Difference between revisions of "Devar/Aliyah-Rambam"
From RonWareWiki
< Devar
(New page: {{subst: :Devar/Latest}}) |
|||
Line 1: | Line 1: | ||
{{bismilla}} | {{bismilla}} | ||
− | {{header| | + | {{header|The Obligation of Aliyah according to Rambam|חובת יישוב הארץ ע"פי הרמב"ם}} |
{{hebrew}} | {{hebrew}} | ||
− | {{ | + | {{heb|ישיבת ארץ ישראל אינה כלולה במניין המצוות על פי הרמב"ם. לכן רבים סוברים שהוא לא ראה חיוב לשבת בארץ (ובפרט כיוון שהוא בעצמו לו ישב בארץ אלא תקופה קצרה). וכן העיר הרמב"ן בהשגותיו על הרמב"ם.}} |
− | {{heb| | + | {{heb|נתייחס לשתי נקודות: |
+ | # למה לא כלל הרמב"ם את ישיבת הארץ במניין המצוות? | ||
+ | #.האם הוא סבר שאין חיוב לשבת בארץ?}} | ||
− | {{heb| | + | {{heb|באשר לנקודה השנייה, נביא שתי הלכות ברורות. בהלכות [http://mechon-mamre.org/i/e505n.htm#11 מלכים פרק ה]:}} |
− | {{heb| | + | {{heb|הלכה טו: '''לְעוֹלָם יָדוּר אָדָם בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, אַפִלּוּ בְּעִיר שֶׁרֻבָּהּ גּוֹיִים; וְאַל יָדוּר בְּחוּצָה לָאָרֶץ, וְאַפִלּוּ בְּעִיר שֶׁרֻבָּהּ יִשְׂרָאֵל: שֶׁכָּל הַיּוֹצֶא לְחוּצָה לָאָרֶץ -- כְּאִלּוּ עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה.'''}} |
− | {{heb| | + | {{heb|הלכה יא: '''אָסוּר לָצֵאת מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְחוּצָה לָאָרֶץ לְעוֹלָם -- אֵלָא לִלְמֹד תּוֹרָה, אוֹ לִשָּׂא אִשָּׁה, אוֹ לְהַצִּיל מִיַּד הַגּוֹיִים, וְיַחְזֹר לָאָרֶץ; וְכֵן יוֹצֶא הוּא לִסְחוֹרָה. אֲבָל לִשְׁכֹּן בְּחוּצָה לָאָרֶץ, אָסוּר -- אֵלָא אִם כֵּן חָזַק שָׁם הָרָעָב, עַד שֶׁנַּעֲשָׂה שׁוֹוֶה דֵּינָר חִטִּין בִּשְׁנֵי דֵּינָרִין.'''}} |
+ | {{heb|הרי לך שתי מצוות ברורות לחלוטין -- אחת עשה והשנייה לא תעשה! שתיהן מיוסדות בתלמוד הבבלי כתובות, קי-קיא. נוסף לאלה, נמצא (מאותו המקור) [http://mechon-mamre.org/i/4113n.htm#23 הלכות אישות פרק יג הלכה כג-כה]:}} | ||
− | {{ | + | {{heb|'''וְכֵן לֹא יוֹצִיאָהּ מִמְּקוֹם שֶׁרֻבּוֹ יִשְׂרָאֵל, לִמְקוֹם שֶׁרֻבּוֹ גּוֹיִים; וּבְכָל מָקוֹם, מוֹצִיאִין מִמְּקוֹם שֶׁרֻבּוֹ גּוֹיִים, לִמְקוֹם שֶׁרֻבּוֹ יִשְׂרָאֵל.'''}} |
+ | |||
+ | {{heb|'''בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, מֵחוּצָה לָאָרֶץ לְחוּצָה לָאָרֶץ, אוֹ מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. אֲבָל מֵחוּצָה לָאָרֶץ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל -- כּוֹפִין לַעֲלוֹת, אַפִלּוּ מִנָּוֶה יָפֶה לְנָוֶה רָע; וְאַפִלּוּ מִמְּקוֹם שֶׁרֻבּוֹ יִשְׂרָאֵל, לִמְקוֹם שֶׁרֻבּוֹ גּוֹיִים -- מַעֲלִין. וְאֵין מוֹצִיאִין מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְחוּצָה לָאָרֶץ, וְאַפִלּוּ מִנָּוֶה רָע שֶׁרֻבּוֹ גּוֹיִים לְנָוֶה הַיָּפֶה שֶׁרֻבּוֹ יִשְׂרָאֵל.'''}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|'''אָמַר הָאִישׁ לַעֲלוֹת לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְהִיא אֵינָהּ רוֹצָה -- תֵּצֵא שֶׁלֹּא בִּכְתֻבָּה; אָמְרָה הִיא לַעֲלוֹת, וְהוּא אֵינוּ רוֹצֶה -- יוֹצִיא וְיִתֵּן כְּתֻבָּה; וְהוּא הַדִּין לְכָל מָקוֹם מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, עִם יְרוּשָׁלַיִם: שֶׁהַכֹּל מַעֲלִין לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְאֵין הַכֹּל מוֹצִיאִין מִשָּׁם; וְהַכֹּל מַעֲלִין לִירוּשָׁלַיִם, וְאֵין הַכֹּל מוֹצִיאִין מִשָּׁם.'''}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|ובהלכות [http://mechon-mamre.org/i/c508n.htm#10 עבדים פרק ח הלכה י]: '''עֶבֶד שֶׁאָמַר לַעֲלוֹת לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל -- כּוֹפִין אֶת רִבּוֹ לַעֲלוֹת עִמּוֹ, אוֹ יִמְכֹּר אוֹתוֹ לְמִי שֶׁיַּעֲלֵהוּ לְשָׁם. רָצָה הָאָדוֹן לָצֵאת לְחוּצָה לָאָרֶץ -- אֵינוּ יָכוֹל לְהוֹצִיא אֶת עַבְדּוֹ, עַד שֶׁיִּרְצֶה הָעֶבֶד. וְדִין זֶה בְּכָל זְמָן, אַפִלּוּ בַּזְּמָן הַזֶּה, שֶׁהָאָרֶץ בְּיַד גּוֹיִים.'''}} | ||
− | {{ | + | {{heb|אין ספק אפוא שהרמב"ם פסק להלכה שיש חיוב לשבת בארץ -- גם לעלות לארץ, וגם לא לצאת ממנה. אם כן, למה לא כלל מצווה זו במניין המצוות? כל המצוות שמנה, יש להן פסוק בתורה המעיד עליהן. ולדעת הרמב"ן, הפסוק '''וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ, וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ''' {{hcite|p/pt/pt0433.htm#53|שמות לג:נג}} הוא הסמך לעמדה שחיוב ישיבת הארץ בא מן התורה.}} |
− | + | {{heb|אך לשיטת הרמב"ם, הפסוק הזה אינו אלא מצווה לשעה, לכבוש את הארץ -- והוא לא כלל מצוות שאינן נוהגות לדורות בחיבורו. ומפני שאין פסוק אחד ברור המעיד על מצוות יישוב הארץ, לא כלל אותה במניין המצוות. }} | |
− | + | {{heb|אך אין להסיק מזה שלא ראה במצווה הזאת חשיבות עליונה, שהמצווה הזאת היא מצווה מכשירה. הרבה מאד מצוות תלויות בה (כל הקשור לבית הבחירה, למשל). ולכן אינה בגדר מצוות רשות -- רצה, עושה -- רצה, לא עושה -- כמצוות ציצית. אלא חייב כל אדם לרוץ אחרי המצווה הזאת בכל כוחו, כדי שיכשיר עצמו לעשיית כל שאר המצוות התלויות בארץ.}} | |
− | + | {{english}} | |
− | |||
− | |||
{{devar}} | {{devar}} |
Revision as of 09:07, 17 February 2009
עברית
ישיבת ארץ ישראל אינה כלולה במניין המצוות על פי הרמב"ם. לכן רבים סוברים שהוא לא ראה חיוב לשבת בארץ (ובפרט כיוון שהוא בעצמו לו ישב בארץ אלא תקופה קצרה). וכן העיר הרמב"ן בהשגותיו על הרמב"ם.
נתייחס לשתי נקודות:
- למה לא כלל הרמב"ם את ישיבת הארץ במניין המצוות?
- .האם הוא סבר שאין חיוב לשבת בארץ?
באשר לנקודה השנייה, נביא שתי הלכות ברורות. בהלכות מלכים פרק ה:
הלכה טו: לְעוֹלָם יָדוּר אָדָם בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, אַפִלּוּ בְּעִיר שֶׁרֻבָּהּ גּוֹיִים; וְאַל יָדוּר בְּחוּצָה לָאָרֶץ, וְאַפִלּוּ בְּעִיר שֶׁרֻבָּהּ יִשְׂרָאֵל: שֶׁכָּל הַיּוֹצֶא לְחוּצָה לָאָרֶץ -- כְּאִלּוּ עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה.
הלכה יא: אָסוּר לָצֵאת מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְחוּצָה לָאָרֶץ לְעוֹלָם -- אֵלָא לִלְמֹד תּוֹרָה, אוֹ לִשָּׂא אִשָּׁה, אוֹ לְהַצִּיל מִיַּד הַגּוֹיִים, וְיַחְזֹר לָאָרֶץ; וְכֵן יוֹצֶא הוּא לִסְחוֹרָה. אֲבָל לִשְׁכֹּן בְּחוּצָה לָאָרֶץ, אָסוּר -- אֵלָא אִם כֵּן חָזַק שָׁם הָרָעָב, עַד שֶׁנַּעֲשָׂה שׁוֹוֶה דֵּינָר חִטִּין בִּשְׁנֵי דֵּינָרִין.
הרי לך שתי מצוות ברורות לחלוטין -- אחת עשה והשנייה לא תעשה! שתיהן מיוסדות בתלמוד הבבלי כתובות, קי-קיא. נוסף לאלה, נמצא (מאותו המקור) הלכות אישות פרק יג הלכה כג-כה:
וְכֵן לֹא יוֹצִיאָהּ מִמְּקוֹם שֶׁרֻבּוֹ יִשְׂרָאֵל, לִמְקוֹם שֶׁרֻבּוֹ גּוֹיִים; וּבְכָל מָקוֹם, מוֹצִיאִין מִמְּקוֹם שֶׁרֻבּוֹ גּוֹיִים, לִמְקוֹם שֶׁרֻבּוֹ יִשְׂרָאֵל.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, מֵחוּצָה לָאָרֶץ לְחוּצָה לָאָרֶץ, אוֹ מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. אֲבָל מֵחוּצָה לָאָרֶץ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל -- כּוֹפִין לַעֲלוֹת, אַפִלּוּ מִנָּוֶה יָפֶה לְנָוֶה רָע; וְאַפִלּוּ מִמְּקוֹם שֶׁרֻבּוֹ יִשְׂרָאֵל, לִמְקוֹם שֶׁרֻבּוֹ גּוֹיִים -- מַעֲלִין. וְאֵין מוֹצִיאִין מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְחוּצָה לָאָרֶץ, וְאַפִלּוּ מִנָּוֶה רָע שֶׁרֻבּוֹ גּוֹיִים לְנָוֶה הַיָּפֶה שֶׁרֻבּוֹ יִשְׂרָאֵל.
אָמַר הָאִישׁ לַעֲלוֹת לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְהִיא אֵינָהּ רוֹצָה -- תֵּצֵא שֶׁלֹּא בִּכְתֻבָּה; אָמְרָה הִיא לַעֲלוֹת, וְהוּא אֵינוּ רוֹצֶה -- יוֹצִיא וְיִתֵּן כְּתֻבָּה; וְהוּא הַדִּין לְכָל מָקוֹם מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, עִם יְרוּשָׁלַיִם: שֶׁהַכֹּל מַעֲלִין לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְאֵין הַכֹּל מוֹצִיאִין מִשָּׁם; וְהַכֹּל מַעֲלִין לִירוּשָׁלַיִם, וְאֵין הַכֹּל מוֹצִיאִין מִשָּׁם.
ובהלכות עבדים פרק ח הלכה י: עֶבֶד שֶׁאָמַר לַעֲלוֹת לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל -- כּוֹפִין אֶת רִבּוֹ לַעֲלוֹת עִמּוֹ, אוֹ יִמְכֹּר אוֹתוֹ לְמִי שֶׁיַּעֲלֵהוּ לְשָׁם. רָצָה הָאָדוֹן לָצֵאת לְחוּצָה לָאָרֶץ -- אֵינוּ יָכוֹל לְהוֹצִיא אֶת עַבְדּוֹ, עַד שֶׁיִּרְצֶה הָעֶבֶד. וְדִין זֶה בְּכָל זְמָן, אַפִלּוּ בַּזְּמָן הַזֶּה, שֶׁהָאָרֶץ בְּיַד גּוֹיִים.
אין ספק אפוא שהרמב"ם פסק להלכה שיש חיוב לשבת בארץ -- גם לעלות לארץ, וגם לא לצאת ממנה. אם כן, למה לא כלל מצווה זו במניין המצוות? כל המצוות שמנה, יש להן פסוק בתורה המעיד עליהן. ולדעת הרמב"ן, הפסוק וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ, וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ (שמות לג:נג) הוא הסמך לעמדה שחיוב ישיבת הארץ בא מן התורה.
אך לשיטת הרמב"ם, הפסוק הזה אינו אלא מצווה לשעה, לכבוש את הארץ -- והוא לא כלל מצוות שאינן נוהגות לדורות בחיבורו. ומפני שאין פסוק אחד ברור המעיד על מצוות יישוב הארץ, לא כלל אותה במניין המצוות.
אך אין להסיק מזה שלא ראה במצווה הזאת חשיבות עליונה, שהמצווה הזאת היא מצווה מכשירה. הרבה מאד מצוות תלויות בה (כל הקשור לבית הבחירה, למשל). ולכן אינה בגדר מצוות רשות -- רצה, עושה -- רצה, לא עושה -- כמצוות ציצית. אלא חייב כל אדם לרוץ אחרי המצווה הזאת בכל כוחו, כדי שיכשיר עצמו לעשיית כל שאר המצוות התלויות בארץ.
English
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.