Actions

Difference between revisions of "Devar/5768/Shoftim"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5768
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(5 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Reeh 5768|ראה תשס"ח}}
+
{{header|Shoftim 5768|שופטים תשס"ח}}
  
===עברית===
+
{{hebrew}}
{{heb|'''הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּנָּקֵשׁ אַחֲרֵיהֶם, אַחֲרֵי, הִשָּׁמְדָם מִפָּנֶיךָ; וּפֶן-תִּדְרֹשׁ לֵאלֹהֵיהֶם לֵאמֹר, אֵיכָה יַעַבְדוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֶת-אֱלֹהֵיהֶם, וְאֶעֱשֶׂה-כֵּן, גַּם-אָנִי''' {{hcite|p/pt/pt0512.htm#30|דברים יב:ל}} }}
+
{{pasuqh|צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ|p/pt/pt0516.htm#20|דברים טז:כ}}
  
{{heb|בעולם המודרני -- ובפרט במדינות המערב -- נחשב ה"פתיחות" לדתות אחרות דבר הכרחי ואף דעה רצויה וטובה מאדיש מאות ואלפים מנערי ישראל שנוסעים להודו ומקומות אחרים "למצוא עצמם" ולדרוש לדעת מה הגויים האלה עושים, ומה דתם -- אולי ימצאו את "האמת" אי-שם?}}
+
{{heb|התורה מודיעה לנו ש"צדק" אינו רק דעה ראויה -- אלא הכרחי כדי שנחיה, וכדי נצליח לרשת את הארץ שהובטחה לאבותינו.  מה הקשר בין צדק ובין יכולתנו להחזיק בארץ? הרי ממילא הובטחה לנו?}}
  
{{heb|הרוב המוחלט של הנערים האלה, לא יודע כלל מה התורה דורשתלא התעניינו ביהדות מעולם ולא חונכו, ולכן נוסעים לארצות רחוקות כדי למצוא מענה לשאלה "מי אני".  וזאת טרגדיה ישראלית אמתית.}}
+
{{heb|התורה מצווה: '''שָׁמֹעַ בֵּין-אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק, בֵּין-אִישׁ וּבֵין-אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ''' {{hcite|p/pt/pt0501.htm#16|דברים א:טז}}.  כי תשפטו צדק, אזי יהיה שלום בין איש ואחיו, ובין איש וגרוגם איש ואחיו, וגם איש וגרו נקראים "אחים".  לומר לך שאין יהודים "סוג א' וסוג ב'" -- אלא כל אחד מישראל ששומר את מצוות השם, נחשב ל"אח", ועלינו להתנהג כלפיו בהתאם.}}
  
{{heb|כי עלינו -- כל יהודי החרד לדבר ה' -- לחנך את הבנים והבנות האלה כדי שלא יימשכו אחר ההבל והשקר שימצא אותםלמנוע את ההפסד האיום הזה ולחזק את עמנו.  וכן עלינו למשוך אותם בנעימות וסבר פנים יפות, פן נראה בכישלונם בארצות הגויים.}}
+
{{heb|עתה בארצנו, כרגיל, יש מתח בין ה"דתי לאומי" ובין ה"חרדי".  בין ה"ספרדי" וה"אשכנזי".  התורה אומרת לנו שאין הבדלים כאלה -- ואם נמשיך בדרך הזאת, חלילה, לא נצליח -- לא להחזיק את נחלתנו, ואף לא לחיות ר"לאמרו חז"ל שבית המקדש נחרב בשנייה בגלל שנאת חינם -- היאך נקימנו מחדש כל עוד קיימת שנאה בינינו? הלא כל אויבינו שמחים לראות אותנו רבים בינינו -- ויראים כאשר אנו מאוחדים!}}
  
{{tag|english}}
+
{{heb|לא ניתן פתחון פה לשנאינו האמתיים -- אלא ניקח ללב את מסר התורה שאנחנו כולנו אחים בישראל על אף שבאנו מתפוצות שונות ויש לנו דעות שונות.  נתייחד ונצליח לנצח!  '''צִיּוֹן, בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה; וְשָׁבֶיהָ, בִּצְדָקָה''' {{hcite|p/pt/pt1001.htm#27|ישעיה א:כז}} }}
===English===
 
'''take heed to thyself that thou be not ensnared to follow them, after that they are destroyed from before thee; and that thou inquire not after their gods, saying: 'How used these nations to serve their gods? even so will I do likewise.' '''{{hcite|p/pt/pt0512.htm#30|Deut 12:30}}
 
  
In the modern world -- and especially in the Western nations -- "openness" to other religions is considered necessary, and even a very desirable trait.  There are hundreds and thousands of Israeli youth who travel to India and other places, "to find themselves" and to seek out to know, what those Gentiles do, and what their religion is -- perhaps they will find the "truth" out there?
+
{{english}}
 +
{{pasuq|Justice, justice shalt thou follow, that thou mayest live, and inherit the land which the LORD thy God giveth thee.|p/pt/pt0516.htm#20|Deut 16:20}}
  
The absolute majority of these youths, do not know what the Torah demands at all.  They were never interested in it, and were not educated, and therefore they travel to distant lands in order to find the answer to the question "who am I"And this is a true Israeli tragedy.
+
The Torah informs us that "justice" is not just a good trait -- but rather is necessary in order for us to live, and in order for us to inherit the Land which was promised to our forefathersWhat is the connection between justice and our ability to hold onto the Land?  Indeed, it was in any case promised to us?
  
Because it is incumbent upon us -- every God fearing Jew -- to educate these sons and daughters so they are not attracted to the vanity and lies which will find themTo prevent this terrible loss, and to strengthen our peopleAnd likewise it is incumbent upon us to attract them with pleasantness and a cheerful countenance, lest we witness their downfall in Gentile lands.
+
The Torah commands: ''''Hear the causes between your brethren, and judge righteously between a man and his brother, and the stranger that is with him.''' {{hcite|p/pt/pt0501.htm#16|Deut 1:16}}.  When you judge righteously, then there will be peace between a man and his brother, and between a man and the strangerBoth the "man and his brother", and the "man and the stranger" are called "brothers"That is to tell you, that there is no such thing as "first class" and "second class" Jews -- rather, every Jew who keeps God's commandments is considered a "brother", and we must treat him accordingly.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Ekev|Ekev||}}
+
Now in our Land, as usual, there is tension between the "National Religious" and the "Chareidi", and between the "Sephardi" and the "Ashkenazi".  The Torah tells us there are no such differences -- and if we persist on this path, God forbid!, we will not succeed -- neither to keep our inheritance, nor even to survive, Heaven help us.  Our enemies are happy to see us fighting amongst ourselves -- and they are afraid when we are united!
 +
 
 +
Let us not give an opening to our true enemies -- rather let us take the lesson of the Torah to heart, that we Jews are all brothers, even though we came from different exiles and we have differing opinions.  Let us unite, and be victorious forever!  '''Zion shall be redeemed with justice, and they that return of her with righteousness''' {{hcite|p/pt/pt1001.htm#27|Isaiah 1:27}}
 +
 
 +
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Reeh|Reeh|Devar/5768/Ki Tetse|Ki Tetse}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 10:17, 12 September 2008

Shoftim 5768 - שופטים תשס"ח
English text below
Send me feedback

עברית

צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ  (דברים טז:כ)

התורה מודיעה לנו ש"צדק" אינו רק דעה ראויה -- אלא הכרחי כדי שנחיה, וכדי נצליח לרשת את הארץ שהובטחה לאבותינו. מה הקשר בין צדק ובין יכולתנו להחזיק בארץ? הרי ממילא הובטחה לנו?

התורה מצווה: שָׁמֹעַ בֵּין-אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק, בֵּין-אִישׁ וּבֵין-אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ  (דברים א:טז). כי תשפטו צדק, אזי יהיה שלום בין איש ואחיו, ובין איש וגרו. גם איש ואחיו, וגם איש וגרו נקראים "אחים". לומר לך שאין יהודים "סוג א' וסוג ב'" -- אלא כל אחד מישראל ששומר את מצוות השם, נחשב ל"אח", ועלינו להתנהג כלפיו בהתאם.

עתה בארצנו, כרגיל, יש מתח בין ה"דתי לאומי" ובין ה"חרדי". בין ה"ספרדי" וה"אשכנזי". התורה אומרת לנו שאין הבדלים כאלה -- ואם נמשיך בדרך הזאת, חלילה, לא נצליח -- לא להחזיק את נחלתנו, ואף לא לחיות ר"ל. אמרו חז"ל שבית המקדש נחרב בשנייה בגלל שנאת חינם -- היאך נקימנו מחדש כל עוד קיימת שנאה בינינו? הלא כל אויבינו שמחים לראות אותנו רבים בינינו -- ויראים כאשר אנו מאוחדים!

לא ניתן פתחון פה לשנאינו האמתיים -- אלא ניקח ללב את מסר התורה שאנחנו כולנו אחים בישראל על אף שבאנו מתפוצות שונות ויש לנו דעות שונות. נתייחד ונצליח לנצח! צִיּוֹן, בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה; וְשָׁבֶיהָ, בִּצְדָקָה  (ישעיה א:כז)

English

Justice, justice shalt thou follow, that thou mayest live, and inherit the land which the LORD thy God giveth thee.  (Deut 16:20)

The Torah informs us that "justice" is not just a good trait -- but rather is necessary in order for us to live, and in order for us to inherit the Land which was promised to our forefathers. What is the connection between justice and our ability to hold onto the Land? Indeed, it was in any case promised to us?

The Torah commands: 'Hear the causes between your brethren, and judge righteously between a man and his brother, and the stranger that is with him.  (Deut 1:16). When you judge righteously, then there will be peace between a man and his brother, and between a man and the stranger. Both the "man and his brother", and the "man and the stranger" are called "brothers". That is to tell you, that there is no such thing as "first class" and "second class" Jews -- rather, every Jew who keeps God's commandments is considered a "brother", and we must treat him accordingly.

Now in our Land, as usual, there is tension between the "National Religious" and the "Chareidi", and between the "Sephardi" and the "Ashkenazi". The Torah tells us there are no such differences -- and if we persist on this path, God forbid!, we will not succeed -- neither to keep our inheritance, nor even to survive, Heaven help us. Our enemies are happy to see us fighting amongst ourselves -- and they are afraid when we are united!

Let us not give an opening to our true enemies -- rather let us take the lesson of the Torah to heart, that we Jews are all brothers, even though we came from different exiles and we have differing opinions. Let us unite, and be victorious forever! Zion shall be redeemed with justice, and they that return of her with righteousness  (Isaiah 1:27)



Top: Devar Prev: Reeh Next: Ki Tetse




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.