Actions

Difference between revisions of "Devar/5771/Vayera"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5771
(Created page with '{{bismilla}} {{header|Vayera 5771|וירא תשע"א}} {{hebrew}} {{pasuqh|ווַיָּמָל אַבְרָהָם אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ, בֶּן-שְׁמֹנַת …')
 
 
Line 21: Line 21:
  
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5771/Lech Lecha|Lech Lecha||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5771/Lech Lecha|Lech Lecha|Devar/5771/Chayei Sarah|Chayei Sarah}}

Latest revision as of 22:57, 28 October 2010

Vayera 5771 - וירא תשע"א
English text below
Send me feedback

עברית

ווַיָּמָל אַבְרָהָם אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ, בֶּן-שְׁמֹנַת יָמִים, כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ, אֱלֹהִים  (בראשית כב:ד)

בפרשה הקודמת, וְאַבְרָהָם -- בֶּן-תִּשְׁעִים וָתֵשַׁע, שָׁנָה: בְּהִמֹּלוֹ, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ, וגם וְיִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ, בֶּן-שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה: בְּהִמֹּלוֹ -- אֵת, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ  (בראשית יז:כד,כה). כל זה עקב אומרו יתברך, הִמּוֹל לָכֶם, כָּל-זָכָר  (שם י).

אף-על-פי שאברהם אבינו נצטווה על המילה, ולמרות שזאת "בריתו של אברהם אבינו" שה' כרת עמו ועם זרעו אחריו -- אנו לא מלים בגלל הציווי הראשון הזה. אלא שקיבלנו ציווי בסיני למול את הבנים: וּבַיּוֹם, הַשְּׁמִינִי, יִמּוֹל, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ  (ויקרא יב:ג). אמרו חז"ל, נִתְּנָה תּוֹרָה, וְנִתְחַדְּשָׁה הֲלָכָה  (הל' אבל א:א) -- וכן, כל מעשי האבות אינם אלא אסמכתא למעשינו אנו, ולא פוסקים הלכה על פיהם.

ובכל זאת ניתן ללמוד ממעשי אבות. אברהם אבינו ע"ה לא היסס ולו דקה אחר שנצווה למול, אלא רץ לבצע את רצון ה'. וכאשר נולד לו בן בבוא הזמן, מל אותו בדיוק כאשר ציווה אותו ה'. כך צריכים אנחנו, זרעו של אברהם אבינו, להתנהג. ומה עם הבנים המוזכרים אצל אברהם? האחד, אבינו יצחק, גדל להיות איש תם ושקט. לעומתו, אחיו ישמעאל -- אביהם של הערבים -- נהיה "פרא אדם", אלים ו"ידו בכל". אולי שמר איבה על אשר נימול בגיל שלוש-עשרה? וכמותו כל זרעו אחריו לדורות.

English

And Abraham circumcised his son Isaac when he was eight days old, as God had commanded him  (Gen 21:4)

In the previous portion, And Abraham was ninety years old and nine, when he was circumcised in the flesh of his foreskin. likewise And Ishmael his son was thirteen years old, when he was circumcised in the flesh of his foreskin.  (Gen 17:24,25). All of this because He, may He be blessed, said, every male among you shall be circumcised  (ibid 10).

Even though Abraham our father was commanded regarding circumcision, and despite that it is "the covenant of Abraham our father", which God established with Abraham and his offspring after him -- we Jews do not circumcise because of this first command. Rather we received another commandment at Sinai to circumcise our sons: And in the eighth day the flesh of his foreskin shall be circumcised  (Lev 12:3). Our Sages of blessed memory said, the Torah was given, and the Law was renewed  (Laws of Mourning 1:1) -- and likewise, all the deeds of our ancestors are simply support for our own deeds, but we do not establish the Law according to them.

Nevertheless, one may learn from our forefathers' deeds. Abraham our father of blessed memory, did not hesitate in the slightest after he was commanded to circumcise, rather he ran to fulfill God's desire. And when a son was born to him in the fullness of time, he circumcised him precisely as God had commanded him. So do we, Abraham's offspring, need to behave. And what of Abraham's sons? The one, our father Isaac, grew to be a wholehearted and quiet man. In contrast, his brother Ishmael -- father of the Arabs -- became a "wild ass of a man", violent and "his hand against every man". Perhaps he was resentful of being circumcised at thirteen years of age? And like him, his offspring after him through the generations.




Top: Devar Prev: Lech Lecha Next: Chayei Sarah