason at all to rebel.  He further says, "and get them up out of the land".  One would have thought that if they rebelled against him, he would be happy to see them leave!
  
This week's ''haftarah'' ends with a short summary of the life of King David, of blessed memoryThe best king the Jewish people ever had -- to the extent that the King Messiah who is to come in the future is called "the son of David"It would have been proper to honor his son Solomon in that manner -- since he was the one who built the Temple, and ushered in a long era of peace.
+
Let's begin at the end: he knows that because of the Children of Israel, Egypt not only survived the great famine of Joseph's time, but prospered and became a very great powerEgypt was one of the greatest powers in the worldPerhaps, he thinks, that if the Israelites leave Egypt, she will lose all her glory and power.  Therefore he does not want them to leave Egypt.
  
Nevertheless, we see the King Messiah is called "son of David". Because he is required to conquer the enemies surrounding the Land of Israel: '''if he did so and succeeded, and conquered all the surrounding nations''' {{hcite|i/e511.htm#8|Laws of Kings 11:8}}. A person who is entirely about peace ("Shelomo", Solomon = ''shalom'', peace) is not well matched for that job.  He will not succeed, because he will not conquer the enemies, rather he will sign treaties and understandings with them.  And the King Messiah ''must'' conquer, and suppress the surrounding peoples, because only in that manner is it possible to establish a kingdom of priests without danger of intermixing.  Of course, he will also bring peace, but the King Messiah's peace will be attained as a result of the powerlessness of his enemies, whereas Solomon's peace was attained from economic and political considerations, which are liable to change from time to time.
+
Therefore he "deals wisely" with them, and slowly but surely changes them into slaves, in order that they not have any freedom to choose another dwelling place. He implants in his people a fear and hatred towards the Israelites, in order that they find it easy to think of them as slaves and not citizens. And then he made them labor ''befarech'': '''what kind of work is ''parech''?  It is that kind of work which is never-ending, or work which is unnecessary -- rather the point of it is just to make him work, so he is not idle'''{{hcite|i/c501n.htm#8|Laws of Slaves 1:8}}. The purpose was to keep their thoughts and all their strength busy so they would not have the strength to rebel.
  
King David started his rule specifically in HebronA city which was not friendly then, and even less so nowIt would be proper for us to pave the way for our future King, by conquering the city of Hebron and its outlying areas, and to begin the process of suppressing our enemies even before the coming of our righteous Messiah.  '''Let my lord king David live for ever!''' {{hcite|p/pt/pt09a01.htm#31|1 Kings 1:31}}
+
Pharaoh was the first propagandistHe waged a media battle against an innocent people, in order to achieve his goalsBecause of the cruel manner in which he worked, he received the punishment he received, and God willing I will talk about this later on.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Vayigash|Vayigash||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Vayechi|Vayechi||}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Revision as of 09:31, 16 January 2009

Shemot 5769 - שמות תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ: פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ  (שמות א:י)

על מה פרעה מדבר? הוא מפחד שהזרים ימרדו בו ויתווספו לאויביו. למה ימרדו? עדיין הנם בני-חורים ולא עבדים! המצב שלהם היה טוב מאד, ולא הייתה להם שום סיבה למרוד. ועוד הוא אומר "ועלה מן הארץ". היית חושב שאילו היו מורדים בו, היה שמח שילכו להם!

נתחיל מהסוף: הוא יודע שבגלל בני ישראל, מצריים לא רק שרדה אחר הרעב הגדול שבימי יוסף, אלא פרחה העצמה מאד. היא הייתה אחת המעצמות הגדולות שבעולם. אולי, הוא חושש, שמא ילכו בני ישראל ומצריים תאבד את גדולתה ועוצמתה. לכן הוא לא רוצה שבני ישראל יעזבו את מצריים.

ולכן הוא "מתחכם" להם, ולאט לאט הופכם לעבדים. כדי שלא יהיה להם חופש לבחור לעצמם מקום מגורים אחר. הוא משתיל בעמו פחד ושנאה כלפי הישראלים, כדי שיהיה להם קל לחשבם לעבדים ולא לאזרחים. ואז הוא מעבידם בפרך: וְאֵיזוֹ הִיא עֲבוֹדַת פֶּרֶךְ--זוֹ עֲבוֹדָה שְׁאֵין לָהּ קִצְבָה, אוֹ עֲבוֹדָה שְׁאֵינוּ צָרִיךְ לָהּ, אֵלָא תִּהְיֶה מַחְשַׁבְתּוֹ לְהַעֲבִידוֹ בִּלְבָד, שֶׁלֹּא יִבָּטֵל  (הל' עבדים א:ח). להעסיק את כל מחשבותיו וכוחותיו כדי שלא יהיה להם שום כוח למרוד.

פרעה היה התעמלן הראשון. הוא יצא בקרב תקשורתי נגד עם חף מפשע, כדי להשיג את מטרותיו. ובגלל הדרך האכזרי בה הוא פעל, קיבל את העונש שקיבל. ועל זה נדבר ב"ה בהמשך.

English

come, let us deal wisely with them, lest they multiply, and it come to pass, that, when there befalleth us any war, they also join themselves unto our enemies, and fight against us, and get them up out of the land  (Ex 1:10)

What is Pharaoh talking about? He is afraid that the foreigners will rebel against him and join his enemies. Why should they rebel? They were still free and not slaves! Their situation was very good, and they had no reason at all to rebel. He further says, "and get them up out of the land". One would have thought that if they rebelled against him, he would be happy to see them leave!

Let's begin at the end: he knows that because of the Children of Israel, Egypt not only survived the great famine of Joseph's time, but prospered and became a very great power. Egypt was one of the greatest powers in the world. Perhaps, he thinks, that if the Israelites leave Egypt, she will lose all her glory and power. Therefore he does not want them to leave Egypt.

Therefore he "deals wisely" with them, and slowly but surely changes them into slaves, in order that they not have any freedom to choose another dwelling place. He implants in his people a fear and hatred towards the Israelites, in order that they find it easy to think of them as slaves and not citizens. And then he made them labor befarech: what kind of work is parech? It is that kind of work which is never-ending, or work which is unnecessary -- rather the point of it is just to make him work, so he is not idle (Laws of Slaves 1:8). The purpose was to keep their thoughts and all their strength busy so they would not have the strength to rebel.

Pharaoh was the first propagandist. He waged a media battle against an innocent people, in order to achieve his goals. Because of the cruel manner in which he worked, he received the punishment he received, and God willing I will talk about this later on.



Top: Devar Prev: Vayechi




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.