Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Emor"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
Line 6: Line 6:
 
{{pasuqh|דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן, לֵאמֹר:  אִישׁ מִזַּרְעֲךָ לְדֹרֹתָם, אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב, לְהַקְרִיב לֶחֶם אֱלֹהָיו |p/pt/pt0321.htm#17|ויקרא כא:יז}}
 
{{pasuqh|דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן, לֵאמֹר:  אִישׁ מִזַּרְעֲךָ לְדֹרֹתָם, אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב, לְהַקְרִיב לֶחֶם אֱלֹהָיו |p/pt/pt0321.htm#17|ויקרא כא:יז}}
  
{{heb|מכאן שחל איסור על כהן בעל-מום לשרת במקדש בפנים: '''כָּל כּוֹהֵן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מוּם, בֵּין מוּם קָבוּעַ בֵּין מוּם עוֹבֵר--לֹא יִכָּנֵס לַמִּקְדָּשׁ מִן הַמִּזְבֵּחַ וְלִפְנִים… וְאִם עָבַד בַּמִּקְדָּשׁ -- פָּסַל וְחִלַּל עֲבוֹדָתוֹ, וְלוֹקֶה אַף עַל הָעֲבוֹדָה:  שֶׁנֶּאֱמָר "אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב"''' {{hcite|i/8306n.htm#1|הל' ביאת המקדש ו:א}}}}
+
{{heb|מכאן שחל איסור על כהן בעל-מום לשרת בפנים במקדש: '''כָּל כּוֹהֵן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מוּם, בֵּין מוּם קָבוּעַ בֵּין מוּם עוֹבֵר -- לֹא יִכָּנֵס לַמִּקְדָּשׁ מִן הַמִּזְבֵּחַ וְלִפְנִים… וְאִם עָבַד בַּמִּקְדָּשׁ -- פָּסַל וְחִלַּל עֲבוֹדָתוֹ, וְלוֹקֶה אַף עַל הָעֲבוֹדָה:  שֶׁנֶּאֱמָר "אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב"''' {{hcite|i/8306n.htm#1|הל' ביאת המקדש ו:א}}}}
 +
 
 +
{{heb|וקשה להבין מדוע בעל מום יהיה אסור לעבוד -- שהמומים שמדובר עליהם, מומים בגוף הכוהן הם )למשל שבור יד או רגל( -- והיה יותר הגיוני לאסור מי שיש בו מום רוחני מלהיכנס בפנים המקדש!}}
 +
 
 +
{{heb|יש רמז לדבר בהלכה הזאת: '''אֵין פּוֹסֵל בָּאָדָם, אֵלָא מוּמִין שֶׁבַּגָּלוּי''' {{hcite|i/8306n.htm#7|שם ז}}, ועוד: '''מִי שֶׁהָיָה רִירוֹ יוֹרֵד עַל זְקָנוֹ בְּשָׁעָה שְׁהוּא מְדַבֵּר, וְכֵן סוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו -- לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו; וְאִם הָיָה דָּשׁ בְּעִירוֹ וְהָיוּ הַכֹּל רְגִילִין בְּזֶה הַסּוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו, אוֹ בְּזֶה שֶׁרִירוֹ זָב -- מֻתָּר, לְפִי שְׁאֵין הָעָם מִסְתַּכְּלִין בּוֹ''' {{hcite|i/2215n.htm#3|הל' תפילה וברכת כוהנים טו:ג}}}}
 +
 
 +
{{heb|מובן איפא למה נאסר הכוהן בעל המום מלעבוד.  לא מפני שהוא עצמו אינו ראוי, אלא מפני שהציבור שהוא שליחם יסתכלו עליו בלעג ויבזו אותו, ויבואו לבוז גם את מקדש ה' -- ובסופו של דבר גם את ה' עצמו ח"ו.}}
  
 
{{english}}
 
{{english}}

Revision as of 08:41, 8 May 2009

Emor 5769 - אמור תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן, לֵאמֹר: אִישׁ מִזַּרְעֲךָ לְדֹרֹתָם, אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב, לְהַקְרִיב לֶחֶם אֱלֹהָיו  (ויקרא כא:יז)

מכאן שחל איסור על כהן בעל-מום לשרת בפנים במקדש: כָּל כּוֹהֵן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מוּם, בֵּין מוּם קָבוּעַ בֵּין מוּם עוֹבֵר -- לֹא יִכָּנֵס לַמִּקְדָּשׁ מִן הַמִּזְבֵּחַ וְלִפְנִים… וְאִם עָבַד בַּמִּקְדָּשׁ -- פָּסַל וְחִלַּל עֲבוֹדָתוֹ, וְלוֹקֶה אַף עַל הָעֲבוֹדָה: שֶׁנֶּאֱמָר "אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב"  (הל' ביאת המקדש ו:א)

וקשה להבין מדוע בעל מום יהיה אסור לעבוד -- שהמומים שמדובר עליהם, מומים בגוף הכוהן הם )למשל שבור יד או רגל( -- והיה יותר הגיוני לאסור מי שיש בו מום רוחני מלהיכנס בפנים המקדש!

יש רמז לדבר בהלכה הזאת: אֵין פּוֹסֵל בָּאָדָם, אֵלָא מוּמִין שֶׁבַּגָּלוּי  (שם ז), ועוד: מִי שֶׁהָיָה רִירוֹ יוֹרֵד עַל זְקָנוֹ בְּשָׁעָה שְׁהוּא מְדַבֵּר, וְכֵן סוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו -- לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו; וְאִם הָיָה דָּשׁ בְּעִירוֹ וְהָיוּ הַכֹּל רְגִילִין בְּזֶה הַסּוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו, אוֹ בְּזֶה שֶׁרִירוֹ זָב -- מֻתָּר, לְפִי שְׁאֵין הָעָם מִסְתַּכְּלִין בּוֹ  (הל' תפילה וברכת כוהנים טו:ג)

מובן איפא למה נאסר הכוהן בעל המום מלעבוד. לא מפני שהוא עצמו אינו ראוי, אלא מפני שהציבור שהוא שליחם יסתכלו עליו בלעג ויבזו אותו, ויבואו לבוז גם את מקדש ה' -- ובסופו של דבר גם את ה' עצמו ח"ו.

English

Speak unto Aaron, saying: Whosoever he be of thy seed throughout their generations that hath a blemish, let him not approach to offer the bread of his God  (Lev 21:17)




Top: Devar Prev: Acharei-mot-Kedoshim




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.