Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Tetsaveh"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 8: Line 8:
 
{{heb|התורה מתארת את מעשה האפוד שהכוהן הגדול לובש בעת עבודתו במקדש. בגישתו לכל עבודה, הוא לובש את האפוד שנושא את שמות בני ישראל על כתפיו (וגם על חושן המשפט שבו האורים והתומים).}}
 
{{heb|התורה מתארת את מעשה האפוד שהכוהן הגדול לובש בעת עבודתו במקדש. בגישתו לכל עבודה, הוא לובש את האפוד שנושא את שמות בני ישראל על כתפיו (וגם על חושן המשפט שבו האורים והתומים).}}
  
{{heb|הוא לובש כלים המזכירים את שמות בני ישראל עקב שתי סיבות: האחת, "להזכיר" אותם לבורא עולם כאשר הכוהן עובדו, כדי שירחם עליהם.  והשנית, כדי שלא ירום לבבו ויחשוב שהוא יותר חשוב מכל ישראל.  אלא הוא משרתיו של העם, וצריך לזכור זאת בכל עת שניגש לעבודת ה'. כי אמנם הוא הכוהן הנבחר מכל אחיו הכוהנים, אבל הוא נבחר דווקא לייצג את העם לפני צורם. }}
+
{{heb|הוא לובש כלים המזכירים את שמות בני ישראל עקב שתי סיבות: האחת, "להזכיר" אותם לבורא עולם כאשר הכוהן עובדו, כדי שירחם עליהם.  והשנית, כדי שלא ירום לבבו ויחשוב שהוא יותר חשוב מכל ישראל.  אלא הוא משרתו של העם, וצריך לזכור זאת בכל עת שניגש לעבודת ה'. אמנם הוא הכוהן הנבחר מכל אחיו הכוהנים, אבל הוא נבחר דווקא לייצג את העם לפני צורם. }}
  
{{heb|ובדומה לכוונה הזאת נמצא בהלכות תפילה: '''אֲבָל כּוֹהֵן גָּדוֹל -- כּוֹרֵעַ בִּתְחִלַּת כָּל בְּרָכָה, וּבְסוֹף כָּל בְּרָכָה''' {{hcite|i/2205n.htm#11|הל' תפילה ה:יא}}.  לומר שהוא מתכופף בהכנעה בכל ברכה מן תפילת העמידה -- גם כן, שמא ירום לבבו ולהחדיר לתוך ליבו שהוא משרת את ה' ואת עמו ישראל.}}
+
{{heb|ובדומה נמצא בהלכות תפילה: '''אֲבָל כּוֹהֵן גָּדוֹל -- כּוֹרֵעַ בִּתְחִלַּת כָּל בְּרָכָה, וּבְסוֹף כָּל בְּרָכָה''' {{hcite|i/2205n.htm#11|הל' תפילה ה:יא}}.  לומר שהוא מתכופף בהכנעה בכל ברכה מן תפילת העמידה -- גם כן, שמא ירום לבבו, ולהחדיר לתוך ליבו שהוא משרת את ה' ואת עמו ישראל.}}
  
  
Line 19: Line 19:
 
The Torah describes the production of the ''ephod'' (apron), which the High Priest wears when he is serving in the Temple.  Whenever he approaches to perform any service, he is wearing the ''ephod'', which bears the names of the Tribes of Israel on its shoulders (and also on the ''choshen mishpat'', the Breastplate, which contains the Urim and Tummim).
 
The Torah describes the production of the ''ephod'' (apron), which the High Priest wears when he is serving in the Temple.  Whenever he approaches to perform any service, he is wearing the ''ephod'', which bears the names of the Tribes of Israel on its shoulders (and also on the ''choshen mishpat'', the Breastplate, which contains the Urim and Tummim).
  
He wears garments which mention the names of the Tribes for two reasons: first, to "remind" God of them when the priest is performing the services, in order that He have mercy upon them.  And second, in order he not become overly proud and think that he is more important than any other Jew.  Rather he is the servant of the people, and must remember this whenever he approaches to God's service.  Even though it is true that he is the priest who was selected from among his fellow priests, he was selected in fact to represent the people before their Rock.
+
He wears garments which mention the names of the Tribes for two reasons: first, to "remind" God of them when he is performing the services, in order that He have mercy upon them.  And second, so that he not become overly proud and think that he is more important than any other Jew.  Rather he is the servant of the people, and must remember this whenever he approaches to God's service.  Though it is true that he is the priest who was selected from among his fellow priests, he was selected in fact to represent the people before their God.
  
And similarly we find in the laws of prayer: '''But the High Priest -- he must bow before each blessing, and at the end of each blessing''' {{hcite|i/2205n.htm#11|Laws of Prayer 5:11}}.  That is, he bows in submission during ''each'' blessing of the standing prayer service -- also, so that he not become overly proud, and to inculcate him with the knowledge that he is the servant of God and of His people Israel.
+
Similarly we find in the laws of prayer: '''But the High Priest -- must bow before each blessing, and at the end of each blessing''' {{hcite|i/2205n.htm#11|Laws of Prayer 5:11}}.  That is, he bows in submission during ''each'' blessing of the standing prayer service -- also, so that he not become overly proud, and to inculcate him with the knowledge that he is the servant of God and of His people Israel.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Terumah|Terumah||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Terumah|Terumah|Devar/5769/Ki Tisa|Ki Tisa}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 09:02, 13 March 2009

Tetsaveh 5769 - תצוה תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

וְלָקַחְתָּ, אֶת-שְׁתֵּי אַבְנֵי-שֹׁהַם; וּפִתַּחְתָּ עֲלֵיהֶם, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל  (שמות כח:ט)

התורה מתארת את מעשה האפוד שהכוהן הגדול לובש בעת עבודתו במקדש. בגישתו לכל עבודה, הוא לובש את האפוד שנושא את שמות בני ישראל על כתפיו (וגם על חושן המשפט שבו האורים והתומים).

הוא לובש כלים המזכירים את שמות בני ישראל עקב שתי סיבות: האחת, "להזכיר" אותם לבורא עולם כאשר הכוהן עובדו, כדי שירחם עליהם. והשנית, כדי שלא ירום לבבו ויחשוב שהוא יותר חשוב מכל ישראל. אלא הוא משרתו של העם, וצריך לזכור זאת בכל עת שניגש לעבודת ה'. אמנם הוא הכוהן הנבחר מכל אחיו הכוהנים, אבל הוא נבחר דווקא לייצג את העם לפני צורם.

ובדומה נמצא בהלכות תפילה: אֲבָל כּוֹהֵן גָּדוֹל -- כּוֹרֵעַ בִּתְחִלַּת כָּל בְּרָכָה, וּבְסוֹף כָּל בְּרָכָה  (הל' תפילה ה:יא). לומר שהוא מתכופף בהכנעה בכל ברכה מן תפילת העמידה -- גם כן, שמא ירום לבבו, ולהחדיר לתוך ליבו שהוא משרת את ה' ואת עמו ישראל.


English

And thou shalt take two onyx stones, and grave on them the names of the children of Israel  (Ex 28:9)

The Torah describes the production of the ephod (apron), which the High Priest wears when he is serving in the Temple. Whenever he approaches to perform any service, he is wearing the ephod, which bears the names of the Tribes of Israel on its shoulders (and also on the choshen mishpat, the Breastplate, which contains the Urim and Tummim).

He wears garments which mention the names of the Tribes for two reasons: first, to "remind" God of them when he is performing the services, in order that He have mercy upon them. And second, so that he not become overly proud and think that he is more important than any other Jew. Rather he is the servant of the people, and must remember this whenever he approaches to God's service. Though it is true that he is the priest who was selected from among his fellow priests, he was selected in fact to represent the people before their God.

Similarly we find in the laws of prayer: But the High Priest -- must bow before each blessing, and at the end of each blessing  (Laws of Prayer 5:11). That is, he bows in submission during each blessing of the standing prayer service -- also, so that he not become overly proud, and to inculcate him with the knowledge that he is the servant of God and of His people Israel.



Top: Devar Prev: Terumah Next: Ki Tisa




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.