Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Tsav"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(5 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header| 5769 Vayikra|ויקרא תשס"ט}}
+
{{header|Tsav 5769|צו תשס"ט}}
  
 
{{hebrew}}
 
{{hebrew}}
  
{{pasuqh|וְסָמַךְ יָדוֹ, עַל רֹאשׁ הָעֹלָה; וְנִרְצָה לוֹ, לְכַפֵּר עָלָיו.|p/pt/pt0301.htm#4|שמות א:ג}}
+
{{pasuqh|לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא |b/h/h44.htm|משנה סנהדרין ד:ה}}
  
{{heb|כאן התורה מצווה כיצד נעשה קרבן "עולה של יחיד", ומה תכליתוקרבן מסוג זה הנו נשרף כליל -- אף אחד לא אוכל ממנו, גם לא כהן גם לא בעל הקרבן. תכליתו כמו שנאמר, "לכפר עליו" -- אבל ממה?}}
+
{{heb|חז"ל למדו שמפני שכולנו צאצאי אדם הראשון, כולנו שווים מבחינת אובדן חייםוכל מי שהורג אדם אחד -- כאילו איבד עולם ומלואו.  ומפני שזה נוגע לכל בני האדם, גויים כיהודים, הוא נמנה בין "שבעת מצוות בני נוח".  כלומר, על פי התורה, מי שאינו יהודי גם מצווה לא להרוג איש (לא מפני "לא תרצח", שהוא מצווה ליהודים בלבד).}}
  
{{heb|המביא קרבן זה, הוא אדם שהשתנה מצבו. למשל הגר או האישה היולדת, או הנזיר שסיים את נזירותו וכיוצא בהם. במועדות כאשר עולים לירושלים גם מביאים קרבן עולה של יחיד, והכוהן הגדול ביום הכיפורים מביא קרבן. יש אפשרות גם ליחיד להביא עולת נדבה.}}
+
{{heb|אמש נרצח באכזריות נער בן שלוש-עשרה הי"ד, על ידי מחבל ערבי.  על פי התורה, העונש המגיע לערבי הזה עבור הרצח הוא מוות על ידי בית דין שלהם. ובמקום שאין להם בית דין, אנו מצווים להקים להם בית דין שידון אותם על פי מצוות בני נוח.  כל זה אינו אלא בזמן שמקבלים "גר תושב", שזה בזמן שהיובל נוהג, שהוא כשכל ישראל גרים בארץ.}}
 +
 
 +
{{heb|אבל עכשיו שאין מקבלים גרים תושבים ואין הערבים דנים על פי התורה, חייבים לגרשם מארצנו כדי שלא נזדקק להילחם בם כליל ולהשמידם בגלל איבתם הבלתי פוסקת כלפינו. כל רגע שמשאירים אותם בארצנו, מעלים להם תקוות שווא שינצחו אותנו -- וזו מידת אכזריות מצידנו. שהקב"ה הבטיח לנו שנחזור ונשלוט בכל הארץ, ומה שהוא מבטיח, ברוך הוא, הוא מקיים. יהי רצון שיקיים את הבטחתו לנו בקרוב ממש!}}
  
{{heb|בכל אלו המקרים, אין מעשה מסוים, ידוע, שהמביא מחפש עבורו כפרה (כי עבורם יש את החטאת והאשם).  אבל אפשר בסבירות גבוהה שהייתה לו מחשבה פסולה או שעשה דבר לא ראוי.  לכן הוא שורף כליל את הקרבן, לומר שאינו מחזיק אצלו כל שייכות לכל מחשבה רעה או מעשה שהיה. הוא גם מאבד מממנו, לשלם כופר כביכול על עבירותיו.  ואם הביא בלבב שלם, והתוודה כראוי, נתכפר לו.}}
 
  
 
{{english}}
 
{{english}}
{{pasuq|And he shall lay his hand upon the head of the burnt-offering; and it shall be accepted for him to make atonement for him|p/pt/pt0301.htm#4|Lev 1:3}}
+
{{pasuq|Therefore was man created solitary in the world, to teach that one who destroys one life, is as if he destroyed an entire world|b/h/h44.htm|Mishna Sanhedrin 4:5}}
  
Here the Torah commands how the "individual burnt offering" is performed, and what purpose it servesAn offering of this kind is completely burnt -- no one eats of it, neither a Kohen nor the owner of the offeringThe purpose is as stated, "to make atonement for him" -- but for what?
+
Our Sages of blessed memory learned that since we are all descendants of the first man (Adam), we are all equal regarding loss of life.  And that anyone who kills a person -- is as if he destroyed a world and all it containsSince this applies to all humans, Gentiles as well as Jews, it is counted as one of the "Seven Noahide Laws"That is to say, according to Torah, Gentiles are also commanded not to kill a person (not because of "Do not kill", which is a commandment only for the Jews).
  
The one who brings this offering is a person whose situation has changedFor example, a convert or a woman who gave birth, or a Nazirite who finished his term and similar peopleOn the pilgrimage festival days when we go up to Jerusalem, an individual burnt offering is also brought, and the High Priest on Yom HaKippurim also brings such an offering.  There is also the possibility for a person to bring a voluntary individual burnt offering.
+
Yesterday a thirteen year old boy was cruelly murdered by an Arab terroristAccording to the Torah, the punishment that Arab deserves for the murder is death by their court.  And in a place where they don't have a court, we are commanded to establish a court for them, which will render judgement according to the commandments of the Noahide LawsAll this only applies, however, at a time when we accept "resident aliens", which is during a time when the "jubilee year" is in effect, which is when all Jews live in the Land.
  
In all of these cases, there is no specific, known deed for which the person seeks atonement (since for those there are the ''sin'' and ''guilt'' offerings).  But it is quite likely that the person had bad thoughts, or did something not right.  Therefore he burns the offering entirely, to say that he does not retain any connection to any such bad thought or deed which happened to beHe also destroys his own property (by burning that which he had purchased), to pay ransom, as it were, for his transgressionsIf he brought the offering with a whole heart, and confessed over it properly, he receives atonement.
+
But now, when we don't accept "resident aliens" and the Arabs do not render justice according to the Torah, we must expel them from our Land so that we do not end up having to wage complete war against them and utterly destroy them because of their unending enmity towards usAs long as we allow them to remain in our Land, we raise in them false hope that they will conquer us -- and this is cruelty on our partBecause the Holy One, blessed is He, promised us that we will return us to our Land and we will rule it entirely; and that which He promised, may He be blessed, He will keep. May it be His will to fulfill His promise to us very soon!
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Ki Tisa|Ki Tisa||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Vayikra|Vayikra|Devar/5769/Pesach|Pesach}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 11:15, 10 April 2009

Tsav 5769 - צו תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא  (משנה סנהדרין ד:ה)

חז"ל למדו שמפני שכולנו צאצאי אדם הראשון, כולנו שווים מבחינת אובדן חיים. וכל מי שהורג אדם אחד -- כאילו איבד עולם ומלואו. ומפני שזה נוגע לכל בני האדם, גויים כיהודים, הוא נמנה בין "שבעת מצוות בני נוח". כלומר, על פי התורה, מי שאינו יהודי גם מצווה לא להרוג איש (לא מפני "לא תרצח", שהוא מצווה ליהודים בלבד).

אמש נרצח באכזריות נער בן שלוש-עשרה הי"ד, על ידי מחבל ערבי. על פי התורה, העונש המגיע לערבי הזה עבור הרצח הוא מוות על ידי בית דין שלהם. ובמקום שאין להם בית דין, אנו מצווים להקים להם בית דין שידון אותם על פי מצוות בני נוח. כל זה אינו אלא בזמן שמקבלים "גר תושב", שזה בזמן שהיובל נוהג, שהוא כשכל ישראל גרים בארץ.

אבל עכשיו שאין מקבלים גרים תושבים ואין הערבים דנים על פי התורה, חייבים לגרשם מארצנו כדי שלא נזדקק להילחם בם כליל ולהשמידם בגלל איבתם הבלתי פוסקת כלפינו. כל רגע שמשאירים אותם בארצנו, מעלים להם תקוות שווא שינצחו אותנו -- וזו מידת אכזריות מצידנו. שהקב"ה הבטיח לנו שנחזור ונשלוט בכל הארץ, ומה שהוא מבטיח, ברוך הוא, הוא מקיים. יהי רצון שיקיים את הבטחתו לנו בקרוב ממש!


English

Therefore was man created solitary in the world, to teach that one who destroys one life, is as if he destroyed an entire world  (Mishna Sanhedrin 4:5)

Our Sages of blessed memory learned that since we are all descendants of the first man (Adam), we are all equal regarding loss of life. And that anyone who kills a person -- is as if he destroyed a world and all it contains. Since this applies to all humans, Gentiles as well as Jews, it is counted as one of the "Seven Noahide Laws". That is to say, according to Torah, Gentiles are also commanded not to kill a person (not because of "Do not kill", which is a commandment only for the Jews).

Yesterday a thirteen year old boy was cruelly murdered by an Arab terrorist. According to the Torah, the punishment that Arab deserves for the murder is death by their court. And in a place where they don't have a court, we are commanded to establish a court for them, which will render judgement according to the commandments of the Noahide Laws. All this only applies, however, at a time when we accept "resident aliens", which is during a time when the "jubilee year" is in effect, which is when all Jews live in the Land.

But now, when we don't accept "resident aliens" and the Arabs do not render justice according to the Torah, we must expel them from our Land so that we do not end up having to wage complete war against them and utterly destroy them because of their unending enmity towards us. As long as we allow them to remain in our Land, we raise in them false hope that they will conquer us -- and this is cruelty on our part. Because the Holy One, blessed is He, promised us that we will return us to our Land and we will rule it entirely; and that which He promised, may He be blessed, He will keep. May it be His will to fulfill His promise to us very soon!



Top: Devar Prev: Vayikra Next: Pesach




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.