Actions

Difference between revisions of "Devar/5768/Tazria"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5768
(New page: {[subst: :Devar/Latest}})
 
 
(5 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
{[subst: :Devar/Latest}}
+
{{bismilla}}
 +
{{header|Tazria 5768|תזריע תשס"ח}}
 +
 
 +
===עברית===
 +
{{heb|'''וְהַצָּרוּעַ אֲשֶׁר-בּוֹ הַנֶּגַע, בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ, וְעַל-שָׂפָם, יַעְטֶה; וְטָמֵא טָמֵא, יִקְרָא''' {{hcite|p/pt/pt0313.htm#45|ויקרא יג:מה}}}}
 +
 
 +
{{heb|כידוע, נגע הצרעת בא על האדם כעונש על לשון הרע.  מובן אם כן, למה צריך לכסות את הפה -- שזה האיבר שגרם למפלתו.  אבל למה יפרום בגדיו ויפרע ראשו?}}
 +
 
 +
{{heb|חז"ל אמרו: '''שלושה לשון הרע הורגת--האומרו, והמקבלו, וזה שאומרין עליו; והמקבלו, יותר מן האומרו''' {{hcite|i/1207.htm#4|הל' דעות ז:ד}}.  הצרוע מתאבל על עצמו, כביכול -- ועל האחרים ש"הרג" -- על ידי פרימת הבגד שלו ובהזנחת טיפוח שיערו, בדיוק כמו שהאבל על קרובו עושה.}}
 +
 
 +
{{heb|בימים אלו ממש, רואים את ההשלכות של לשון הרע. בכלי התקשורת למיניהם, מתלבשים על אנשים עוד לפני שהורשעו בבית דין -- ואפילו לפני שהוגש כתב אישום נגדם -- ומוציאים דיבה עליהם.  לאחר טיפול נמרץ כזה, חייהם של הקרבנות הרוסים ומשפחותיהם שבורות.  כמובן, שאם יתברר שהיו לגמרי חפים מפשע, אף לא מילה אחת של התנצלות מופיעה באותם כלי התקשורת שהזדרזו להרוס ולאבד.}}
 +
 
 +
{{heb|ותופעה זאת מגונה ביותר, והרסנית לחברה תקינה.  אי אפשר לסמוך על מדווחים שרגילים בלשון הרע, ועליהם אפשר לומר רק, "טמא, טמא"!}}
 +
 
 +
 
 +
===English===
 +
'''And the leper in whom the plague is, his clothes shall be rent, and the hair of his head shall go loose, and he shall cover his upper lip, and shall cry: 'Unclean, unclean.' ''' {{hcite|p/pt/pt0313.htm#45|Lev 13:45}}
 +
 
 +
As is well known, the plague of ''tsaraat'' (translated as "leprosy", though that's inaccurate) comes upon a person as punishment for slander.  It is understandable, therefore, why he must cover his mouth -- for that organ is what caused his downfall.  But why should he tear his clothing, and let his hair be uncombed?
 +
 
 +
Our Sages said: '''Slander kills three -- the one who speaks it, the one who listens to it, and the one about whom it is said; and the one who listens to it more so than the one who speaks it.''' {{hcite|i/1207.htm#4|Laws of Personality Development 7:4}}.  The leper mourns for himself, as it were -- and for the others whom he has "killed" -- by rending his garments, and by not taking care of his hair, just as one in mourning over his close relatives does.
 +
 
 +
In these very days, we see the consequences of slander.  The various media jump on people even before they have been convicted in court -- and even before an accusation has been leveled against them -- and they speak slander of them.  After such zealous treatment, the victim's lives are ruined and their families broken.  Of course, should it happen that they were completely innocent of wrongdoing, not even one word of apology appears in those very media who were so quick to destroy and ruin.
 +
 
 +
This is an exceedingly vile phenomenon, and destructive of proper society.  It is impossible to rely on reporters who are steeped in slander, and of them one can say only, "unclean, unclean"!
 +
 
 +
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Shemini|Shemini|Devar/5768/Metsora|Metsora}}
 +
{{devar}}

Latest revision as of 10:36, 11 April 2008

Tazria 5768 - תזריע תשס"ח
English text below
Send me feedback

עברית

וְהַצָּרוּעַ אֲשֶׁר-בּוֹ הַנֶּגַע, בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ, וְעַל-שָׂפָם, יַעְטֶה; וְטָמֵא טָמֵא, יִקְרָא  (ויקרא יג:מה)

כידוע, נגע הצרעת בא על האדם כעונש על לשון הרע. מובן אם כן, למה צריך לכסות את הפה -- שזה האיבר שגרם למפלתו. אבל למה יפרום בגדיו ויפרע ראשו?

חז"ל אמרו: שלושה לשון הרע הורגת--האומרו, והמקבלו, וזה שאומרין עליו; והמקבלו, יותר מן האומרו  (הל' דעות ז:ד). הצרוע מתאבל על עצמו, כביכול -- ועל האחרים ש"הרג" -- על ידי פרימת הבגד שלו ובהזנחת טיפוח שיערו, בדיוק כמו שהאבל על קרובו עושה.

בימים אלו ממש, רואים את ההשלכות של לשון הרע. בכלי התקשורת למיניהם, מתלבשים על אנשים עוד לפני שהורשעו בבית דין -- ואפילו לפני שהוגש כתב אישום נגדם -- ומוציאים דיבה עליהם. לאחר טיפול נמרץ כזה, חייהם של הקרבנות הרוסים ומשפחותיהם שבורות. כמובן, שאם יתברר שהיו לגמרי חפים מפשע, אף לא מילה אחת של התנצלות מופיעה באותם כלי התקשורת שהזדרזו להרוס ולאבד.

ותופעה זאת מגונה ביותר, והרסנית לחברה תקינה. אי אפשר לסמוך על מדווחים שרגילים בלשון הרע, ועליהם אפשר לומר רק, "טמא, טמא"!


English

And the leper in whom the plague is, his clothes shall be rent, and the hair of his head shall go loose, and he shall cover his upper lip, and shall cry: 'Unclean, unclean.'  (Lev 13:45)

As is well known, the plague of tsaraat (translated as "leprosy", though that's inaccurate) comes upon a person as punishment for slander. It is understandable, therefore, why he must cover his mouth -- for that organ is what caused his downfall. But why should he tear his clothing, and let his hair be uncombed?

Our Sages said: Slander kills three -- the one who speaks it, the one who listens to it, and the one about whom it is said; and the one who listens to it more so than the one who speaks it.  (Laws of Personality Development 7:4). The leper mourns for himself, as it were -- and for the others whom he has "killed" -- by rending his garments, and by not taking care of his hair, just as one in mourning over his close relatives does.

In these very days, we see the consequences of slander. The various media jump on people even before they have been convicted in court -- and even before an accusation has been leveled against them -- and they speak slander of them. After such zealous treatment, the victim's lives are ruined and their families broken. Of course, should it happen that they were completely innocent of wrongdoing, not even one word of apology appears in those very media who were so quick to destroy and ruin.

This is an exceedingly vile phenomenon, and destructive of proper society. It is impossible to rely on reporters who are steeped in slander, and of them one can say only, "unclean, unclean"!



Top: Devar Prev: Shemini Next: Metsora




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.