Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Ki Tisa"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
 
(One intermediate revision by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Ki Tisa 5769|כי תישא תשס"ט}}
+
{{header|Ki Tisa 5769|כי תשא תשס"ט}}
  
 
{{hebrew}}
 
{{hebrew}}
Line 6: Line 6:
 
{{pasuqh|הֶעָשִׁיר לֹא-יַרְבֶּה, וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט, מִמַּחֲצִית, הַשָּׁקֶל -- לָתֵת אֶת-תְּרוּמַת ה' , לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם.|p/pt/pt0230.htm#15|שמות ל:טו}}
 
{{pasuqh|הֶעָשִׁיר לֹא-יַרְבֶּה, וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט, מִמַּחֲצִית, הַשָּׁקֶל -- לָתֵת אֶת-תְּרוּמַת ה' , לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם.|p/pt/pt0230.htm#15|שמות ל:טו}}
  
{{heb|כאשר התורה מצווה איך לפקוד את בני ישראל -- ה"צנזוס" -- היא אומרת שיש היטל על כל איש ואיש, "כופר לנפשו".  והסיבה לכך היא שסופרים את המטבעות ולא את האנשים, כי אין להתייחס לבן חורין כאל חפץ כלשהו. לכן מונים את המטבעות ואין מונים את האנשים -- וכך סופרים בעקיפין את מספר האנשים.}}
+
{{heb|כאשר התורה מצווה איך לפקוד את בני ישראל -- ה"צנזוס" -- היא אומרת שיש היטל על כל איש ואיש, "כופר לנפשו".  והסיבה לכך היא, שסופרים את המטבעות ולא את האנשים. כי אין להתייחס לבן חורין כאל חפץ כלשהו. לכן מונים את המטבעות ואין מונים את האנשים -- וכך סופרים בעקיפין את מספר האנשים.}}
  
 
{{heb|היה טבעי לומר שכל מטבע יכול לשמש את התפקיד הזה -- גם פרוטה, גם דינר -- אפילו אסימון! כי אם הוא בא רק כתחליף בן אדם, רק כדי לספור אותו, מה זה משנה?  התורה אומרת לנו שלא כן -- אלא כל איש ואיש יביא מחצית השקל דווקא: '''זֶה יִתְּנוּ, כָּל-הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים -- מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ:  עֶשְׂרִים גֵּרָה, הַשֶּׁקֶל--מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, תְּרוּמָה לַה' ''' {{hcite|p/pt/pt0230.htm#13|שם יג}} }}
 
{{heb|היה טבעי לומר שכל מטבע יכול לשמש את התפקיד הזה -- גם פרוטה, גם דינר -- אפילו אסימון! כי אם הוא בא רק כתחליף בן אדם, רק כדי לספור אותו, מה זה משנה?  התורה אומרת לנו שלא כן -- אלא כל איש ואיש יביא מחצית השקל דווקא: '''זֶה יִתְּנוּ, כָּל-הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים -- מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ:  עֶשְׂרִים גֵּרָה, הַשֶּׁקֶל--מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, תְּרוּמָה לַה' ''' {{hcite|p/pt/pt0230.htm#13|שם יג}} }}
  
{{heb|והסיבה, שאין הבדל בין בני ישראל בעיני אביהם שבשמים.  אין עשיר ועני.
+
{{heb|והסיבה, שאין הבדל בין בני ישראל בעיני אביהם שבשמים.  אין עשיר ועני. גדול וקטן -- אלא כל איש שוויו בנפשו ולא בגופו, וכל נפש ונפש מישראל יקרה באותה המידה.}}
גדול וקטן -- אלא כל איש שוויו בנפשו ולא בגופו, וכל נפש ונפש מישראל יקרה
 
באותה המידה.}}
 
  
 
{{english}}
 
{{english}}
Line 24: Line 22:
 
And the reason for that is, that there is no difference between Jews in the eyes of their Father in Heaven.  There is no "rich" and "poor", "great" and "small" -- rather each person's worth is in his soul and not in his body; and each Jewish soul is equally precious.
 
And the reason for that is, that there is no difference between Jews in the eyes of their Father in Heaven.  There is no "rich" and "poor", "great" and "small" -- rather each person's worth is in his soul and not in his body; and each Jewish soul is equally precious.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Tetsaveh|Tetsaveh||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Tetsaveh|Tetsaveh|Devar/5769/Vayikra|Vayikra}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 09:54, 27 March 2009

Ki Tisa 5769 - כי תשא תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

הֶעָשִׁיר לֹא-יַרְבֶּה, וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט, מִמַּחֲצִית, הַשָּׁקֶל -- לָתֵת אֶת-תְּרוּמַת ה' , לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם.  (שמות ל:טו)

כאשר התורה מצווה איך לפקוד את בני ישראל -- ה"צנזוס" -- היא אומרת שיש היטל על כל איש ואיש, "כופר לנפשו". והסיבה לכך היא, שסופרים את המטבעות ולא את האנשים. כי אין להתייחס לבן חורין כאל חפץ כלשהו. לכן מונים את המטבעות ואין מונים את האנשים -- וכך סופרים בעקיפין את מספר האנשים.

היה טבעי לומר שכל מטבע יכול לשמש את התפקיד הזה -- גם פרוטה, גם דינר -- אפילו אסימון! כי אם הוא בא רק כתחליף בן אדם, רק כדי לספור אותו, מה זה משנה? התורה אומרת לנו שלא כן -- אלא כל איש ואיש יביא מחצית השקל דווקא: זֶה יִתְּנוּ, כָּל-הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים -- מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ: עֶשְׂרִים גֵּרָה, הַשֶּׁקֶל--מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, תְּרוּמָה לַה'  (שם יג)

והסיבה, שאין הבדל בין בני ישראל בעיני אביהם שבשמים. אין עשיר ועני. גדול וקטן -- אלא כל איש שוויו בנפשו ולא בגופו, וכל נפש ונפש מישראל יקרה באותה המידה.

English

The rich shall not give more, and the poor shall not give less, than the half shekel, when they give the offering of the LORD, to make atonement for your souls.  (Ex 30:15)

When the Torah commands us how to count the Children of Israel -- the "census" -- it tells us that there is a head tax, for "atonement for your souls". The reason is that we count the coins and not the people, because one may not relate to a free person as one would to some object. Therefore we count the coins, and we do not count the people -- and thereby we indirectly count the number of people.

It would be natural to say that any coin should serve this purpose -- whether a prutah or a dinar -- even a blank! Since if its only purpose is to stand in place of the person, just in order to count him, what difference does it make? The Torah tells us that it is not so -- rather each and every man must specifically bring the "half-shekel": This they shall give, every one that passeth among them that are numbered, half a shekel after the shekel of the sanctuary--the shekel is twenty gerahs--half a shekel for an offering to the LORD  (ibid 13)

And the reason for that is, that there is no difference between Jews in the eyes of their Father in Heaven. There is no "rich" and "poor", "great" and "small" -- rather each person's worth is in his soul and not in his body; and each Jewish soul is equally precious.



Top: Devar Prev: Tetsaveh Next: Vayikra




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.