Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Pesach"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(5 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Tsav 5769|צו תשס"ט}}
+
{{header|Pesach 5769|פסח תשס"ט}}
  
 
{{hebrew}}
 
{{hebrew}}
  
{{pasuqh|לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא |b/h/h44.htm|משנה סנהדרין ד:ה}}
+
{{pasuqh|הָרוֹאֶה אֶת הַחַמָּה בְּיוֹם תְּקוּפַת נִיסָן… מְבָרֵךְ עוֹשֶׂה בְּרֵאשִׁית.|i/2510n.htm#20|משנה תורה הלכות ברכות י:כ}}
  
{{heb|חז"ל למדו שמפני שכולנו צאצאי אדם הראשון, כולנו שווים מבחינת אובדן חיים.  וכל מי שהורג אדם אחד -- כאילו איבד עולם ומלואו.  ומפני שזה נוגע לכל בני האדם, גויים כיהודים, הוא נמנה בין "שבעת מצוות בני נוח"כלומר, על פי התורה, מי שאינו יהודי גם מצווה לא להרוג איש (לא מפני "לא תרצח", שהוא מצווה ליהודים בלבד).}}
+
{{heb|השבוע עלתה בידינו הזדמנות נדירה -- לברך על חזרת השמש למקום בשמים שעל פי מסורתנו הייתה בעת שנבראההזדמנות זו חוזרת רק כל עשרים ושמונה שנים.}}
  
{{heb|אמש נרצח באכזריות נער בן שלוש-עשרה הי"ד, על ידי מחבל ערביעל פי התורה, העונש המגיע לערבי הזה עבור הרצח הוא מוות על ידי בית דין שלהם. ובמקום שאין להם בית דין, אנו מצווים להקים להם בית דין שידון אותם על פי מצוות בני נוח. כל זה אינו אלא בזמן שמקבלים "גר תושב", שזה בזמן שהיובל נוהג, שהוא כשכל ישראל גרים בארץ.}}
+
{{heb|ההלכה ברמב"ם תופשת רק שורה אחת. ובגמרא אפילו פחותשולחן הערוך מאריך קצת אבל בכל אופן גם שם, כל מה שיש לומר, נאמר בפחות מסעיף אחד. למרבה הפלא, יצאו לאחרונה ספרים שלמים וקונטרסים ארוכים, ושיעורים אין-ספור שמסבירים אודות המצווה הנדירה הזאת באריכות יתירה.}}
  
{{heb|אבל עכשיו שאין מקבלים גרים תושבים ואין הערבים דנים על פי התורה, חייבים לגרשם מארצנו כדי שלא נזדקק להילחם בם כליל ולהשמידם בגלל איבתם הבלתי פוסקת כלפינו.  כל רגע שמשאירים אותם בארצנו, מעלים להם תקוות שווא שינצחו אותנו -- וזו מידת אכזריות מצידנושהקב"ה הבטיח לנו שנחזור ונשלוט בכל הארץ, ומה שהוא מבטיח, ברוך הוא, הוא מקיים. יהי רצון שיקיים את הבטחתו לנו בקרוב ממש!}}
+
{{heb|וכמו כן, בעת הברכה עצמה לאחר תפילת שחרית שביום רביעי של השבוע -- טקסי תפילה נערכו בכל רחבי הארץ והעולם, בהם המונים התקבצו לבצע הברכה "ברוב עם"ותימה: איפה ראו במקורותינו שיש חשיבות כה גדולה לברכה זו?  שבגמרא אינה אלא ברכה בין הברכות של כל מיני תופעות בטבע (בינם ברקים ורעמים וכדומה).}}
 +
 
 +
{{heb|ובאמת, ראיתי הערות לכתבה בעיתון שמפני שלא הוסבר כראוי, גוים (וגם יהודים) חשבו שהיהודים מתפללים לשמש חס ושלום, והעירו שדבר לא השתנה מימי קדם,כאשר השתחוו אבותינו לשמש ולירח באמת.}}
 +
 
 +
{{heb|וכל זה, לא היה בו שום צורך ועניין -- שהרי הברכה הזאת אינה מכוונת לשמש חו"ש, ולא לזולתו, אלא לאדון הארץ -- שבח לאל אשר ברא את היקום ומנהיג את העולםואילו היו הרבנים מסבירים שכל ברכות השבח הן לאל יתברך ולא חו"ש לזולתו, היינו נמנעים מחילול השם כאשר חושבים שאנחנו עובדים את צבא השמיים, השם ישמור. ועל זה נאמר, "שכל המוסיף גורע".}}
  
  
 
{{english}}
 
{{english}}
{{pasuq|Therefore was man created solitary in the world, to teach that one who destroys one life, is as if he destroyed an entire world|b/h/h44.htm|Mishna Sanhedrin 4:5}}
+
{{pasuq|One who sees the sun on the day it completes its cycle in Nissan… makes the blessing, "… Who creates all Creation."|i/2510n.htm#20|Mishne Torah, Laws of Blessings 10:20}}
 +
 
 +
This week we had a rare opportunity - to make a blessing over the returning of the sun to the place in the sky where according to our tradition it was at the time it was created.  This opportunity recurs only every twenty-eight years.
 +
 
 +
The ''halachah'' in the Rambam takes up just one line.  In the Talmud, even less.  The Shulchan Aruch draws it out a little longer, but nevertheless whatever needs to be said is said in less than a paragraph.  Very surprisingly, there have been entire books published lately on the topic of this blessing, and long pamphlets and countless ''shiurim'' given, in excessive detail.
  
Our Sages of blessed memory learned that since we are all descendants of the first man (Adam), we are all equal regarding loss of life.  And that anyone who kills a person -- is as if he destroyed a world and all it contains.  Since this applies to all humans, Gentiles as well as Jews, it is counted as one of the "Seven Noahide Laws".  That is to say, according to Torah, Gentiles are also commanded not to kill a person (not because of "Do not kill", which is a commandment only for the Jews).
+
And likewise, at the time of the blessing itself, on Wednesday of this past week -- special prayer services were held all over Israel and the world, where multitudes gathered to perform the blessing "with many people".  And it is difficult to understand: where did they see in our sources that this blessing has  such importance?  In the Talmud it is only one of many blessings over natural phenomena (among them thunder and lightning, etc).
  
Yesterday a thirteen year old boy was cruelly murdered by an Arab terrorist.  According to the Torah, the punishment that Arab deserves for the murder is death by their court.  And in a place where they don't have a court, we are commanded to establish a court for them, which will render judgement according to the commandments of the Noahide Laws.  All this only applies, however, at a time when we accept "resident aliens", which is during a time when the "jubilee year" is in effect, which is when all Jews live in the Land.
+
And in fact, I saw comments to a newspaper article which did not explain the blessing very well, Gentiles ( and Jews ) thought the Jews were praying to the sun, Heaven forbid, and commented that nothing has changed since ancient times, when our forefathers really prostrated themselves to the sun and the moon.
  
But now, when we don't accept "resident aliens" and the Arabs do not render justice according to the Torah, we must expel them from our Land so that we do not end up having to wage complete war against them and utterly destroy them because of their unending enmity towards us.  As long as we allow them to remain in our Land, we raise in them false hope that they will conquer us -- and this is cruelty on our partBecause the Holy One, blessed is He, promised us that we will return us to our Land and we will rule it entirely; and that which He promised, may He be blessed, He will keepMay it be His will to fulfill His promise to us very soon!
+
All this was not necessary -- since this blessing isn't directed at the sun, Heaven forbid, and not to anything else but rather to the Master of the world -- praise to God Who created the universe and runs the worldAnd if the Rabbis had explained that all the blessings of praise are to God, may He be blessed and not Heaven forbid to anything else, we would have prevented a defamation of His name when others think we are worshipping the hosts of Heaven, God preserve usAnd of this it is stated, "whoever adds, detracts".
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Vayikra|Vayikra||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Tsav|Tsav|Devar/5769/Shemini|Shemini}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 09:00, 17 April 2009

Pesach 5769 - פסח תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

הָרוֹאֶה אֶת הַחַמָּה בְּיוֹם תְּקוּפַת נִיסָן… מְבָרֵךְ עוֹשֶׂה בְּרֵאשִׁית.  (משנה תורה הלכות ברכות י:כ)

השבוע עלתה בידינו הזדמנות נדירה -- לברך על חזרת השמש למקום בשמים שעל פי מסורתנו הייתה בעת שנבראה. הזדמנות זו חוזרת רק כל עשרים ושמונה שנים.

ההלכה ברמב"ם תופשת רק שורה אחת. ובגמרא אפילו פחות. שולחן הערוך מאריך קצת אבל בכל אופן גם שם, כל מה שיש לומר, נאמר בפחות מסעיף אחד. למרבה הפלא, יצאו לאחרונה ספרים שלמים וקונטרסים ארוכים, ושיעורים אין-ספור שמסבירים אודות המצווה הנדירה הזאת באריכות יתירה.

וכמו כן, בעת הברכה עצמה לאחר תפילת שחרית שביום רביעי של השבוע -- טקסי תפילה נערכו בכל רחבי הארץ והעולם, בהם המונים התקבצו לבצע הברכה "ברוב עם". ותימה: איפה ראו במקורותינו שיש חשיבות כה גדולה לברכה זו? שבגמרא אינה אלא ברכה בין הברכות של כל מיני תופעות בטבע (בינם ברקים ורעמים וכדומה).

ובאמת, ראיתי הערות לכתבה בעיתון שמפני שלא הוסבר כראוי, גוים (וגם יהודים) חשבו שהיהודים מתפללים לשמש חס ושלום, והעירו שדבר לא השתנה מימי קדם,כאשר השתחוו אבותינו לשמש ולירח באמת.

וכל זה, לא היה בו שום צורך ועניין -- שהרי הברכה הזאת אינה מכוונת לשמש חו"ש, ולא לזולתו, אלא לאדון הארץ -- שבח לאל אשר ברא את היקום ומנהיג את העולם. ואילו היו הרבנים מסבירים שכל ברכות השבח הן לאל יתברך ולא חו"ש לזולתו, היינו נמנעים מחילול השם כאשר חושבים שאנחנו עובדים את צבא השמיים, השם ישמור. ועל זה נאמר, "שכל המוסיף גורע".


English

One who sees the sun on the day it completes its cycle in Nissan… makes the blessing, "… Who creates all Creation."  (Mishne Torah, Laws of Blessings 10:20)

This week we had a rare opportunity - to make a blessing over the returning of the sun to the place in the sky where according to our tradition it was at the time it was created. This opportunity recurs only every twenty-eight years.

The halachah in the Rambam takes up just one line. In the Talmud, even less. The Shulchan Aruch draws it out a little longer, but nevertheless whatever needs to be said is said in less than a paragraph. Very surprisingly, there have been entire books published lately on the topic of this blessing, and long pamphlets and countless shiurim given, in excessive detail.

And likewise, at the time of the blessing itself, on Wednesday of this past week -- special prayer services were held all over Israel and the world, where multitudes gathered to perform the blessing "with many people". And it is difficult to understand: where did they see in our sources that this blessing has such importance? In the Talmud it is only one of many blessings over natural phenomena (among them thunder and lightning, etc).

And in fact, I saw comments to a newspaper article which did not explain the blessing very well, Gentiles ( and Jews ) thought the Jews were praying to the sun, Heaven forbid, and commented that nothing has changed since ancient times, when our forefathers really prostrated themselves to the sun and the moon.

All this was not necessary -- since this blessing isn't directed at the sun, Heaven forbid, and not to anything else but rather to the Master of the world -- praise to God Who created the universe and runs the world. And if the Rabbis had explained that all the blessings of praise are to God, may He be blessed and not Heaven forbid to anything else, we would have prevented a defamation of His name when others think we are worshipping the hosts of Heaven, God preserve us. And of this it is stated, "whoever adds, detracts".



Top: Devar Prev: Tsav Next: Shemini




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.