Difference between revisions of "Devar/5770/Vayetzei"
From RonWareWiki
< Devar | 5770
Line 9: | Line 9: | ||
{{pasuqh|וְעֵינֵי לֵאָה, רַכּוֹת; וְרָחֵל, הָיְתָה, יְפַת-תֹּאַר, וִיפַת מַרְאֶה|p/pt/pt0129.htm#17|בראשית כט:יז}} | {{pasuqh|וְעֵינֵי לֵאָה, רַכּוֹת; וְרָחֵל, הָיְתָה, יְפַת-תֹּאַר, וִיפַת מַרְאֶה|p/pt/pt0129.htm#17|בראשית כט:יז}} | ||
+ | {{heb|בפסוק הזה שתי בנות לבן הארמי מוצגות לנו זו לעומת זו. לגדולה "עיניים רכות", ולקטנה מראה נאה. לביטוי "עיניים רכות" אין אח במקרא, וצריך להבין למה התורה מתארת את לאה במלים אלו.}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|רש"י מביא את לשון המדרש רבה (גם מובא בצורה שונה המסכת בבא בתרא קטז:): '''סבורה לעלות בגורלו של עשו ובוכה…'''. לפי הגישה הזאת, נודע ללאה שהיא עתידה להתחתן עם עשיו אחי יעקב. היא חקרה ומצאה שהוא רשע, והתחילה לבכות מרות על גורלה, ולהתפלל לה' לבטל את הגזירה. וכמו שכתוב שם במדרש: '''קשה היא התפלה שבטלה את הגזירה'''. מכאן ניתן ללמוד שתפילה מתוך בכי תמרורים יכולה לבטל גזירה רעה.}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|רס"ג מסביר ש"רכות" היינו "נאות, עדינות". לפי ההבנה הזאת, לאה הייתה יפה במיוחד רק בעיניים, ולעומתה אחותה הייתה כלילת יופי. כלומר שכאשר רואים את שתיהן ביחד, העין נמשכת להביט ברחל ולא בלאה -- שהיא תמיד תמצא את עצמה פחות רצויה למי שמתעניין בתואר הגוף בלבד. הגישה הזאת מסבירה היטב את סמיכות הקטעים, ומתיישבת יפה עם המשך הסיפור.}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|אבל גישת המדרש קשה להבין: לשם מה הסמיכה התורה את יופייה של רחל עם בכי לאה? ירמיהו הנביא כתב: '''כֹּה אָמַר ה', קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים -- רָחֵל, מְבַכָּה עַל-בָּנֶיהָ; מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל-בָּנֶיהָ, כִּי אֵינֶנּוּ''' {{hcite|pt1131.htm#14|ירמיהו לא:יד}}. רחל גם היא בוכה בכי תמרורים -- וכמו אחותה, לבטל גזירה קשה. והנביא ממשיך ואומר לנו שאכן נענתה: '''כֹּה אָמַר ה', מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי, וְעֵינַיִךְ, מִדִּמְעָה: כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם-יְהוָה, וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב. וְיֵשׁ-תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ, נְאֻם-יְהוָה; וְשָׁבוּ בָנִים, לִגְבוּלָם''' {{hcite|pt1131.htm#15|שם טו,טז}}. הפסוק שלנו באה להשוות את האחיות: כשם שרחל יפה, כן לאה הייתה יפה -- וכשם שלאה הצליחה לבטל גזירה קשה, כך גם רחל. }} | ||
{{english}} | {{english}} |
Revision as of 10:29, 27 November 2009
עברית
וְעֵינֵי לֵאָה, רַכּוֹת; וְרָחֵל, הָיְתָה, יְפַת-תֹּאַר, וִיפַת מַרְאֶה (בראשית כט:יז)
בפסוק הזה שתי בנות לבן הארמי מוצגות לנו זו לעומת זו. לגדולה "עיניים רכות", ולקטנה מראה נאה. לביטוי "עיניים רכות" אין אח במקרא, וצריך להבין למה התורה מתארת את לאה במלים אלו.
רש"י מביא את לשון המדרש רבה (גם מובא בצורה שונה המסכת בבא בתרא קטז:): סבורה לעלות בגורלו של עשו ובוכה…. לפי הגישה הזאת, נודע ללאה שהיא עתידה להתחתן עם עשיו אחי יעקב. היא חקרה ומצאה שהוא רשע, והתחילה לבכות מרות על גורלה, ולהתפלל לה' לבטל את הגזירה. וכמו שכתוב שם במדרש: קשה היא התפלה שבטלה את הגזירה. מכאן ניתן ללמוד שתפילה מתוך בכי תמרורים יכולה לבטל גזירה רעה.
רס"ג מסביר ש"רכות" היינו "נאות, עדינות". לפי ההבנה הזאת, לאה הייתה יפה במיוחד רק בעיניים, ולעומתה אחותה הייתה כלילת יופי. כלומר שכאשר רואים את שתיהן ביחד, העין נמשכת להביט ברחל ולא בלאה -- שהיא תמיד תמצא את עצמה פחות רצויה למי שמתעניין בתואר הגוף בלבד. הגישה הזאת מסבירה היטב את סמיכות הקטעים, ומתיישבת יפה עם המשך הסיפור.
אבל גישת המדרש קשה להבין: לשם מה הסמיכה התורה את יופייה של רחל עם בכי לאה? ירמיהו הנביא כתב: כֹּה אָמַר ה', קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים -- רָחֵל, מְבַכָּה עַל-בָּנֶיהָ; מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל-בָּנֶיהָ, כִּי אֵינֶנּוּ (ירמיהו לא:יד). רחל גם היא בוכה בכי תמרורים -- וכמו אחותה, לבטל גזירה קשה. והנביא ממשיך ואומר לנו שאכן נענתה: כֹּה אָמַר ה', מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי, וְעֵינַיִךְ, מִדִּמְעָה: כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם-יְהוָה, וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב. וְיֵשׁ-תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ, נְאֻם-יְהוָה; וְשָׁבוּ בָנִים, לִגְבוּלָם (שם טו,טז). הפסוק שלנו באה להשוות את האחיות: כשם שרחל יפה, כן לאה הייתה יפה -- וכשם שלאה הצליחה לבטל גזירה קשה, כך גם רחל.
English
And Leah's eyes were weak; but Rachel was of beautiful form and fair to look upon (Gen 29:17)
Top: Devar | Prev: Toldot |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.