Actions

Difference between revisions of "Devar/5770/Bereshit"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5770
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(6 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 4: Line 4:
  
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Shemini Atseret 5770|שמיני עצרת תש"ע}}
+
{{header|Bereshit 5770|בראשית תש"ע}}
  
 
{{hebrew}}
 
{{hebrew}}
{{pasuqh|וְשָׂמַחְתָּ, בְּחַגֶּךָ|p/pt/pt0516.htm#14|דברים טז:יד}}
+
{{pasuqh|…קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה|p/pt/pt0104.htm#10|בראשית ד:י}}
  
{{heb|על מה מדובר כאן?  מצד אחד, התורה מדברת על הקרבת שלמים יתרים על החובה {{hcite|i/9201n.htm#4|הל' חגיגה א:ד}}מפני שאין כעת אפשרות להביא קרבנות,  האם בטלה מצות השמחה?  לא! יש מצוה של שמחה -- "חגיגה משפחתית" -- שהאנשים ישתו יין ויואכלו בשר, ושהנשים תקבלנה בגדים ותכשיטים חדשים, ושהקטנים יקבלו מגדניות וכדומה {{hcite|i/3406n.htm#16|הל' שביתת יום טוב ו:טז}} . }}
+
{{heb|אומות העולם מתגאים על מערכות הצדק שלהם. שוטרים ,עורכי הדין ובתי המשפט ששומרים על הסדר ומגיעים לרמה מסוימת של צדקוכיוון שעל פי התורה יש להם מצווה להקים לעצמם מערכת של דיינים {{hcite|i/e509n.htm#1|הל' מלכים ט:א,יז}}, הרי זה דבר טוב.}}
  
{{heb|שם הוא מוסיף: '''וְכִשְׁהוּא אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה, חַיָּב לְהַאֲכִיל לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה עִם שְׁאָר הָעֲנִיִּים הָאֲמֵלָלִים. אֲבָל מִי שֶׁנּוֹעֵל דַּלְתוֹת חֲצֵרוֹ וְאוֹכֵל וְשׁוֹתֶה הוּא וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ, וְאֵינוּ מַאֲכִיל וּמַשְׁקֶה לָעֲנִיִּים וּלְמָרֵי נֶפֶשׁ -- אֵין זוֹ שִׂמְחַת מִצְוָה, אֵלָא שִׂמְחַת כְּרֵסוֹ'''. }}
+
{{heb|לעומת מערכות הצדק של אומות העולם, לעם ישראל (עדיין לא יוצא לפועל במדינת ישראל) יש הנחיות מפורטות מן התורה כיצד לערוך דין.  החשוב ביותר: אין לנו "עדות" אלא הבאה משני אנשים כשרים מישראל.  כלומר, לא סומכים לא על מצלמות, ולא על עדות איש אחד, ואפילו לא על הודית פיו של הנאשם!  כי אצלנו יש כלל: שאין אדם משים עצמו רשע. אפילו ראינו אותו רץ אחרי מישהו וסכין בידו, ונכנס אחריו לבניין, ויוצא עם הסכין מכוסה דם, ואנו בודקים בבניין ורואים את השני מת על הרצפה מדוקר, והראשון אומר "הרגתי אותו" -- בכל זאת אנחנו מצווים שלא לדונו למוות, כי אין כאן עדות כלל, אלא השערה.}}
  
{{heb|צד נוסף לשמחה: '''איזה הוא עשיר? השמח בחלקו''' <small>(משנה אבות ד:א)</small>מה הכוונה?  שכל מה שיש לצדיק, קיבל ביושר וביגיעתו -- ויודע שלא עשק ולא גזל מאף אחד, ושכל מה שיש לו בצדק נמצא אצלולכן, בין אם יש לו מעט, בין אם יש לו הרבה --הוא שמח בחלקו.  כשהוא אוכל את סעודות החג, אינו אוכל לבדו אלא מזמין את מי שאין לו, ומשתף אותו בחלקו ומשמחו -- ובכך משמח את בוראו יתברך, ונמצא עובד את השם בשמחת החג בשלמותה.}}
+
{{heb|וכל כך למה?  לא רק מפני שהתורה אומרת '''עַל-פִּי שְׁנֵי עֵדִים, אוֹ עַל-פִּי שְׁלֹשָׁה-עֵדִים -- יָקוּם דָּבָר''' {{hcite|p/pt/pt0519.htm#15|דברים יט:טו}}אלא גם שהפסוק שלנו בא '''לְלַמַּד שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ אִבַּד עוֹלָם מָלֵא, וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ קִיַּם עוֹלָם מָלֵא''' {{hcite|i/e112n.htm#7|הל' סנהדרין יב:ז}}אם אין הדבר מוכח בעליל שהאדם אשם, אין הורגים אותו. כי במקרה של טעות אי אפשר להחיותו שוב, ואנו סומכים על אבינו שבשמיים שיגמול לרשע כרשעתו אם אי אפשר היה לנו להביאנו למשפט ה"מתאים" לו.  כי אין אדם חכם ונבון שלא טועה אף פעם -- אלא רק הקדוש ברוך הוא לבדו "רואה כליות ולב".}}
  
  
  
 
{{english}}
 
{{english}}
{{pasuq|And thou shalt rejoice in thy feast|p/pt/pt0516.htm#14|Deut 16:14}}
+
{{pasuq|…the voice of thy brother's blood crieth unto Me from the ground|p/pt/pt0104.htm#10|Gen 4:10}}
  
What is being referred to here?  On the one hand, the Torah is talking about the bringing of additional peace-offerings beyond the required {{hcite|i/9201n.htm#4|Laws of Festival Offerings 1:4}}Since we do not currently have the ability to bring such offerings, is the commandment of "rejoicing" nullified?  No!  There is still a commandment of "rejoicing" -- the "family celebration" -- such that men drink wine and eat meat, women receive new clothes and jewelry, and children get treats and so forth {{hcite|i/3406n.htm#16|Laws of Holiday Rest 6:16}}.  
+
The nations of the world are proud of their justice systems. Police, lawyers and courts which keep order and achieve a certain level of justiceAnd since according to the Torah they do have a commandment to establish a system of justice for themselves, {{hcite|i/e509n.htm#1|Laws of Kings 9:1,17}} this is a good thing.
  
But in that same law, he adds: '''And when he eats and drinks, he must feed the convert, the orphan and the widow as well as all other destitute and miserable peopleBut he who locks his courtyard doors, and only he and his children and wife eat and drink -- and doesn't feed or give drink to the poor and embittered -- that is not the "rejoicing" of the commandment, but rather the "rejoicing" of his own stomach'''.
+
As opposed to the systems of justice of the rest of the nations, the People of Israel (still not in the State of Israel) have precise instructions from the Torah how to establish justice.  Most important of them: we do not accept "testimony" unless it comes from two properly observant Jews.  That is, we don't rely on cameras, nor on the testimony of one person, nor even on a confession from the accused!  That is because we have a rule: a person may not "make himself" an evildoerEven if we saw him running after another person with a knife in his hand, and we saw them entering a building, and one came out with a bloody knife in his hand, and we checked in the building and saw the other lying dead on the floor, stabbed, and the first one said, "I killed him" -- nonetheless, we are commanded not to subject him to a death penalty, because there is no 'testimony' at all here, just speculation.
  
Another side to "rejoicing": '''Who is rich? The one who is happy with his lot''' <small>(Mishna Avoth 4:1)</small>. What does that mean?  That whatever the righteous person has, he got honestly and by his own efforts -- and he knows that he didn't oppress or steal from anyone, so that whatever he has is justly his. Therefore, whether he has much or little, he is happy with his lotWhen he eats his holiday meal, he doesn't eat by himself, rather he invites one less fortunate, and makes him a partner in his lot, and gladdens him -- and thereby he gladdens his Creator may He be blessed, and in that way worships God with the most complete holiday joy.
+
And why does the Torah demand us take care to such an extent?  Not only because it states: '''at the mouth of two witnesses, or at the mouth of three witnesses, shall a matter be established''' {{hcite|p/pt/pt0519.htm#15|Deut 19:15}}. But also because our verse comes '''to teach that anyone who destroys one life, is credited with having destroyed an entire world; and anyone who saves one life, is credited with having saved an entire world''' {{hcite|i/e112n.htm#7|Laws of Sanhedrin 12:7}}. If the matter is not proven absolutely that the person is guilty, we may not kill himSince in the event of a mistake, it is impossible to restore him to life -- and we rely on our Father in heaven to repay the evildoer in accordance with his evil, if we are unable to bring him to an appropriate punishment.  Because there is no person so wise and understanding that he never makes a mistake; only the Holy One blessed is He alone "sees the innermost thoughts".
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Sukkot|Sukkot||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Shemini Atseret|Shemini Atseret|Devar/5770/Noach|Noach}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 09:40, 23 October 2009


Bereshit 5770 - בראשית תש"ע
English text below
Send me feedback

עברית

…קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה  (בראשית ד:י)

אומות העולם מתגאים על מערכות הצדק שלהם. שוטרים ,עורכי הדין ובתי המשפט ששומרים על הסדר ומגיעים לרמה מסוימת של צדק. וכיוון שעל פי התורה יש להם מצווה להקים לעצמם מערכת של דיינים  (הל' מלכים ט:א,יז), הרי זה דבר טוב.

לעומת מערכות הצדק של אומות העולם, לעם ישראל (עדיין לא יוצא לפועל במדינת ישראל) יש הנחיות מפורטות מן התורה כיצד לערוך דין. החשוב ביותר: אין לנו "עדות" אלא הבאה משני אנשים כשרים מישראל. כלומר, לא סומכים לא על מצלמות, ולא על עדות איש אחד, ואפילו לא על הודית פיו של הנאשם! כי אצלנו יש כלל: שאין אדם משים עצמו רשע. אפילו ראינו אותו רץ אחרי מישהו וסכין בידו, ונכנס אחריו לבניין, ויוצא עם הסכין מכוסה דם, ואנו בודקים בבניין ורואים את השני מת על הרצפה מדוקר, והראשון אומר "הרגתי אותו" -- בכל זאת אנחנו מצווים שלא לדונו למוות, כי אין כאן עדות כלל, אלא השערה.

וכל כך למה? לא רק מפני שהתורה אומרת עַל-פִּי שְׁנֵי עֵדִים, אוֹ עַל-פִּי שְׁלֹשָׁה-עֵדִים -- יָקוּם דָּבָר  (דברים יט:טו). אלא גם שהפסוק שלנו בא לְלַמַּד שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ אִבַּד עוֹלָם מָלֵא, וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ קִיַּם עוֹלָם מָלֵא  (הל' סנהדרין יב:ז). אם אין הדבר מוכח בעליל שהאדם אשם, אין הורגים אותו. כי במקרה של טעות אי אפשר להחיותו שוב, ואנו סומכים על אבינו שבשמיים שיגמול לרשע כרשעתו אם אי אפשר היה לנו להביאנו למשפט ה"מתאים" לו. כי אין אדם חכם ונבון שלא טועה אף פעם -- אלא רק הקדוש ברוך הוא לבדו "רואה כליות ולב".


English

…the voice of thy brother's blood crieth unto Me from the ground  (Gen 4:10)

The nations of the world are proud of their justice systems. Police, lawyers and courts which keep order and achieve a certain level of justice. And since according to the Torah they do have a commandment to establish a system of justice for themselves,  (Laws of Kings 9:1,17) this is a good thing.

As opposed to the systems of justice of the rest of the nations, the People of Israel (still not in the State of Israel) have precise instructions from the Torah how to establish justice. Most important of them: we do not accept "testimony" unless it comes from two properly observant Jews. That is, we don't rely on cameras, nor on the testimony of one person, nor even on a confession from the accused! That is because we have a rule: a person may not "make himself" an evildoer. Even if we saw him running after another person with a knife in his hand, and we saw them entering a building, and one came out with a bloody knife in his hand, and we checked in the building and saw the other lying dead on the floor, stabbed, and the first one said, "I killed him" -- nonetheless, we are commanded not to subject him to a death penalty, because there is no 'testimony' at all here, just speculation.

And why does the Torah demand us take care to such an extent? Not only because it states: at the mouth of two witnesses, or at the mouth of three witnesses, shall a matter be established  (Deut 19:15). But also because our verse comes to teach that anyone who destroys one life, is credited with having destroyed an entire world; and anyone who saves one life, is credited with having saved an entire world  (Laws of Sanhedrin 12:7). If the matter is not proven absolutely that the person is guilty, we may not kill him. Since in the event of a mistake, it is impossible to restore him to life -- and we rely on our Father in heaven to repay the evildoer in accordance with his evil, if we are unable to bring him to an appropriate punishment. Because there is no person so wise and understanding that he never makes a mistake; only the Holy One blessed is He alone "sees the innermost thoughts".



Top: Devar Prev: Shemini Atseret Next: Noach




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.