Actions

Difference between revisions of "Devar/5770/Vayishlach"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5770
Line 9: Line 9:
 
{{pasuqh|וַיֹּאמֶר שְׁכֶם, אֶל-חֲמוֹר אָבִיו לֵאמֹר:  קַח-לִי אֶת-הַיַּלְדָּה הַזֹּאת, לְאִשָּׁה|p/pt/pt0134.htm#4|בראשית לד:ד}}
 
{{pasuqh|וַיֹּאמֶר שְׁכֶם, אֶל-חֲמוֹר אָבִיו לֵאמֹר:  קַח-לִי אֶת-הַיַּלְדָּה הַזֹּאת, לְאִשָּׁה|p/pt/pt0134.htm#4|בראשית לד:ד}}
  
{{heb|אחרי ששכם חטף את דינה בת יעקב ואנס אותה -- חשק בה וביקש מאביו לקחת לו את ה"ילדה" הזאת לו לאשה.  שמעון ולוי הגיבו בחוזקה, והרגו את כל הזכרים שבעיר שכם.  כאשר יעקב מוכיח אותם על אשר עשו, באומרו '''עֲכַרְתֶּם אֹתִי, לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ''' {{hcite|pt/pt0134.htm#30|שם ל}} -- האחים עונים לו בקצרה: '''הַכְזוֹנָה, יַעֲשֶׂה אֶת-אֲחוֹתֵנוּ?''' {{hcite|pt/pt0134.htm#31|שם לא}}}}
+
{{heb|אחרי ששכם חטף את דינה בת יעקב ואנס אותה -- חשק בה וביקש מאביו לקחת לו את ה"ילדה" הזאת לו לאשה.  שמעון ולוי הגיבו בחוזקה, והרגו את כל הזכרים שבעיר שכם.  כאשר יעקב הוכיח אותם על אשר עשו, באומרו '''עֲכַרְתֶּם אֹתִי, לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ''' {{hcite|pt/pt0134.htm#30|שם ל}} -- האחים ענו לו בקצרה: '''הַכְזוֹנָה, יַעֲשֶׂה אֶת-אֲחוֹתֵנוּ?''' {{hcite|pt/pt0134.htm#31|שם לא}}}}
  
 
{{heb|אולי אין דרך קצרה יותר להדגים את ההבדל המשמעותי שבין תפיסת עולם התורנית לבין זאת של הגויים הסובבים אותנו (גם אז, וגם היום). בעיניהם הכל חפצים השייכים למישהו. רוצה אישה?  לך, קח -- ואפילו באונס, כי היא אינה אלא חפץ.  מגיע לך!  וכך אמרו בפרשתנו: '''מִקְנֵהֶם וְקִנְיָנָם וְכָל-בְּהֶמְתָּם, הֲלוֹא לָנוּ הֵם?''' {{hcite|pt/pt0134.htm#23|שם כג}} -- גם כאשר נכנסו ל"הסכם שלום" עם בני ישראל, עשו זאת על מנת לגזול את כל רכושם.}}
 
{{heb|אולי אין דרך קצרה יותר להדגים את ההבדל המשמעותי שבין תפיסת עולם התורנית לבין זאת של הגויים הסובבים אותנו (גם אז, וגם היום). בעיניהם הכל חפצים השייכים למישהו. רוצה אישה?  לך, קח -- ואפילו באונס, כי היא אינה אלא חפץ.  מגיע לך!  וכך אמרו בפרשתנו: '''מִקְנֵהֶם וְקִנְיָנָם וְכָל-בְּהֶמְתָּם, הֲלוֹא לָנוּ הֵם?''' {{hcite|pt/pt0134.htm#23|שם כג}} -- גם כאשר נכנסו ל"הסכם שלום" עם בני ישראל, עשו זאת על מנת לגזול את כל רכושם.}}
  
{{heb|לעומתם, התורה מצווה לנו שאין אישה "נלקחת" אלא לרצונה: '''אֵין הָאִשָּׁה מִתְקַדֶּשֶׁת, אֵלָא לִרְצוֹנָהּ, וְהַמְּקַדֵּשׁ אִשָּׁה בְּעַל כָּרְחָהּ, אֵינָהּ מְקֻדֶּשֶׁת''' {{hcite|i/4104n.htm#1|הל' אישות ד:א}}.  למרות שהיא "נקנית" לבעלה -- היא אינה חפץ גולמי, אלא בן אדם עם נשמה ורצון -- ויש לו לבעלה לשמוע לה ולא לכפות עליה.  ואם ייארע לה אונס כמו שאירע לדינה, לא נענשת כלל: '''אָנוּס פָּטוּר מִכְּלוּם -- מִן הַמַּלְקוּת, וּמִן הַקָּרְבָּן, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִן הַמִּיתָה''' {{hcite|i/5101n.htm#8|הל' איסורי ביאה א:ח}}.  ואילו הגויים הסובבים אותנו הורגים את האישה שנאנסת בגלל חוש הכבוד המעוות שלהם.}}
+
{{heb|לעומתם, התורה מצווה לנו שאין אישה "נלקחת" אלא לרצונה: '''אֵין הָאִשָּׁה מִתְקַדֶּשֶׁת, אֵלָא לִרְצוֹנָהּ, וְהַמְּקַדֵּשׁ אִשָּׁה בְּעַל כָּרְחָהּ, אֵינָהּ מְקֻדֶּשֶׁת''' {{hcite|i/4104n.htm#1|הל' אישות ד:א}}.  למרות שהיא "נקנית" לבעלה -- היא אינה חפץ גולמי, אלא בן אדם עם נשמה ורצון -- ויש לו לבעלה לשמוע לה ולא לכפות עליה.  ואם ייארע לה אונס כמו שאירע לדינה, לא נענשת כלל: '''אָנוּס פָּטוּר מִכְּלוּם -- מִן הַמַּלְקוּת, וּמִן הַקָּרְבָּן, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִן הַמִּיתָה''' {{hcite|i/5101n.htm#8|הל' איסורי ביאה א:ח}}.  ולהבדיל, הגויים הסובבים אותנו הורגים את האישה הנאנסת בגלל חוש הכבוד המעוות שלהם. ברוך ה' אלוהי ישראל, שלא עשנו כגויים האלה!}}
  
 
{{english}}
 
{{english}}

Revision as of 10:20, 4 December 2009


Vayishlach 5770 - וישלח תש"ע
English text below
Send me feedback

עברית

וַיֹּאמֶר שְׁכֶם, אֶל-חֲמוֹר אָבִיו לֵאמֹר: קַח-לִי אֶת-הַיַּלְדָּה הַזֹּאת, לְאִשָּׁה  (בראשית לד:ד)

אחרי ששכם חטף את דינה בת יעקב ואנס אותה -- חשק בה וביקש מאביו לקחת לו את ה"ילדה" הזאת לו לאשה. שמעון ולוי הגיבו בחוזקה, והרגו את כל הזכרים שבעיר שכם. כאשר יעקב הוכיח אותם על אשר עשו, באומרו עֲכַרְתֶּם אֹתִי, לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ  (שם ל) -- האחים ענו לו בקצרה: הַכְזוֹנָה, יַעֲשֶׂה אֶת-אֲחוֹתֵנוּ?  (שם לא)

אולי אין דרך קצרה יותר להדגים את ההבדל המשמעותי שבין תפיסת עולם התורנית לבין זאת של הגויים הסובבים אותנו (גם אז, וגם היום). בעיניהם הכל חפצים השייכים למישהו. רוצה אישה? לך, קח -- ואפילו באונס, כי היא אינה אלא חפץ. מגיע לך! וכך אמרו בפרשתנו: מִקְנֵהֶם וְקִנְיָנָם וְכָל-בְּהֶמְתָּם, הֲלוֹא לָנוּ הֵם?  (שם כג) -- גם כאשר נכנסו ל"הסכם שלום" עם בני ישראל, עשו זאת על מנת לגזול את כל רכושם.

לעומתם, התורה מצווה לנו שאין אישה "נלקחת" אלא לרצונה: אֵין הָאִשָּׁה מִתְקַדֶּשֶׁת, אֵלָא לִרְצוֹנָהּ, וְהַמְּקַדֵּשׁ אִשָּׁה בְּעַל כָּרְחָהּ, אֵינָהּ מְקֻדֶּשֶׁת  (הל' אישות ד:א). למרות שהיא "נקנית" לבעלה -- היא אינה חפץ גולמי, אלא בן אדם עם נשמה ורצון -- ויש לו לבעלה לשמוע לה ולא לכפות עליה. ואם ייארע לה אונס כמו שאירע לדינה, לא נענשת כלל: אָנוּס פָּטוּר מִכְּלוּם -- מִן הַמַּלְקוּת, וּמִן הַקָּרְבָּן, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִן הַמִּיתָה  (הל' איסורי ביאה א:ח). ולהבדיל, הגויים הסובבים אותנו הורגים את האישה הנאנסת בגלל חוש הכבוד המעוות שלהם. ברוך ה' אלוהי ישראל, שלא עשנו כגויים האלה!

English

And Shechem spoke unto his father Hamor, saying: 'Get me this damsel to wife.'  (Gen 34:4)




Top: Devar Prev: Vayetzei




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.