Actions

Difference between revisions of "Devar/5770/Haazinu"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5770
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(10 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
<!--  
+
<!--  
 
vim: tw=0 ft=Wikipedia
 
vim: tw=0 ft=Wikipedia
 
-->
 
-->
  
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Rosh Hashanah 5770|ראש השנה תש"ע}}
+
{{header|Haazinu 5770|האזינו תש"ע}}
  
 
{{hebrew}}
 
{{hebrew}}
{{pasuqh|וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ, מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם -- כָּל-מְלֶאכֶת עֲבֹדָה, לֹא תַעֲשׂוּ:  יוֹם תְּרוּעָה, יִהְיֶה לָכֶם|p/pt/pt0429.htm#1|במדבר כט:א}}
+
{{pasuqh|שׁוּבָה, יִשְׂרָאֵל, עַד, ה' אֱלֹהֶיךָ|p/pt/pt1314.htm#2|הושע יד:ב}}
  
{{heb|השבת תתחיל שנה חדשה, שנת 5770 לבריאת העולם לפי מנייננו.  לא שבת רגילה בלבד שאין בה עשיית מלאכה כלל, אלא בנוסף ראש השנה -- מקרא קודש, בו גם חל איסור עשיית מלאכה.  שביתה כפולה זאת אינה מוסיפה לנו שום איסור. אפילו איסור תקיעת השופר בשבת-ראש-השנה אינו נובע מכפילות השבות, אלא גזירת חכמינו היא.  ולמרות שאין צד הלכתי כאן, אפשר למצוא רמזים בעניין.}}
+
{{heb|ההפטרה של השבוע נותנת לשבת הזאת את שמה הנפוצה, "שבת שובה".  לא קשה להבין למה הפסוקים האלה נבחרו להיקרא בשבת שבין ראש השנה לבין יום הכיפורים, שהרי הם קריאה לעם ישראל לחזור בתשובה.}}
  
{{heb|העולם בהיבראו היה '''תֹהוּ וָבֹהוּ''' {{hcite|p/pt/pt0101.htm#2|בראשית א:ב}}.  חשוך וריק.  לא היה כל דבר, אפילו קול לא היה -- עד '''וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר''' {{hcite|p/pt/pt0101.htm#3|שם ג}}.  כל היקום נברא על ידי "דיבור" אחד של הקדוש ברוך-הוא. ללמדך מה כוח הדיבור -- שבאמצעותו עולמים נבראים, וגם נחרבים.}}
+
{{heb|אבל מה היא התשובה? הרמב"ם פותח כך את הלכות תשובה: '''…שֶׁיָּשׁוּב הַחוֹטֶא מֵחֶטְאוֹ לִפְנֵי ה', וְיִתְוַדֶּה''' {{hcite|i/1500n.htm|הל' תשובה, פתיחה}}.  בהלכה הראשונה שם: '''כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁבַּתּוֹרָה, בֵּין עֲשֵׂה בֵּין לֹא תַעֲשֶׂה -- אִם עָבַר אָדָם עַל אַחַת מֵהֶן, בֵּין בְּזָדוֹן בֵּין בִּשְׁגָגָה -- כְּשֶׁיַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה וְיָשׁוּב מֵחֶטְאוֹ, חַיָּב לְהִתְוַדּוֹת לִפְנֵי הָאֵל בָּרוּךְ הוּא''' {{hcite|i/1501n.htm#1|הל' תשובה א:א}}. ומצות וידוי כלולה במניין המצוות שבהקדמת ספרו {{hcite|i/0001n.htm#73|מצוות עשה ע"ג}} -- ואילו "תשובה" לא מופיעה במניין. הסיבה שלא כללה במניין היא, שמצות תשובה הנה מצווה שכוללת מצוות אחרות. למשל, וידוי בפה על חטאו שחטא. }}
  
{{heb|בסיום מלאכת הבריאה, שבת הקדוש ברוך הוא ממלאכתו: '''וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה; וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה''' {{hcite|p/pt/pt0202.htm#2|שם ב:ב}}. אף על פי שלא "עבד" במובן שאנו מכירים, שבת -- הפסיק פעולתו -- בשבת הראשונה. וכל הדברים שברא, על ידי דיבורו עשה -- חוץ מיצירת האדם.}}
+
{{heb|במהשך הוא מברר מהות התשובה: '''וּמַה הִיא הַתְּשׁוּבָה -- הוּא שֶׁיַּעֲזֹב הַחוֹטֶא חֶטְאוֹ, וִיסִירֶנּוּ מִמַּחְשַׁבְתּוֹ וְיִגְמֹר בְּלִבּוֹ שֶׁלֹּא יַעֲשֵׂהוּ עוֹד…  וְכֵן יִתְנַחַם עַל שֶׁעָבַר… וְיָעִיד עָלָיו יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת שֶׁלֹּא יָשׁוּב לְזֶה הַחֵטְא לְעוֹלָם…  וְצָרִיךְ לְהִתְוַדּוֹת בִּשְׂפָתָיו, וְלוֹמַר עִנְיָנוֹת אֵלּוּ שֶׁגָּמַר בְּלִבּוֹ''' {{hcite|i/1502n.htm#3|הל' תשובה ב:ג}}. כך תהליך התשובה:  קודם כל, יכיר שחטא ויעזוב את עצם החטא ואפילו הרהורים על החטא.  שנית, שיחליט באמת שלא לחטוא באותו החטא, יביע חרטה על אשר חטא. ולבסוף יתוודה במילים מפורשות על חטאו והחלטתו.}}
  
{{heb|לבני-אדם יש כוח מיוחד, כוח הדיבור.  לכן תרגום אונקלוס מפרש את הפסוק '''וַיְהִי הָאָדָם, לְנֶפֶשׁ חַיָּה''' {{hcite|p/pt/pt0202.htm#7|שם ב:ז}} ככה: '''וַהֲוָת בְּאָדָם, לְרוּחַ מְמַלְּלָא'''(והייתה באדם (נשמת החיים אשר נפח בו ה') ל"רוח מדברת").  הכלי הזה הוא ייחודי בעולם החי.  באמצעותו מעבירים מידע מדור לדור, בונים מלכויות ומקדמים את מצב האנושות מיום ליום. אבל לאידך גיסא יש צד שלילי -- לשון הרע, הוניה, עדות השקר.  האל הטוב נתן בנו כוח אדיר לעשות כחפצנו, ועלינו לשלוט בו ולהטותו לצד הטוב.}}
+
{{heb|כל כך למה? לא היינו חושבים שברגע שעזב את החטא וגמר בלבו שלא לחטוא עוד -- עד שה' עצמו יודע עליו שחזר מחטאו -- שזה מספיק?  התורה אומרת שלא, זה לא מספיק!  כי יצרו שלאדם גובר עליו, והוא אפילו לא ער לזהכדי להחדיר עמוק לתוך הכרתו שלא יעשה עוד את אותו המעשה שעשה, הוא חייב להיזכר, לחשוב, לגמור בלבו, להתחרט, והביע בפה וגם לשמוע באוזניו -- כדי שכל חושיו ישתתפו בתהליך ויחזקו את יצרו הטוב להתגבר על יצרו הרע.}}
  
{{heb|זה רמז אחד שיש בהשמעת השופר בראש השנה.  הקול החודר הזה מסמל מצד אחד קריאה לחזרה בתשובה אל ה'.  מצד שני, הוא מסמל קול אזעקה, סכנה ופחד -- מה שעלול להיות חלקנו אם לא נשוב אל ה' בכל לבבנו. בואו נשתמש בשבת הזאת שהיא גם ראש השנה, להשבית לשוננו מלדבר כל דבר ערווה, וניכון לקראת השמעת השופר ביום התרועה שלמחרת.}}
+
{{heb|יהי רצון שהשנה, כולנו נחזור בתשובה אמתית -- '''וְיַעֲזֹב כָּל אֶחָד מִכֶּם דַּרְכּוֹ הָרָעָה, וּמַחְשַׁבְתּוֹ אֲשֶׁר לֹא טוֹבָה''' {{hcite|i/1503n.htm#7|הל' תשובה ג:ז}}.}}
  
 
{{english}}
 
{{english}}
{{pasuq|And in the seventh month, on the first day of the month, ye shall have a holy convocation: ye shall do no manner of servile work; it is a day of blowing the horn unto you|p/pt/pt0429.htm#1|Num 29:1}}
+
{{pasuq|Return, O Israel, unto the LORD thy God; for thou hast stumbled in thine iniquity|p/pt/pt1314.htm#2|Hosea 14:2}}
  
This ''shabbat'' we begin a new year, 5770 since the Creation of the universe according to our system of counting.  It is not just a regular ''shabbat'' where we are restricted from certain kinds of work, but in addition it is ''rosh hashanah'' (the new year) -- a holy convocation, during which there is also a prohibition of performing certain kinds of workThis double cessation from work does not entail any additional restrictions for us.  Even the prohibition of blowing the ''shofar'' on this ''shabbat'' which is also ''rosh hashanah'' does not stem from the doubled cessation, but was rather a legal enactment of our Sages.  And despite the fact there is no legal side to this (doubling of cessation of work), it is possible to find hints in the matter.
+
This week's ''haftarah'' is the source for the common name of this ''shabbat'', "''shabbat shuva''" (sabbath of 'return').  It is not difficult to understand why these verses were chosen to be read on the ''shabbat'' between ''rosh hashanah'' and ''yom hakippurim'': they are a call to the Jewish people to return from sin and repent.
  
The universe at creation time was '''unformed and void''' {{hcite|p/pt/pt0101.htm#2|Gen 1:2}}.  Dark and empty.  There was nothing, not even a sound -- until '''God said: 'Let there be light.'''' {{hcite|p/pt/pt0101.htm#3|ibid 3}}.  The entire universe was created by an "utterance" of God's.  This is to inform you of the power of speech -- that by means of it worlds are created, and also destroyed.
+
But what is "''teshuvah''" (repentance, return)?  The Rambam begins the Laws of Repentance like this: '''…that the sinner repent of his sin before God, and confess''' {{hcite|i/1500n.htm|Laws of Repentance, Introduction}}.  In the first ''halacha'' there he says: '''All the commandments in the Torah, whether positive or negative -- if a person transgressed one of them, whether willingly or accidentally -- when he repents and turns away from his sin, he must confess before God may He be blessed''' {{hcite|i/1501n.htm#1|Laws of Repentance 1:1}}.  The commandment of "confession" is included in the enumeration of the commandments in the introduction of his book {{hcite|i/0001n.htm#73|Positive Commandments 73}} -- while "repentance" does not appear in the list.  The reason he did not include it in the enumeration is that repentance includes a number of other commandments.  For example, the verbal confession of the sin he committed.
  
At the conclusion of the work of Creation, the Holy One blessed be He ceased (''shavat'') from his activities: '''And on the seventh day God finished His work which He had made; and He rested on the seventh day from all His work which He had made.''' {{hcite|p/pt/pt0202.htm#2|ibid 2:2}}.  Even though He did not "work" in the sense we are familiar with, he ''shavat'' -- ceased His activity -- on the first ''shabbat''All the things He created, He created through His speech -- except for His forming of man.
+
Farther on, he clarifies what "repentance" is: '''What is "repentance"?  That the sinner abandon his sin, and remove it from his mind, and resolve in his heart never to repeat it… and also regret what he did… so that the One who knows all secrets would testify of him that he will not ever return to that sin… and he must confess verbally, and say these things he resolved in his heart''' {{hcite|i/1502n.htm#3|Laws of Repentance 2:3}}.  This is the process of repentance:  first of all, he must recognize that he sinned, and abandon the act of sinning and even thinking about the sinSecond, he must truly resolve not to repeat the sin, and express remorse for what he had done.  Finally, he must completely and verbally confess his sin and his resolution.
  
Humans have a special power, the power of speech. Therefore the Targum Onqelos explains the verse '''and man became a living soul''' {{hcite|p/pt/pt0202.htm#7|ibid 2:7}} like so: '''and (the soul which God set in the man) became a "speaking spirit"'''.  This tool is unique in the animal world.  Through it we transmit knowledge from generation to generation, build kingdoms and advance the state of humanity from day to dayBut on the other hand, there is a negative side -- slander, misrepresentation, false witness.  God in His benevolence gave us an immense power, to do with as we wish -- and it is incumbent upon us to control it and to turn it to the side of good.
+
Why such a process? Wouldn't we have thought, that once he abandoned his sin and resolved not to repeat it -- so sincerely that God Himself knows of him that he repented his sin -- that would be sufficient?  The Torah says "no, that's not enough"!  Because one's inclination to evil overpowers him, and he is not even aware of itIn order to make his resolution to not repeat his sin sink deep into his conciousness, he has to remember, and think, and resolve in his heart, and regret, and express verbally and also hear with his ears -- so that all his senses participate in the process and strengthen his inclination to do good so it can overpower his inclination to do evil.
  
This is one of the hints embedded in the sounding of the ''shofar'' on ''rosh hashanah''.  That penetrating sound is, on the one hand, a call to repentance -- to return to God.  On the other hand, it is the sound of an alarm -- of danger and fear -- that which is likely to be our lot should we choose not to return to God with all our hearts.  Let us use this ''shabbat'' which is also the first day of ''rosh hashanah'' to give our tongues a rest from any improper speech, and prepare ourselves for the sounding of the ''shofar'' -- the call to return -- on the "day of blowing" on the following day.
+
May it be His will that this year we all return in true repentance -- '''and each of you abandon his evil path, and his bad thoughts''' {{hcite|i/1503n.htm#7|Laws of Repentance 3:4}}.
  
 
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Rosh Hashanah|Rosh Hashanah|Devar/5770/Sukkot|Sukkot}}
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Ki Tavo|Ki Tavo||}}
 
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 13:02, 2 October 2009


Haazinu 5770 - האזינו תש"ע
English text below
Send me feedback

עברית

שׁוּבָה, יִשְׂרָאֵל, עַד, ה' אֱלֹהֶיךָ  (הושע יד:ב)

ההפטרה של השבוע נותנת לשבת הזאת את שמה הנפוצה, "שבת שובה". לא קשה להבין למה הפסוקים האלה נבחרו להיקרא בשבת שבין ראש השנה לבין יום הכיפורים, שהרי הם קריאה לעם ישראל לחזור בתשובה.

אבל מה היא התשובה? הרמב"ם פותח כך את הלכות תשובה: …שֶׁיָּשׁוּב הַחוֹטֶא מֵחֶטְאוֹ לִפְנֵי ה', וְיִתְוַדֶּה  (הל' תשובה, פתיחה). בהלכה הראשונה שם: כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁבַּתּוֹרָה, בֵּין עֲשֵׂה בֵּין לֹא תַעֲשֶׂה -- אִם עָבַר אָדָם עַל אַחַת מֵהֶן, בֵּין בְּזָדוֹן בֵּין בִּשְׁגָגָה -- כְּשֶׁיַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה וְיָשׁוּב מֵחֶטְאוֹ, חַיָּב לְהִתְוַדּוֹת לִפְנֵי הָאֵל בָּרוּךְ הוּא  (הל' תשובה א:א). ומצות וידוי כלולה במניין המצוות שבהקדמת ספרו  (מצוות עשה ע"ג) -- ואילו "תשובה" לא מופיעה במניין. הסיבה שלא כללה במניין היא, שמצות תשובה הנה מצווה שכוללת מצוות אחרות. למשל, וידוי בפה על חטאו שחטא.

במהשך הוא מברר מהות התשובה: וּמַה הִיא הַתְּשׁוּבָה -- הוּא שֶׁיַּעֲזֹב הַחוֹטֶא חֶטְאוֹ, וִיסִירֶנּוּ מִמַּחְשַׁבְתּוֹ וְיִגְמֹר בְּלִבּוֹ שֶׁלֹּא יַעֲשֵׂהוּ עוֹד… וְכֵן יִתְנַחַם עַל שֶׁעָבַר… וְיָעִיד עָלָיו יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת שֶׁלֹּא יָשׁוּב לְזֶה הַחֵטְא לְעוֹלָם… וְצָרִיךְ לְהִתְוַדּוֹת בִּשְׂפָתָיו, וְלוֹמַר עִנְיָנוֹת אֵלּוּ שֶׁגָּמַר בְּלִבּוֹ  (הל' תשובה ב:ג). כך תהליך התשובה: קודם כל, יכיר שחטא ויעזוב את עצם החטא ואפילו הרהורים על החטא. שנית, שיחליט באמת שלא לחטוא באותו החטא, יביע חרטה על אשר חטא. ולבסוף יתוודה במילים מפורשות על חטאו והחלטתו.

כל כך למה? לא היינו חושבים שברגע שעזב את החטא וגמר בלבו שלא לחטוא עוד -- עד שה' עצמו יודע עליו שחזר מחטאו -- שזה מספיק? התורה אומרת שלא, זה לא מספיק! כי יצרו שלאדם גובר עליו, והוא אפילו לא ער לזה. כדי להחדיר עמוק לתוך הכרתו שלא יעשה עוד את אותו המעשה שעשה, הוא חייב להיזכר, לחשוב, לגמור בלבו, להתחרט, והביע בפה וגם לשמוע באוזניו -- כדי שכל חושיו ישתתפו בתהליך ויחזקו את יצרו הטוב להתגבר על יצרו הרע.

יהי רצון שהשנה, כולנו נחזור בתשובה אמתית -- וְיַעֲזֹב כָּל אֶחָד מִכֶּם דַּרְכּוֹ הָרָעָה, וּמַחְשַׁבְתּוֹ אֲשֶׁר לֹא טוֹבָה  (הל' תשובה ג:ז).

English

Return, O Israel, unto the LORD thy God; for thou hast stumbled in thine iniquity  (Hosea 14:2)

This week's haftarah is the source for the common name of this shabbat, "shabbat shuva" (sabbath of 'return'). It is not difficult to understand why these verses were chosen to be read on the shabbat between rosh hashanah and yom hakippurim: they are a call to the Jewish people to return from sin and repent.

But what is "teshuvah" (repentance, return)? The Rambam begins the Laws of Repentance like this: …that the sinner repent of his sin before God, and confess  (Laws of Repentance, Introduction). In the first halacha there he says: All the commandments in the Torah, whether positive or negative -- if a person transgressed one of them, whether willingly or accidentally -- when he repents and turns away from his sin, he must confess before God may He be blessed  (Laws of Repentance 1:1). The commandment of "confession" is included in the enumeration of the commandments in the introduction of his book  (Positive Commandments 73) -- while "repentance" does not appear in the list. The reason he did not include it in the enumeration is that repentance includes a number of other commandments. For example, the verbal confession of the sin he committed.

Farther on, he clarifies what "repentance" is: What is "repentance"? That the sinner abandon his sin, and remove it from his mind, and resolve in his heart never to repeat it… and also regret what he did… so that the One who knows all secrets would testify of him that he will not ever return to that sin… and he must confess verbally, and say these things he resolved in his heart  (Laws of Repentance 2:3). This is the process of repentance: first of all, he must recognize that he sinned, and abandon the act of sinning and even thinking about the sin. Second, he must truly resolve not to repeat the sin, and express remorse for what he had done. Finally, he must completely and verbally confess his sin and his resolution.

Why such a process? Wouldn't we have thought, that once he abandoned his sin and resolved not to repeat it -- so sincerely that God Himself knows of him that he repented his sin -- that would be sufficient? The Torah says "no, that's not enough"! Because one's inclination to evil overpowers him, and he is not even aware of it. In order to make his resolution to not repeat his sin sink deep into his conciousness, he has to remember, and think, and resolve in his heart, and regret, and express verbally and also hear with his ears -- so that all his senses participate in the process and strengthen his inclination to do good so it can overpower his inclination to do evil.

May it be His will that this year we all return in true repentance -- and each of you abandon his evil path, and his bad thoughts  (Laws of Repentance 3:4).



Top: Devar Prev: Rosh Hashanah Next: Sukkot




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.