Actions

Difference between revisions of "Devar/5768/Bamidbar"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5768
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(6 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Bechukotai 5768|בחקתי תשס"ח}}
+
{{header|Bamidbar 5768|במדבר תשס"ח}}
  
 
===עברית===
 
===עברית===
 +
{{heb|'''מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, כָּל-יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל--תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם, אַתָּה וְאַהֲרֹן.''' {{hcite|p/pt/pt0401.htm#3|במדבר א:ג}}}}
  
{{heb|'''וְהָיָה עֶרְכְּךָ, הַזָּכָר, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה, וְעַד בֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה: וְהָיָה עֶרְכְּךָ, חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כֶּסֶף--בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ.''' <br>'''וְאִם-נְקֵבָה, הִוא--וְהָיָה עֶרְכְּךָ, שְׁלֹשִׁים שָׁקֶל.''' {{hcite|p/pt/pt0327.htm#3|יוקרא כז:ג,ד}}}}
+
{{heb|התורה מונה שוב את עם ישראל, הפעם לפרט כמה מהם "יוצא צבא". כל הזכרים מגיל עשרים ומעלה, מלבד שבט לוי. למה יצא שבט לוי מן המניין הזה?  }}
  
{{heb|התורה מאפשרת לאדם לתרום לבית המקדש בכמה אופניםאפשר לתרום כל מיני חפצים או לתרום סכום מסויםכאן ניתנת אפשרות לתרום את "ערכו". היה טבעי לחשוב שהוא יתרום לפי עושרו.  אבל באה התורה ואומרת שעושרו של אדם אינה ערכו שלו.}}
+
{{heb|שבט לוי הוצא מן המניין מפני שהוא זה שמשרת במשכן, בבית המקדש.  כבר יש לו תפקיד חשוב ביותר שלא ניתן להידחות אפילו בזמן מלחמה ולכן לא כולו יוצא למלחמהאם כן, למה מונה התורה את כל שאר העם?  אין מי שלומד תורה קבוע? אין מי שהוא רופא מומחה וכדומה, שעבודתו חשובה מאד?}}
  
{{heb|ואומרת שערכו של כל אדם, אינו אלא לפי שנותיו -- ולא בריאותו, לא ייחוסו, לא עושרו ולא יופיוכל אחד לפי שנותיו הוא, בלבד. אבל מוסיפה התורה שאין ערכם של זכר ונקבה שווים, אלא לעולם האישה נערכת מעט פחות מן האישהדבר הזה מעניין, ומעורר טענות של "סקסיזם" בתורה, וצריך להבין.}}
+
{{heb|העם עומד להיכנס לארץ ישראל, שיש מצווה לכבוש אותה - זאת מלחמת מצווה, שכל העם מוכרח להשתתף בו'''אבל במלחמת מצוה--הכול יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה''' {{hcite|i/e507.htm#7|הל' מלכים ומלחמות ז:ז}}ו"עזרת ישראל מצר שבא עליהם" גם נחשב למלחמת מצווה.}}
  
{{heb|מהו ה"ערך" בו מדובר כאן?  כבר ביארנו שאינו לא עושר ולא יופי ולא בריאותאם נסתכל בערכים שלתורה, נראה שאדם מבוגר נערך בחמישים שקל -- ואילו זקן נערך בחמישה עשר, והנער בעשריםלומר שאדם בשיא כוחו שווה הכי הרבה -- וזה רמז להבנת כל העניין.  אילו אותו אדם היה בריא ושלם, בגיל שהוא עכשיו, כמה היה מוכן מישהו אחר לשלם כדי לקנות אותו לעובדו? ומפני שנשים בדרך כלל חזקות פחות מאנשים, לכן ערכן קצת פחות.}}
+
{{heb|בעזרת ה' נזכה לשליטים הגונים שיערכו מלחמה נגד אויבינו כמו שהתורה דורשת, במקום להתעשר על ידי השוחדושיתגייסו למלחמת המצווה גם תלמידי ישיבה, וגם כל מי ששלם בגופו, שהרי זאת מצווה שחלה עליהם כעל כולנו יחדיוהשם ירחם עלינו, ויסיר מעלינו ממשלת הרשעה בקרוב, אמן!}}
 
 
{{heb|התורה רוצה לומר שכאשר תוריד מן האדם עושרו, ותתעלם ממראהו, ותתחשב בו רק כבן אדם, תדע שיש לו אותו פוטנציאל שלכל אדם, ולכן יש לו אותו "ערך". }}
 
  
  
Line 18: Line 17:
  
 
===English===  
 
===English===  
'''then thy valuation shall be for the male from twenty years old even unto sixty years old, even thy valuation shall be fifty shekels of silver, after the shekel of the sanctuary.'''<br> '''And if it be a female, then thy valuation shall be thirty shekels.''' {{hcite|p/pt/pt0327.htm#3|Lev 27:3,4}}
+
'''from twenty years old and upward, all that are able to go forth to war in Israel: ye shall number them by their hosts, even thou and Aaron.''' {{hcite|p/pt/pt0401.htm#3|Num 1:3}}
  
The Torah permits several ways to contribute to the Temple.  One may contribute all manner of objects, or contribute a certain sum of money.  Here the possibility is given to give "one's valuation".  It would be natural to think that one's valuation would be according to one's wealth.  But the Torah comes and says that one's wealth is not the same as one's valuation.
+
The Torah again counts the Children of Israel, this time in order to determine how many of them "go forth to war".  All the males, from twenty years of age and above, except the tribe of Levi. Why is Levi excluded from this census?
  
And it says that every person's valuation is only according to his age -- not his health, nor his ancestry, nor his wealth or his beautyEvery one only according to his own ageBut the Torah adds that the valuation of males and females are not the same, rather females' valuation is always somewhat less than males'. This is interesting, and brings up complaints that there is "sexism" in the Torah; and this needs to be understood.
+
The tribe of Levi is excluded from the census because it is the one which serves in the Tabernacle, in the holy TempleThey already have an extremely important job, which cannot be deferred even in times of war and therefore not all of them go out to warIf so, why does the Torah count the entirety of the rest of the people? Are there not people who learn Torah as an occupation?  Are there not professional doctors etc., whose work is extremely important?
  
What is the "valuation" spoken of here?  We already clarified that it's neither wealth, nor beauty nor health. If we look into the valuations of the Torah, we see that an adult male is valuated at fifty shekels -- whereas an elderly man is valuated at fifteen, and a youth at twenty shekelsThat is to say that a man in the prime of his strength is worth the most -- and this is a hint to understanding the entire matter. Were a man hale and hearty, at his current age, how much would another person be willing  to pay to purchase him as a servant? And since, as a general rule, women are not as strong as men,  their "valuation" is therefore somewhat less.
+
The people are about to enter the Land of Israel, and there is a mitsva to conquer it -- this is a ''commanded war'', in which the people are required to participate'''But the ''commanded war'' -- everyone goes out [to fight], even the bridegroom from his room, and the bride from her chamber''' {{hcite|i/e507.htm#7|Laws of Kings and Wars 7:7}}. And "assisting Jews from an enemy who attacks them" is also considered a ''commanded war''.
  
The Torah wants to say that when you take away from a person his wealth, and ignore his appearance, and consider him just as a person, you should know that he has the same potential as any other person, and therefore the same "valuation".
+
With God's help, may we merit proper leaders, who will wage war against our enemies as the Torah demands, rather than lining their pockets with bribes.  And the yeshiva students should also join the ''commanded war'', as should everyone who is sound of body, as that is a mitsva upon them just as it is for all of us together.  May God have mercy, and remove from us the evil government soon, amen!
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Behar|Behar||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Bechukotai|Bechukotai|Devar/5768/Naso|Naso}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 07:34, 6 June 2008

Bamidbar 5768 - במדבר תשס"ח
English text below
Send me feedback

עברית

מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, כָּל-יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל--תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם, אַתָּה וְאַהֲרֹן.  (במדבר א:ג)

התורה מונה שוב את עם ישראל, הפעם לפרט כמה מהם "יוצא צבא". כל הזכרים מגיל עשרים ומעלה, מלבד שבט לוי. למה יצא שבט לוי מן המניין הזה?

שבט לוי הוצא מן המניין מפני שהוא זה שמשרת במשכן, בבית המקדש. כבר יש לו תפקיד חשוב ביותר שלא ניתן להידחות אפילו בזמן מלחמה ולכן לא כולו יוצא למלחמה. אם כן, למה מונה התורה את כל שאר העם? אין מי שלומד תורה קבוע? אין מי שהוא רופא מומחה וכדומה, שעבודתו חשובה מאד?

העם עומד להיכנס לארץ ישראל, שיש מצווה לכבוש אותה - זאת מלחמת מצווה, שכל העם מוכרח להשתתף בו. אבל במלחמת מצוה--הכול יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה  (הל' מלכים ומלחמות ז:ז). ו"עזרת ישראל מצר שבא עליהם" גם נחשב למלחמת מצווה.

בעזרת ה' נזכה לשליטים הגונים שיערכו מלחמה נגד אויבינו כמו שהתורה דורשת, במקום להתעשר על ידי השוחד. ושיתגייסו למלחמת המצווה גם תלמידי ישיבה, וגם כל מי ששלם בגופו, שהרי זאת מצווה שחלה עליהם כעל כולנו יחדיו. השם ירחם עלינו, ויסיר מעלינו ממשלת הרשעה בקרוב, אמן!


English

from twenty years old and upward, all that are able to go forth to war in Israel: ye shall number them by their hosts, even thou and Aaron.  (Num 1:3)

The Torah again counts the Children of Israel, this time in order to determine how many of them "go forth to war". All the males, from twenty years of age and above, except the tribe of Levi. Why is Levi excluded from this census?

The tribe of Levi is excluded from the census because it is the one which serves in the Tabernacle, in the holy Temple. They already have an extremely important job, which cannot be deferred even in times of war and therefore not all of them go out to war. If so, why does the Torah count the entirety of the rest of the people? Are there not people who learn Torah as an occupation? Are there not professional doctors etc., whose work is extremely important?

The people are about to enter the Land of Israel, and there is a mitsva to conquer it -- this is a commanded war, in which the people are required to participate. But the commanded war -- everyone goes out [to fight], even the bridegroom from his room, and the bride from her chamber  (Laws of Kings and Wars 7:7). And "assisting Jews from an enemy who attacks them" is also considered a commanded war.

With God's help, may we merit proper leaders, who will wage war against our enemies as the Torah demands, rather than lining their pockets with bribes. And the yeshiva students should also join the commanded war, as should everyone who is sound of body, as that is a mitsva upon them just as it is for all of us together. May God have mercy, and remove from us the evil government soon, amen!



Top: Devar Prev: Bechukotai Next: Naso




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.