Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Bo"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(4 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Va'era 5769|וארא תשס"ט}}
+
{{header|Bo 5769|בא תשס"ט}}
  
 
{{hebrew}}
 
{{hebrew}}
  
{{pasuqh|וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם, וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים; וִידַעְתֶּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם, הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם, מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם|p/pt/pt0206.htm#7|שמות ו:ז}}
+
{{pasuqh|וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, בֹּא אֶל-פַּרְעֹה:  כִּי-אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת-לִבּוֹ, וְאֶת-לֵב עֲבָדָיו, לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ|p/pt/pt0210.htm#1|שמות י:א}}
  
{{heb|לפני-כן לא היו בני ישראל נחשבים ל"עם", אלא ל"משפחה".  מעתה, ייחשבו ל"עם".  לפני-כן לא היו עובדים את ה' אלא מתוך מסורת משפחתית. מעתה, יעבדו אותו מתוך צו לאומי.  מה ההבדל בין לאום למשפחה?}}
+
{{heb|קשה להבין, למה יביא ה' פורענויות על מצרים (ובפרט על פרעה) כאשר הוא כפה עליהם, כאומרו: '''כִּי-אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת-לִבּוֹ'''.  כלומר, לא נתתי לו לחזור בו, אלא אימצתי את-לבו כדי שיוכל לעמוד נגדי! הסיבה שניתנת, '''לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ''' נראית מוגזמת -- "לא פרופורציונלית" -- שאחרי סידרת המכות, מצרים איבדה את הכל.}}
  
{{heb|משפחה הנה מסגרת מצומצמת וסגורה.  לא כל אחד יכול להצטרף למשפחהלעומת זאת, כל מי שחפץ ליבו ועומד בדרישות, יכול להצטרף ללאום על ידי "גיור"המסגרת פתוחה יותר, כוללת יותר ויציבה יותר.  אף על פי שאפשר לאיש זר להצטרף לעם, עדיין הקשרים בין יחידי העם חזקים והדוקים מאשר לשאר העמים.  }}
+
{{heb|צריך להבין שגלות מצרים נגזרה על בני ישראל כדי לאספם לעם אחד, כמו שהנפח מתיך גרוטאות אל גוש אחד מוצקוגזר עליהם שמיצריים יעבדו אותם קשהאבל המצרים לקחו את משימתם ביתר שאת, והוסיפו אכזריות על אכזריות -- מה שלא לנדרשועשו זאת מבחירתם החופשית, לא מתוך כפייה כלשהי. ולכן נגזר עליהם מה שנגזר.}}
 
 
{{heb|העם היהודי שנוצר כאן הנו "עם קדוש", כלומר מובדל -- אשר תפקידו בעולם הוא להראות לכל גויי הארץ כיצד האדם חי עם בוראו, איך חיים מעבר ליום-יוםעם לדוגמה ומופת, שעיני הגויים אליו תמיד.}}
 
 
 
{{heb|ולכן עמנו הקטן תופש כל כך הרבה תשומת לב ב"חדשות".  אין כמעט מקום בעולם בו לא שמעו עלינו -- בין לטובה בין לרעה.  על ידי הוצאתו יתברך שמו של גוי מקרב גוי, עם נוצר שהשפיע וממשיך להשפיע על כל העולם כולו.}}
 
  
 +
{{heb|הרמב"ם כותב: '''וְאִפְשָׁר שֶׁיֶּחֱטָא הָאָדָם חֵטְא גָּדוֹל אוֹ חֲטָאִים הַרְבֵּה, עַד שֶׁיִּתֵּן הַדִּין לִפְנֵי דַּיָּן הָאֱמֶת שֶׁיִּהְיֶה הַפֵּרָעוֹן מִזֶּה הַחוֹטֶא עַל חֲטָאִים אֵלּוּ שֶׁעָשָׂה בִּרְצוֹנוֹ וּמִדַּעְתּוֹ, שֶׁמּוֹנְעִין מִמֶּנּוּ הַתְּשׁוּבָה וְאֵין מַנִּיחִין לוֹ רְשׁוּת לָשׁוּב מֵרִשְׁעוֹ, כְּדֵי שֶׁיָּמוּת וְיֹאבַד בַּחֲטָאִים שֶׁעָשָׂה''' {{hcite|i/1506n.htm#4|הל' תשובה ו:ד}} ... '''לְפִיכָּךְ כָּתוּב בַּתּוֹרָה "וַאֲנִי, אֲחַזֵּק אֶת-לֵב-פַּרְעֹה" ... לְפִי שֶׁחָטָא מֵעַצְמוֹ תְּחִלָּה וְהֵרַע לְיִשְׂרָאֵל הַגָּרִים בְּאַרְצוֹ ... נָתַן הַדִּין לִמְנֹעַ מִמֶּנּוּ הַתְּשׁוּבָה, עַד שֶׁנִּפְרָעִין מִמֶּנּוּ; לְפִיכָּךְ חִזַּק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת לִבּוֹ.''' {{hcite|i/1506n.htm#5|שם ה}}.}}
  
 +
{{heb|ועל הסיבה הכתובה בתורה, '''לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ''' -- לא לפרעה ולמצרים נאמר, אלא '''כְּדֵי לְהוֹדִיעַ לְבָאֵי הָעוֹלָם, שֶׁבִּזְמָן שֶׁמּוֹנֵעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַתְּשׁוּבָה לַחוֹטֶא, אֵינוּ יָכוֹל לָשׁוּב, אֵלָא יָמוּת בְּרִשְׁעוֹ שֶׁעָשָׂה בַּתְּחִלָּה בִּרְצוֹנוֹ''' {{hcite|i/1506n.htm#5|שם ו}}.}}
  
 
{{english}}
 
{{english}}
  
{{pasuq|and I will take you to Me for a people, and I will be to you a God; and ye shall know that I am the LORD your God, who brought you out from under the burdens of the Egyptians|p/pt/pt0206.htm#7|Ex 6:7}}
+
{{pasuq|And the LORD said unto Moses: 'Go in unto Pharaoh; for I have hardened his heart, and the heart of his servants, that I might show these My signs in the midst of them|p/pt/pt0210.htm#1|Ex 10:1}}
  
Before this, the Children of Israel were not considered a "people" but rather a "family".  From now on, they are considered a "people".  Before this, they only worshiped God as a family tradition. From now on, they would worship Him as a national commandment.  What is the difference between a people and a family?
+
It is difficult to understand why God would bring retribution upon Egypt (and especially upon Pharaoh), when He forced them, as it says, "for I have hardened his heart".  That is to say, I did not allow him to reconsider, rather I gave him the courage to oppose Me!  The reason given, "that I might show these My signs in the midst of them" seems exaggerated -- "disproportional" -- since after the series of plagues, Egypt lost everything.
  
A family is a narrow and closed framework.  Not everyone can join a particular family.  In contrast, anyone who desires to, and meets the requirements, can join the nation by the process of "conversion"The framework is more open, more inclusive and more stableEven though it is possible for anyone to join the nation, nevertheless the connections between individual members of the nation are stronger and tighter than between them and the rest of the nations.
+
One must understand that the exile of the Israelites to Egypt was ordained by God in order to gather them into one people, just as the metalworker melts pieces of junk metal into one solid body.  He ordained that Egypt work them vigorouslyBut the Egyptians took on that goal with excessive exuberance, and added cruelty upon cruelty -- which was not required by GodAnd they did so of their own free will, not because of any external pressure.  Therefore they received the decree which they received.
  
The Jewish people who were created here are an ''am qadosh'', that is to say a 'separated people' -- whose task in the world is to show all the other nations of the world how one lives with his Creator, how one lives beyond the day-to-dayA people who are an example and a sign, to whom the eyes of the other nations are always looking.
+
The Rambam writes: '''It is possible for a person to sin such a great sin, or so many sins, that the just punishment in God's eyes for those sins which the person did of his own free will and mind, is that the possibility of repentance be withheld from him so that when he dies, he is obliterated completely because of the sins he did''' {{hcite|i/1506n.htm#4|Laws of Repentance 6:4}} ..'''Therefore the Torah says, "and I will harden Pharaoh's heart" ... because he sinned of his own will initially and did evil to the Israelites who dwelt in his land ... justice dictated he be prevented from repenting, so he was punished; therefore the Holy One, blessed be He, hardened his heart.'''{{hcite|i/1506n.htm#5|ibid 5}}
  
And therefore our tiny people grabs so much attention in the "news".  There is hardly a place in the world where they have not heard of us -- whether for good or for evil.  By means of Him, may He be blessed, taking one nation from the midst of another nation, a people was created which influenced and continues to influence the entire world.
+
Concerning the reason written in the Torah, "that I might show these My signs in the midst of them" -- it was not stated for Pharaoh nor for Egypt's benefit, rather '''in order to inform all inhabitants of the world, that when the Holy One, blessed be He, prevents one from repenting his sins, he cannot repent -- rather he dies because of the evil he did initially, of his own free will''' {{hcite|i/1506n.htm#5|ibid 6}}.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Shemot|Shemot||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Va'era|Va'era|Devar/5769/Beshalach|Beshalach}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 09:48, 6 February 2009

Bo 5769 - בא תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, בֹּא אֶל-פַּרְעֹה: כִּי-אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת-לִבּוֹ, וְאֶת-לֵב עֲבָדָיו, לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ  (שמות י:א)

קשה להבין, למה יביא ה' פורענויות על מצרים (ובפרט על פרעה) כאשר הוא כפה עליהם, כאומרו: כִּי-אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת-לִבּוֹ. כלומר, לא נתתי לו לחזור בו, אלא אימצתי את-לבו כדי שיוכל לעמוד נגדי! הסיבה שניתנת, לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ נראית מוגזמת -- "לא פרופורציונלית" -- שאחרי סידרת המכות, מצרים איבדה את הכל.

צריך להבין שגלות מצרים נגזרה על בני ישראל כדי לאספם לעם אחד, כמו שהנפח מתיך גרוטאות אל גוש אחד מוצק. וגזר עליהם שמיצריים יעבדו אותם קשה. אבל המצרים לקחו את משימתם ביתר שאת, והוסיפו אכזריות על אכזריות -- מה שלא לנדרש. ועשו זאת מבחירתם החופשית, לא מתוך כפייה כלשהי. ולכן נגזר עליהם מה שנגזר.

הרמב"ם כותב: וְאִפְשָׁר שֶׁיֶּחֱטָא הָאָדָם חֵטְא גָּדוֹל אוֹ חֲטָאִים הַרְבֵּה, עַד שֶׁיִּתֵּן הַדִּין לִפְנֵי דַּיָּן הָאֱמֶת שֶׁיִּהְיֶה הַפֵּרָעוֹן מִזֶּה הַחוֹטֶא עַל חֲטָאִים אֵלּוּ שֶׁעָשָׂה בִּרְצוֹנוֹ וּמִדַּעְתּוֹ, שֶׁמּוֹנְעִין מִמֶּנּוּ הַתְּשׁוּבָה וְאֵין מַנִּיחִין לוֹ רְשׁוּת לָשׁוּב מֵרִשְׁעוֹ, כְּדֵי שֶׁיָּמוּת וְיֹאבַד בַּחֲטָאִים שֶׁעָשָׂה  (הל' תשובה ו:ד) ... לְפִיכָּךְ כָּתוּב בַּתּוֹרָה "וַאֲנִי, אֲחַזֵּק אֶת-לֵב-פַּרְעֹה" ... לְפִי שֶׁחָטָא מֵעַצְמוֹ תְּחִלָּה וְהֵרַע לְיִשְׂרָאֵל הַגָּרִים בְּאַרְצוֹ ... נָתַן הַדִּין לִמְנֹעַ מִמֶּנּוּ הַתְּשׁוּבָה, עַד שֶׁנִּפְרָעִין מִמֶּנּוּ; לְפִיכָּךְ חִזַּק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת לִבּוֹ.  (שם ה).

ועל הסיבה הכתובה בתורה, לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ -- לא לפרעה ולמצרים נאמר, אלא כְּדֵי לְהוֹדִיעַ לְבָאֵי הָעוֹלָם, שֶׁבִּזְמָן שֶׁמּוֹנֵעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַתְּשׁוּבָה לַחוֹטֶא, אֵינוּ יָכוֹל לָשׁוּב, אֵלָא יָמוּת בְּרִשְׁעוֹ שֶׁעָשָׂה בַּתְּחִלָּה בִּרְצוֹנוֹ  (שם ו).

English

And the LORD said unto Moses: 'Go in unto Pharaoh; for I have hardened his heart, and the heart of his servants, that I might show these My signs in the midst of them  (Ex 10:1)

It is difficult to understand why God would bring retribution upon Egypt (and especially upon Pharaoh), when He forced them, as it says, "for I have hardened his heart". That is to say, I did not allow him to reconsider, rather I gave him the courage to oppose Me! The reason given, "that I might show these My signs in the midst of them" seems exaggerated -- "disproportional" -- since after the series of plagues, Egypt lost everything.

One must understand that the exile of the Israelites to Egypt was ordained by God in order to gather them into one people, just as the metalworker melts pieces of junk metal into one solid body. He ordained that Egypt work them vigorously. But the Egyptians took on that goal with excessive exuberance, and added cruelty upon cruelty -- which was not required by God. And they did so of their own free will, not because of any external pressure. Therefore they received the decree which they received.

The Rambam writes: It is possible for a person to sin such a great sin, or so many sins, that the just punishment in God's eyes for those sins which the person did of his own free will and mind, is that the possibility of repentance be withheld from him so that when he dies, he is obliterated completely because of the sins he did  (Laws of Repentance 6:4) ... Therefore the Torah says, "and I will harden Pharaoh's heart" ... because he sinned of his own will initially and did evil to the Israelites who dwelt in his land ... justice dictated he be prevented from repenting, so he was punished; therefore the Holy One, blessed be He, hardened his heart. (ibid 5)

Concerning the reason written in the Torah, "that I might show these My signs in the midst of them" -- it was not stated for Pharaoh nor for Egypt's benefit, rather in order to inform all inhabitants of the world, that when the Holy One, blessed be He, prevents one from repenting his sins, he cannot repent -- rather he dies because of the evil he did initially, of his own free will  (ibid 6).



Top: Devar Prev: Va'era Next: Beshalach




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.