Actions

Difference between revisions of "Devar/5768/Behar"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5768
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(11 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Emor 5768|אמור תשס"ח}}
+
{{header|Behar 5768|בהר תשס"ח}}
  
 
===עברית===
 
===עברית===
{{heb|'''וְלֶחֶם וְקָלִי וְכַרְמֶל לֹא תֹאכְלוּ, עַד-עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה''' {{hcite|p/pt/pt0323.htm#14|ויקרא כג:יד}}}}
 
  
{{heb|כאן התורה אוסרת אכילת דגן "חדש", כמו שהרמב"ם כותב: '''כל אחד מחמשת מיני תבואה בלבד--אסור לאכול מהחדש שלו קודם שיקרב העומר בשישה עשר בניסן''' {{hcite|i/5210.htm#2|הל' מאכלות אסורות י:ב}}.  והוא ממשיך: '''וכל האוכל כזית חדש קודם הקרבת העומר, לוקה מן התורה--בכל מקום ובכל זמן, בין בארץ בין בחוצה לארץ, בין בפני הבית בין שלא בפני הבית''' {{hcite|i/5210.htm#2|שם}} ה"שולחן ערוך" מוסיף: '''איסור החדש נוהג בין בארץ בין בחו"ל בין בשל ישראל בין בשל עובד כוכבים''' {{hcite||שו"ע יו"ד סימן רצג סעיף ב}}, ובמשנה: '''החדש, אסור מן התורה בכל מקום''' {{hcite||עורלה ג:י}}}}  
+
{{heb|'''שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ; וְאָסַפְתָּ, אֶת-תְּבוּאָתָהּ.''' '''וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ--שַׁבָּת, לַה':  שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע, וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר''' {{hcite|p/pt/pt0325.htm#3|ויקרא כה:ג,ד}}}}
  
{{heb|ראיתי אתר אינטרנט דתי (<small>www.daat.ac.il</small>) שאומר ש"רמב"ם פוסק שאיסור חדש הוא רק בארץ ישראל", בגלל שכותב: '''אסור לקצור בארץ ישראל מן חמשת מיני תבואה לפני לקצירת העומר. במה דברים אמורים? בקציר שראוי להביא ממנו עומר, אבל בית השלחין שבעמקים, הואיל ואינו ראוי להביא ממנו, קוצרין אותו מלפני העומר, אבל לא יגדושתבואה שהשרישה לפני העומר, העומר מתירה, ואם לאו אסור לקוצרה, כדרך שאסור לאוכלה, עד שיבוא העומר הבא.  תבואה שלא הביאה שליש מותר לקצור ממנה להאכיל לבהמה, וקוצרין מפני הנטיעות שלא יפסדו''' {{hcite|i/8607.htm#14|הל' תמידין ומוספין ז:יד,טו}}}}
+
{{heb|עכשיו נמצאים באמצע שנת השמיטה, בה אסור לעבוד את הארץככתוב, השנה היא "שבת" לארץ ישראל, כמו ששבת בראשית היא שבת לעם ישראל.  ומצווים אנו שלא למכור את כל היוצא מן הארץ בשנה הזאת, ולנהוג מנהג קדושה בפרותיה וירקות האלה.}}
  
{{heb|כאן רואים את חומרת הבעיה של "לומדים בעיון ולא משננים".  אילו העורך ההוא היה קורא ומשנן בכל משנה התורה -- ולא רק מחפש במחשב לפסק הרצוי, היה בלי ספק נתקל באיסור המפורט של אי-אכילת חדש שהזכרנו לעילואולי לא היה טועה בזה שכאן הרמב"ם מדבר בקצירה, ושם באכילה. כן כולנו צריכים ללמוד על מנת לעשות, ולכן חשוב מאוד ללמוד ברצינות ובהתמדה.}}
+
{{heb|אם לא מוכרים את היבול, ולא עובדים את האדמה בשנה הזאת, איך יתפרנסו החקלאים בארץ?  הלא ממכירת הפירות והירקות פרנסתם?}}
 +
 
 +
{{heb|ואמנם השאלה הזאת טובה -- והתורה שואלת אותה עבורנו ואף עונה: '''וְצִוִּיתִי אֶת-בִּרְכָתִי לָכֶם, בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית; וְעָשָׂת, אֶת-הַתְּבוּאָה, לִשְׁלֹשׁ, הַשָּׁנִים''' {{hcite|p/pt/pt0325.htm#21|ויקרא כה:כא}}.  כלומר, אם נשמור את המצווה, הוא ברוך הוא, יברך את עמלנו ואדמתנו, ולא יחסר לנו אוכל.  תשבות מלעבוד את הארץ בשנה השביעית, וה' יתברך יכלכל אותך בכבוד.}}
 +
 
 +
{{heb|מזה כמה דורות רבותינו יזמו יוזמה הלכתית חדשה: "היתר מכירה", כדי להקל על החקלאיםביוזמה הזאת, האדמה נמכרת לגוי משך שנת השמיטה על מנת להפקיע את מצוות השמיטה מעליה. לאחר השנה, האדמה חוזרת לבעלה היהודי, ובינתיים -- כביכול -- יבול האדמה הנו של גוי ולא ישראל, ולכן הופקעה קדושתו.}}
 +
 
 +
{{heb|אבל מכירה זאת אסורה: '''אין מוכרין להם בתים ושדות, בארץ ישראל… ומפני מה החמירו בשדה:  מפני שיש בה שתיים -- מפקיעה מן המעשרות, ונותן להם חניה בקרקע.''' {{hcite|i/1410.htm#4|הל' עבודה זרה י:ד}}ולא רק זה, אלא המכירה גם לא מועלת להפקיע קדושת הארץ: '''גוי שקנה קרקע בארץ ישראל -- לא הפקיעה מן המצוות, אלא הרי היא בקדושתה''' {{hcite|i/7301.htm#14|הל' תרומות א:יד}}; אבל בסוריה, כן מפקיעה.  (יש לציין כי קדושתה כן מופקעת זמנית, כל עוד הגוי מחזיק בקרקע).}}
 +
 
 +
{{heb|לגבי שבת בראשית כתוב, '''מי שלא טרח בערב שבת מהיכן יאכל בשבת?''' {{hcite|b/l/l4701.htm|בבלי עבודה זרה ג}} וזה נכון שבעתיים לגבי שבת הארץ, לשנת השמיטה.  הכנה לקראת שנת השבת חייבת להתחיל כבר משנה ראשונה של השבוע -- ואז, כשמגיעים לשנת השמיטה אין צורך לסמוך על סולם רעוע כמו היתר מכירה.}}
  
 
{{tag|english}}
 
{{tag|english}}
 
===English===  
 
===English===  
'''And ye shall eat neither bread, nor parched corn, nor fresh ears, until this selfsame day''' {{hcite|p/pt/pt0323.htm#14|Lev 23:14}}
+
'''Six years thou shalt sow thy field, and six years thou shalt prune thy vineyard, and gather in the produce thereof.  But in the seventh year shall be a sabbath of solemn rest for the land, a sabbath unto the LORD; thou shalt neither sow thy field, nor prune thy vineyard.''' {{hcite|p/pt/pt0325.htm#3|Lev 25:3,4}}
 +
 
 +
We are currently in the middle of a ''shemittah'' year, in which it is forbidden to work the Land.  As it is written, this year is a ''shabbat'' for the Land of Israel, just as the ''shabbat'' of Creation is ''shabbat'' for the Jewish people.  And we are commanded not to sell any of the produce of the Land during this year, and to treat its fruits and vegetables with holiness.
 +
 
 +
If the farmers in the Land don't sell their crops, and don't work the Land this year, how will they earn a living?  Isn't it from selling the fruits and vegetables they earn their living?
 +
 
 +
Indeed, this is a good question -- and the Torah ask it for us and even gives an answer: '''then I will command My blessing upon you in the sixth year, and it shall bring forth produce for the three years''' {{hcite|p/pt/pt0325.htm#21|Lev 25:21}}.  That is to say, if we guard the ''mitsvah'', He may He be blessed, will bless our labor and our Land, and we will not lack food.  Cease working the land on the seventh year, and God may He be blessed, will provide you sustenance with honor.
  
Here the Torah forbids eating "new" grain, as the Rambam writes: '''Any one of the five grains, alone -- it is forbidden to eat its new produce before the bringing of the ''`omer'' offering on the sixteenth of Nissan''' {{hcite|i/5210.htm#2|Laws of Forbidden Foods 10:2}}And he continues: '''And anyone who eats and olive's bulk of "new" grain before the bringing of the ''`omer'', receives the punishment of lashes from the Torah -- in every place, and in every age, whether in the Land or outside the Land, whether the Temple exists or not.  {{hcite|i/5210.htm#2|ibid.}} The "Shulchan Aruch" adds: '''The prohibition of new grain is in effect whether in the Land or outside the Land, whether the grain is from a Jew or from a Gentile. {{hcite||Sh"A Y"D 293:2}}.  And in the Mishna it states: '''New grain is forbidden by the Torah, everywhere'''.{{hcite||Orla 3:10}}
+
For several generations now, our rabbis have made a new ''halachic'' initiative: "''heter mechira''" (permission to sell), in order to make the farmers' lives easier.  In this initiative, the Land is sold to a Gentile for the duration of the ''shemittah'' year in order to set aside the commandment of ''shemittah'' from itAfter the year, the Land returns to its Jewish owner, and in the meantime -- as it were -- the produce of the Land belongs to a Gentile and not a Jew, and therefore its holiness has been set aside.
  
I saw a religious web-site (www.daat.ac.il), which states that: "The Rambam ruled that the prohibition of new grain only takes effect in the Land of Israel", because he states: '''It is prohibited to harvest the five grains in the Land of Israel, before the ''`omer'' sheave is harvested.  What case is being discussed?  That of a harvest from which it would be permitted to bring the ''`omer'' offering, but (that of) dry fields in the valleys, since it is not fitting to bring (the offering) from it, it may be harvested before the ''`omer'' is, but is should not be piled up.  Grain which took root before the ''`omer'' was offered, the ''`omer'' offering causes it to be permitted; but if not, it is forbidden to be harvested just as it is forbidden to be eaten, until the next ''`omer'' is brought.  Grain which did not grow at least one-third of its full growth, is permitted to be harvested in order to feed to animals, and one may also harvest to prevent damage to the new plants.''' {{hcite|i/8607.htm#14|Laws of Perpetual and Additional Offerings 7:14,15}}
+
But this sale is forbidden: '''We don't sell houses and fields to them, in the Land of Israel… And why did they treat fields more severely?  Because there are two (problems) -- setting aside the ''mitsvah'' of tithes, and giving them a foothold in the land.''' {{hcite|i/1410.htm#4|Laws of Idol Worship 10:4}}.  Not only that, but the sale would not be effective to set aside the holiness of the Land: '''A Gentile who purchased land in the Land of Israel -- did not set aside the ''mitsvot'' applying to it, rather it maintains its holiness''' {{hcite|i/7301.htm#14|Laws of Heave Offerings 1:14}}; however, in Syria he does set aside its holiness.  (It should be pointed out that its holiness ''is'' set aside while the Gentile owns the land).
  
Here we see the severity of the problem of one who "learns superficially and doesn't repeat his lesson"Had that author read and repeated the entire Mishne Torah -- and not simply searched with a computer to find the desired ruling, he would undoubtedly have encountered the explicit prohibition against eating new grain which we mentioned above.  And perhaps he would not have erred in that here the Rambam is speaking of ''harvesting'' the grain, and there he speaks of ''eating'' the grain.  Likewise, all of use must learn Torah in order to do, and therefore it is very important to learn seriously and continuously.
+
Regarding the Sabbath of Creation, it is written, '''One who does not labor on Sabbath-eve, from what will he eat on the Sabbath?''' {{hcite|b/l/l4701.htm|Bavli Avodah Zarah 3a}}.  And this is true sevenfold regarding the Sabbath of the Land, regarding the ''shemittah'' yearPreparation for the sabbath year must be started already from the first year of the cycle -- and then, when we get to the ''shemittah'' year, there will be no need to lean upon a wobbly ladder like ''heter mechirah''.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Kedoshim|Kedoshim||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Emor|Emor|Devar/5768/Bechukotai|Bechukotai}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 10:04, 23 May 2008

Behar 5768 - בהר תשס"ח
English text below
Send me feedback

עברית

שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ; וְאָסַפְתָּ, אֶת-תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ--שַׁבָּת, לַה': שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע, וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר  (ויקרא כה:ג,ד)

עכשיו נמצאים באמצע שנת השמיטה, בה אסור לעבוד את הארץ. ככתוב, השנה היא "שבת" לארץ ישראל, כמו ששבת בראשית היא שבת לעם ישראל. ומצווים אנו שלא למכור את כל היוצא מן הארץ בשנה הזאת, ולנהוג מנהג קדושה בפרותיה וירקות האלה.

אם לא מוכרים את היבול, ולא עובדים את האדמה בשנה הזאת, איך יתפרנסו החקלאים בארץ? הלא ממכירת הפירות והירקות פרנסתם?

ואמנם השאלה הזאת טובה -- והתורה שואלת אותה עבורנו ואף עונה: וְצִוִּיתִי אֶת-בִּרְכָתִי לָכֶם, בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית; וְעָשָׂת, אֶת-הַתְּבוּאָה, לִשְׁלֹשׁ, הַשָּׁנִים  (ויקרא כה:כא). כלומר, אם נשמור את המצווה, הוא ברוך הוא, יברך את עמלנו ואדמתנו, ולא יחסר לנו אוכל. תשבות מלעבוד את הארץ בשנה השביעית, וה' יתברך יכלכל אותך בכבוד.

מזה כמה דורות רבותינו יזמו יוזמה הלכתית חדשה: "היתר מכירה", כדי להקל על החקלאים. ביוזמה הזאת, האדמה נמכרת לגוי משך שנת השמיטה על מנת להפקיע את מצוות השמיטה מעליה. לאחר השנה, האדמה חוזרת לבעלה היהודי, ובינתיים -- כביכול -- יבול האדמה הנו של גוי ולא ישראל, ולכן הופקעה קדושתו.

אבל מכירה זאת אסורה: אין מוכרין להם בתים ושדות, בארץ ישראל… ומפני מה החמירו בשדה: מפני שיש בה שתיים -- מפקיעה מן המעשרות, ונותן להם חניה בקרקע.  (הל' עבודה זרה י:ד). ולא רק זה, אלא המכירה גם לא מועלת להפקיע קדושת הארץ: גוי שקנה קרקע בארץ ישראל -- לא הפקיעה מן המצוות, אלא הרי היא בקדושתה  (הל' תרומות א:יד); אבל בסוריה, כן מפקיעה. (יש לציין כי קדושתה כן מופקעת זמנית, כל עוד הגוי מחזיק בקרקע).

לגבי שבת בראשית כתוב, מי שלא טרח בערב שבת מהיכן יאכל בשבת?  (בבלי עבודה זרה ג) וזה נכון שבעתיים לגבי שבת הארץ, לשנת השמיטה. הכנה לקראת שנת השבת חייבת להתחיל כבר משנה ראשונה של השבוע -- ואז, כשמגיעים לשנת השמיטה אין צורך לסמוך על סולם רעוע כמו היתר מכירה.

English

Six years thou shalt sow thy field, and six years thou shalt prune thy vineyard, and gather in the produce thereof. But in the seventh year shall be a sabbath of solemn rest for the land, a sabbath unto the LORD; thou shalt neither sow thy field, nor prune thy vineyard.  (Lev 25:3,4)

We are currently in the middle of a shemittah year, in which it is forbidden to work the Land. As it is written, this year is a shabbat for the Land of Israel, just as the shabbat of Creation is shabbat for the Jewish people. And we are commanded not to sell any of the produce of the Land during this year, and to treat its fruits and vegetables with holiness.

If the farmers in the Land don't sell their crops, and don't work the Land this year, how will they earn a living? Isn't it from selling the fruits and vegetables they earn their living?

Indeed, this is a good question -- and the Torah ask it for us and even gives an answer: then I will command My blessing upon you in the sixth year, and it shall bring forth produce for the three years  (Lev 25:21). That is to say, if we guard the mitsvah, He may He be blessed, will bless our labor and our Land, and we will not lack food. Cease working the land on the seventh year, and God may He be blessed, will provide you sustenance with honor.

For several generations now, our rabbis have made a new halachic initiative: "heter mechira" (permission to sell), in order to make the farmers' lives easier. In this initiative, the Land is sold to a Gentile for the duration of the shemittah year in order to set aside the commandment of shemittah from it. After the year, the Land returns to its Jewish owner, and in the meantime -- as it were -- the produce of the Land belongs to a Gentile and not a Jew, and therefore its holiness has been set aside.

But this sale is forbidden: We don't sell houses and fields to them, in the Land of Israel… And why did they treat fields more severely? Because there are two (problems) -- setting aside the mitsvah of tithes, and giving them a foothold in the land.  (Laws of Idol Worship 10:4). Not only that, but the sale would not be effective to set aside the holiness of the Land: A Gentile who purchased land in the Land of Israel -- did not set aside the mitsvot applying to it, rather it maintains its holiness  (Laws of Heave Offerings 1:14); however, in Syria he does set aside its holiness. (It should be pointed out that its holiness is set aside while the Gentile owns the land).

Regarding the Sabbath of Creation, it is written, One who does not labor on Sabbath-eve, from what will he eat on the Sabbath?  (Bavli Avodah Zarah 3a). And this is true sevenfold regarding the Sabbath of the Land, regarding the shemittah year. Preparation for the sabbath year must be started already from the first year of the cycle -- and then, when we get to the shemittah year, there will be no need to lean upon a wobbly ladder like heter mechirah.



Top: Devar Prev: Emor Next: Bechukotai




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.