Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Noach"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(4 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Bereshit 5769|בראשית תשס"ט}}
+
{{header|Noach 5769|נוח תשס"ט}}
  
{{hebrew}}{{pasuqh|הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ|p/pt/pt0104.htm#7|בראשית ד:ז}}
+
{{hebrew}}
  
{{heb|ה' מעודד ומזהיר את קין, לאחר שנדחתה מנחתו.  הוא מסביר לו שאם יעשה את הטוב, יתקבלו מעשיו לפניו יתברך -- ואם לא יעשה את הטוב, הפיתוי יהיה חזק, לעשות גרוע יותר.  בכל זאת, אומר ה',  הוא יכול לשלוט על עצמו ולא להיכנע ליצרו הרע.}}
+
{{pasuqh|אֶת-קַשְׁתִּי, נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ |p/pt/pt0109.htm#13|בראשית ט:יג}}
  
{{heb|הוא שברא את הכוכבים ואת כל היקום כולו, מודיעו שאין בכל העולם גורם אחר שיש
+
{{heb|יש מפרשים שהקשת נברא אז -- לומר שלא היה קשת מעולם עד לאחר המבול.  זה קשה כי תופעת הקשת מוסברת היטב על ידי מדעי האופטיקה. אם היה גשם ושמש לפני המבול, היה גם קשת -- אלא אם כן שינה הקב"ה את טבעו של האור (או של הגשם).  }}
לו כוח להכריע מעשיו לטוב או לרע, מלבד אותו בן אדם עצמו.  כלומר, יש לו בחירה חופשית -- אף על פי שהיה נראה שה' שולט בכול. שמשום-מה, השם בחר לא לשלוט על מעשינו אלא לתת לנו מצוותוזה הוא העניין הגדול שמבדיל בין בני האדם לבין שאר הבריות.}}
 
  
{{heb|כל מי שמעלה על דעתו ש"הכוכבים" שולטים על גורלו -- לא די שמכחיש את דבר השם -- אלא מוריד עצמו מדרגת אנוש לדרגת בהמה אוכל עשב, בדעתו הקלה.}}
+
{{heb|פירוש שני -- שאומנם היה קשת, אילו אור השמש היה יכול לחדור את העננים הכבדים של אז.  וה' הקל את העננים כדי שהאור יחדור אותם (או שהגביר את כוחו של השמש כדי שהאור יחדור).}}
  
 +
{{heb|ויש הפירוש של הרס"ג, שמעולם היו קשתות בעננים -- אך מעתה, לאות ניתנו.  ולזה דעתי נוטה -- שהרי לא מצריך בריאה מחודשת ולא נס, אלא "לב חדש" ונקודת מבט חדשה מבני האדם.}}
  
 +
{{heb|למה קשת ולמה אות?  הרי מספיק שה' אמר ויהי -- הרי הוא לא נותן אות לכל דבר!  באשר לאות, זה לא נכון: שהרי הוא נתן אות הברית (מילה) בבשרנו, וציצית על בגדינו -- שהם אות לזכור את התורה שציוונו.  אבל הוא לא נתן לאומות העולם לא את המילה, ולא את הציצית -- אזי צריך היה לאות שכל באי העולם יראו וידעו שמהשם הוא.  הרי גם הגויים נזקקים להזכרה -- לאות -- שה' קיים ומקיים.  ולכן, כאשר מרימים את ראשם, הנה רואים אות ממנו יתברך שמו -- שהוא זוכר את כל בריותיו, יהודים, גויים וכל חי.}}
  
 +
{{english}}
  
{{english}}
+
{{pasuq|I have set My bow in the cloud, and it shall be for a token of a covenant between Me and the earth.|p/pt/pt0109.htm#13|Gen 9:13}}
  
{{pasuq|If thou doest well, shall it not be lifted up? and if thou doest not well, sin coucheth at the door; and unto thee is its desire, but thou mayest rule over it|p/pt/pt0104.htm#7|Gen 4:7}}
+
There are some who interpret that the rainbow was only created then -- that is to say, that there was no rainbow until after the Flood.  This is difficult to accept, since the phenomenon of the rainbow is well explained by the science of optics.  If there was rain and sun before the Flood, there would have been rainbows -- unless God had changed the nature of light (or of the rain).
  
God encourages and warns Cain, after his offering was rejected.  He explains to him that if he does good, his deeds will be received by Him may He be blessed -- but if he doesn't do good, the temptation to do even worse will be strongNevertheless, says God, he can control himself and not succumb to his evil inclination.
+
A second interpretation -- there was indeed, always a rainbow, but the sun's light was not strong enough to penetrate the heavy clouds of that eraAnd God lightened the cloud cover (or strengthened the light's power) so the light could penetrate the clouds.
  
He who created the stars and the entire universe, informs him that there is no force in the world which has the power to force his deeds to good or evil, except he himself.  That is to say, he has free will -- even though it would appear that God governs everything.  Because for some reason, God chose not to govern our deeds rather He gave us commandments.  And this is the great issue which distinguishes between human beings and the rest of the creatures.
+
And there is Rav Sa`adia Gaon's interpretation, that there were always rainbows in the clouds -- but that from that moment on, they were to serve as a sign.  And this is what I lean towards -- since it doesn't require a new Creation, nor a miracle, rather a "new heart" and a new point of view from humans.
  
Anyone who imagines that "the stars" govern his future -- not only does he deny God's words -- but he diminishes himself from the level of "human being" to the level of grass-eating beasts, because of his feeble intellect.
+
Why a rainbow, and why a sign?  It should be enough that God says and it be so -- since He doesn't give signs for everything! Regarding signs, that is not quite true: He gave the sign of the Covenant (circumcision) in our flesh, and the fringes (tsitsit) on our garments -- which themselves are a sign to remember the Torah which He commanded us.  But He did not give the Gentiles circumcision nor fringes -- therefore He required a sign which everyone in the world would see, and know that it was from Him.  The Gentiles too, are in need of reminders -- of a sign -- that He exists and causes to exist.  Therefore, when they raise up their heads, they will see a sign from Him may His name be blessed -- that He remembers His creatures, Jews Gentiles and all living creatures.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Sukkot|Sukkot||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Bereshit|Bereshit|Devar/5769/Lech Lecha|Lech Lecha}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 08:17, 7 November 2008

Noach 5769 - נוח תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

אֶת-קַשְׁתִּי, נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ  (בראשית ט:יג)

יש מפרשים שהקשת נברא אז -- לומר שלא היה קשת מעולם עד לאחר המבול. זה קשה כי תופעת הקשת מוסברת היטב על ידי מדעי האופטיקה. אם היה גשם ושמש לפני המבול, היה גם קשת -- אלא אם כן שינה הקב"ה את טבעו של האור (או של הגשם).

פירוש שני -- שאומנם היה קשת, אילו אור השמש היה יכול לחדור את העננים הכבדים של אז. וה' הקל את העננים כדי שהאור יחדור אותם (או שהגביר את כוחו של השמש כדי שהאור יחדור).

ויש הפירוש של הרס"ג, שמעולם היו קשתות בעננים -- אך מעתה, לאות ניתנו. ולזה דעתי נוטה -- שהרי לא מצריך בריאה מחודשת ולא נס, אלא "לב חדש" ונקודת מבט חדשה מבני האדם.

למה קשת ולמה אות? הרי מספיק שה' אמר ויהי -- הרי הוא לא נותן אות לכל דבר! באשר לאות, זה לא נכון: שהרי הוא נתן אות הברית (מילה) בבשרנו, וציצית על בגדינו -- שהם אות לזכור את התורה שציוונו. אבל הוא לא נתן לאומות העולם לא את המילה, ולא את הציצית -- אזי צריך היה לאות שכל באי העולם יראו וידעו שמהשם הוא. הרי גם הגויים נזקקים להזכרה -- לאות -- שה' קיים ומקיים. ולכן, כאשר מרימים את ראשם, הנה רואים אות ממנו יתברך שמו -- שהוא זוכר את כל בריותיו, יהודים, גויים וכל חי.

English

I have set My bow in the cloud, and it shall be for a token of a covenant between Me and the earth.  (Gen 9:13)

There are some who interpret that the rainbow was only created then -- that is to say, that there was no rainbow until after the Flood. This is difficult to accept, since the phenomenon of the rainbow is well explained by the science of optics. If there was rain and sun before the Flood, there would have been rainbows -- unless God had changed the nature of light (or of the rain).

A second interpretation -- there was indeed, always a rainbow, but the sun's light was not strong enough to penetrate the heavy clouds of that era. And God lightened the cloud cover (or strengthened the light's power) so the light could penetrate the clouds.

And there is Rav Sa`adia Gaon's interpretation, that there were always rainbows in the clouds -- but that from that moment on, they were to serve as a sign. And this is what I lean towards -- since it doesn't require a new Creation, nor a miracle, rather a "new heart" and a new point of view from humans.

Why a rainbow, and why a sign? It should be enough that God says and it be so -- since He doesn't give signs for everything! Regarding signs, that is not quite true: He gave the sign of the Covenant (circumcision) in our flesh, and the fringes (tsitsit) on our garments -- which themselves are a sign to remember the Torah which He commanded us. But He did not give the Gentiles circumcision nor fringes -- therefore He required a sign which everyone in the world would see, and know that it was from Him. The Gentiles too, are in need of reminders -- of a sign -- that He exists and causes to exist. Therefore, when they raise up their heads, they will see a sign from Him may His name be blessed -- that He remembers His creatures, Jews Gentiles and all living creatures.



Top: Devar Prev: Bereshit Next: Lech Lecha




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.