Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Korach"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 4: Line 4:
  
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Shelach 5769|שלח תשס"ט}}
+
{{header|Korach 5769|קרח תשס"ט}}
  
 
{{hebrew}}
 
{{hebrew}}
  
{{pasuqh|וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר, עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ--כִּי-יָכוֹל נוּכַל, לָהּ.|p/pt/pt0413.htm#30|במדבר יג:ל}}
+
{{pasuqh|זִכָּרוֹן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא-יִקְרַב אִישׁ זָר אֲשֶׁר לֹא מִזֶּרַע אַהֲרֹן הוּא, לְהַקְטִיר קְטֹרֶת, לִפְנֵי ה'; וְלֹא-יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' בְּיַד-מֹשֶׁה לוֹ.|p/pt/pt0417.htm#5|במדבר יז:ה}}  
{{pasuqh|וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-עָלוּ עִמּוֹ, אָמְרוּ, לֹא נוּכַל, לַעֲלוֹת אֶל-הָעָם: כִּי-חָזָק הוּא, מִמֶּנּוּ.|p/pt/pt0413.htm#30|שם לא}}
 
  
{{heb|השווה את שתי הגישות האלה! שתי עמדות שונות לחלוטין, שהוסקו מאותן העובדות בדיוקלפי כלב אין דבר היכול לעמוד בפני כיבוש הארץ על ידי בני ישראלולפי ה"עדה", אין סיכוי לנצח בכיבוש זה.}}
+
{{heb|מזכרת המרי הזאת -- נחושת המחתות של קורח ועדתו -- נשמר במקום הקדוש ביותר לבני ישראללא רק הפריט הזה, אלא גם הלוחות השבורות ומטה אהרון נמצאים בתוך המקדשאם הם אמורים להזכיר את העם את התנהגותו הלא כשרה, מדוע נמצאים במקדש ולא במקום נגיש יותר לרוב העם?}}
  
{{heb|לטעמם של העדה זה פשוט: האויב חזק ממנו, רב ממנו, ונמצא במבצריםאי אפשר מבחינה צבאית להלחם נגד איוב חזק כל כך ולנצח -- עדיף לא להתחיל במלחמה בכלל. לטעמו של כלב זה גם פשוט: ה' הבטיח לנו שנוריש את תושבי הארץ, ומה שהוא אומר, הוא מקייםאין סיבה לחשוש, כי ה' עמנו.}}
+
{{heb|אפשר לומר שאכן, אין הפריטים האלה מזכרת לעם הרחב, אלא לכוהנים המשרתים את העם ואת ה' במקדשהם יראו את מכסה הנחושת של עדת קורח ויימלאו יראת ה'.  אף על פי שאינם יכולים להסתכל במטה ובלוחות, שהרי הם בתוך הארון שבתוך קודש הקודשים  -- בכל אופן הם יודעים את מיקומם, ויחשבו על המסרים שכלולים בהםהכוהנים ילמדו לקח, וילמדו את העם.}}
  
{{heb|רואים כאן את ההבדל המהותי שבין מי שבוטח בה' למי שלא כן.  האדם שאינו בוטח בה' יודע שהכול מוטל עליו, אין עוזר -- ואם אינו שולט בכל צד ובכל כוח, אינו מובטח שיצליחואילו האדם שבוטח בה' יודע שאינו יכול לשלוט בכל דבר, ויש לו לסמוך על עזרת הבורא ברוך הואשאילולי עזרתו, אף אחד לא היה מצליח.}}
+
{{heb|גם הישראלי הפשוט, כאשר יעלה לרגל או בכל עת שיחשוב על המקדש, ייזכר בדברים הטמונים שם וילמד לקח וייטיב דרכו. ומה הם הלקחים שיסיק המתבונן? המטה והמחתות מראים בברור את מעלת הכוהנים בעבודת ה', ושאין הזר (כלומר הלא-כוהן) מתאים לתפקיד של כוהןהלוחות מסמלים את חסדי ה' ואהבתו כלפינו -- שאף על פי שמרינו והיינו בני מוות, בכל זאת הוא נתן לנו את תורתו בחמלה, להורות לנו הדרך בה ראוי לנו ללכת. והכוהנים מצווים לשרת את עמו באהבה, כנו שהוא יתברך אוהב את עמו.}}
 
 
{{heb|ואצלנו היום הדבר ברור למדי: יש אויב רב ממנו, אכזרי וחזק.  הוא מקבל תמיכה מכל אומות העולם כמעט.  ואנחנו האומה הקטנה, בלי חברים בעולם, נצליח להתמודד מולם?  אי אפשר!  אלא יש לנו לסמוך על חסדי ה' יתברך, ולדעת ש'''לֹא אִישׁ אֵל וִיכַזֵּב, וּבֶן-אָדָם וְיִתְנֶחָם; הַהוּא אָמַר וְלֹא יַעֲשֶׂה, וְדִבֶּר וְלֹא יְקִימֶנָּה?''' {{hcite|p/pt/pt0423.htm#19|במדבר כג:יט}} }}
 
  
  
 
{{english}}
 
{{english}}
{{pasuq|And Caleb stilled the people toward Moses, and said: 'We should go up at once, and possess it; for we are well able to overcome it.'|p/pt/pt0413.htm#30|Num 13:30}}
 
{{pasuq|But the men that went up with him said: 'We are not able to go up against the people; for they are stronger than we.'|p/pt/pt0413.htm#30|ibid 31}}
 
 
Compare these two approaches! Two completely different opinions, reached from precisely the same facts.  According to Caleb nothing could stand in the way of the Children of Israel's conquest of the Land.  And according to the "congregation", there was no chance whatever of such a conquest.
 
  
The reasoning of the congregation was simple:  the enemy is stronger than we are and more numerous, and resides in fortifications.  From a military perspective is is impossible to wage war against such a strong enemy and win -- it is preferable not to start a war at all.  Caleb's reasoning was also simple: God promised us that we will disinherit the residents of the Land, and whatever He says, He does. There is no reason to be concerned, because God is with us.
+
{{pasuq|A memorial unto the children of Israel, to the end that no common man, that is not of the seed of Aaron, draw near to burn incense before the LORD; that he fare not as Korah, and as his company; as the LORD spoke unto him by the hand of Moses.|p/pt/pt0417.htm#5|Num 17:5}}
  
We see hear the fundamental difference between one who places his faith in God and one who does notThe one who doesn't trust in God knows that everything is on his shoulders, there is no help -- and if he cannot control every angle and force, he has no guarantee of successWhereas the one who trusts in God knows that he cannot control everything, and that he must trust in the Creator's help, may He be blessed.  For were it not for His help, no one would succeed.
+
This reminder of rebelliousness -- the copper fire-pans of Korach and his company -- is kept in the place which is holiest to the Children of IsraelNot only this item, but also the broken tablets and Aaron's staff are within the ''miqdash''If they are meant to remind the people about their improper behavior, why are they in the ''miqdash'' and not in a location which is more accessible to the majority of the people?
  
And in our own times it is clear as day: we have an enemy who is more numerous than we, who is cruel and strongHe is supported by almost all the nations of the worldAnd we, a small nation, without friends in the world -- will be able to subdue them? Impossible!  Rather, we must rely on God's mercy may He be blessed, and know that '''God is not a man, that He should lie; neither the son of man, that He should repent: when He hath said, will He not do it? or when He hath spoken, will He not make it good?''' {{hcite|p/pt/pt0423.htm#19|Num 23:19}}
+
One might say that indeed, these items are not really reminders for the general population, but rather are intended for the kohanim who serve the people and God in the ''miqdash''They will see the copper covering of Korach's company and become filled with awe of GodEven though they cannot look at Aaron's staff or the broken tablets, since they are in the ark which is in the holy of holies -- nevertheless they know where they are, and will think about the lessons they contain. The kohanim will learn their lessons, and teach them to the people.
  
 +
And even a common Israelite, when he makes pilgrimage to Jerusalem or any other time he thinks about the ''miqdash'', will be reminded of those things which are stored there, and will learn their lessons and improve his ways.  And what are the lessons to be learned?  The staff and the fire-pans demonstrate clearly the elevated status of the kohanim regarding God's service, and that no ''zar'' (that is, one who is not a kohen) is proper to perform the tasks of a kohen.  The shattered tablets symbolize God's mercy and His love for us -- since even though we rebelled against Him and deserved a death sentence, nevertheless He gave us His Torah with mercy, to guide our path in the proper way.  And the kohanim are commanded to serve His people with love, just has He may He be blessed, loves His people.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Beha'alotcha|Beha'alotcha||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Shelach|Shelach|Devar/5769/Chukat|Chukat}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 10:08, 26 June 2009


Korach 5769 - קרח תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

זִכָּרוֹן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא-יִקְרַב אִישׁ זָר אֲשֶׁר לֹא מִזֶּרַע אַהֲרֹן הוּא, לְהַקְטִיר קְטֹרֶת, לִפְנֵי ה'; וְלֹא-יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' בְּיַד-מֹשֶׁה לוֹ.  (במדבר יז:ה)

מזכרת המרי הזאת -- נחושת המחתות של קורח ועדתו -- נשמר במקום הקדוש ביותר לבני ישראל. לא רק הפריט הזה, אלא גם הלוחות השבורות ומטה אהרון נמצאים בתוך המקדש. אם הם אמורים להזכיר את העם את התנהגותו הלא כשרה, מדוע נמצאים במקדש ולא במקום נגיש יותר לרוב העם?

אפשר לומר שאכן, אין הפריטים האלה מזכרת לעם הרחב, אלא לכוהנים המשרתים את העם ואת ה' במקדש. הם יראו את מכסה הנחושת של עדת קורח ויימלאו יראת ה'. אף על פי שאינם יכולים להסתכל במטה ובלוחות, שהרי הם בתוך הארון שבתוך קודש הקודשים -- בכל אופן הם יודעים את מיקומם, ויחשבו על המסרים שכלולים בהם. הכוהנים ילמדו לקח, וילמדו את העם.

גם הישראלי הפשוט, כאשר יעלה לרגל או בכל עת שיחשוב על המקדש, ייזכר בדברים הטמונים שם וילמד לקח וייטיב דרכו. ומה הם הלקחים שיסיק המתבונן? המטה והמחתות מראים בברור את מעלת הכוהנים בעבודת ה', ושאין הזר (כלומר הלא-כוהן) מתאים לתפקיד של כוהן. הלוחות מסמלים את חסדי ה' ואהבתו כלפינו -- שאף על פי שמרינו והיינו בני מוות, בכל זאת הוא נתן לנו את תורתו בחמלה, להורות לנו הדרך בה ראוי לנו ללכת. והכוהנים מצווים לשרת את עמו באהבה, כנו שהוא יתברך אוהב את עמו.


English

A memorial unto the children of Israel, to the end that no common man, that is not of the seed of Aaron, draw near to burn incense before the LORD; that he fare not as Korah, and as his company; as the LORD spoke unto him by the hand of Moses.  (Num 17:5)

This reminder of rebelliousness -- the copper fire-pans of Korach and his company -- is kept in the place which is holiest to the Children of Israel. Not only this item, but also the broken tablets and Aaron's staff are within the miqdash. If they are meant to remind the people about their improper behavior, why are they in the miqdash and not in a location which is more accessible to the majority of the people?

One might say that indeed, these items are not really reminders for the general population, but rather are intended for the kohanim who serve the people and God in the miqdash. They will see the copper covering of Korach's company and become filled with awe of God. Even though they cannot look at Aaron's staff or the broken tablets, since they are in the ark which is in the holy of holies -- nevertheless they know where they are, and will think about the lessons they contain. The kohanim will learn their lessons, and teach them to the people.

And even a common Israelite, when he makes pilgrimage to Jerusalem or any other time he thinks about the miqdash, will be reminded of those things which are stored there, and will learn their lessons and improve his ways. And what are the lessons to be learned? The staff and the fire-pans demonstrate clearly the elevated status of the kohanim regarding God's service, and that no zar (that is, one who is not a kohen) is proper to perform the tasks of a kohen. The shattered tablets symbolize God's mercy and His love for us -- since even though we rebelled against Him and deserved a death sentence, nevertheless He gave us His Torah with mercy, to guide our path in the proper way. And the kohanim are commanded to serve His people with love, just has He may He be blessed, loves His people.



Top: Devar Prev: Shelach Next: Chukat




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.