Actions

Difference between revisions of "Devar/5770/Noach"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5770
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 4: Line 4:
  
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Bereshit 5770|בראשית תש"ע}}
+
{{header|Noach 5770|נוח תש"ע}}
  
 
{{hebrew}}
 
{{hebrew}}
{{pasuqh|…קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה|p/pt/pt0104.htm#10|בראשית ד:י}}
+
{{pasuqh|וַיְחִי-תֶרַח, שִׁבְעִים שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-אַבְרָם, אֶת-נָחוֹר, וְאֶת-הָרָן |p/pt/pt0111.htm#26|בראשית יא:כו}}
  
{{heb|אומות העולם מתגאים על מערכות הצדק שלהם. שוטרים ,עורכי הדין ובתי המשפט ששומרים על הסדר ומגיעים לרמה מסוימת של צדקוכיוון שעל פי התורה יש להם מצווה להקים לעצמם מערכת של דיינים {{hcite|i/e509n.htm#1|הל' מלכים ט:א,יז}}, הרי זה דבר טוב.}}
+
{{heb|תרח אבי אברם מופיע בסוף רשימה ארוכה של הדורות הקודמים לומעניין, שהוליד רק בגיל מאוחר: שהרי אביו נחור הוליד אותו בגיל עשרים ותשע. ושרוג אבי נחור בגיל שלושים שנה, רעו אבי שרוג בגיל שלושים ושתיים, וכך הלאה עד לשם, שהיה בן מאה בהולידו את ארפכשד שנתיים אחר המבול. למה נמנע מלהוליד עד גיל כה מבוגר?}}
  
{{heb|לעומת מערכות הצדק של אומות העולם, לעם ישראל (עדיין לא יוצא לפועל במדינת ישראל) יש הנחיות מפורטות מן התורה כיצד לערוך דין. החשוב ביותר: אין לנו "עדות" אלא הבאה משני אנשים כשרים מישראלכלומר, לא סומכים לא על מצלמות, ולא על עדות איש אחד, ואפילו לא על הודית פיו של הנאשם!  כי אצלנו יש כלל: שאין אדם משים עצמו רשעאפילו ראינו אותו רץ אחרי מישהו וסכין בידו, ונכנס אחריו לבניין, ויוצא עם הסכין מכוסה דם, ואנו בודקים בבניין ורואים את השני מת על הרצפה מדוקר, והראשון אומר "הרגתי אותו" -- בכל זאת אנחנו מצווים שלא לדונו למוות, כי אין כאן עדות כלל, אלא השערה.}}
+
{{heb|עדיין לא מצאתי הסבר לדבר הזה אצל מפרשי התורה, ולכן אנסה לפתח תשובה לשאלה בע"ה.   ידוע מן [http://www.tsel.org/torah/midrashraba/noach.html המדרש בראשית רבה] שתרח היה עובד עבודה זרה, ושהייתה לו חנות בה מכר פסילי אלילים לעבודתהנראה לי אולי, שהיה כל כך עסוק בעולם ההבלים ההוא, עד שלא השקיע ולא כלום בחיי המשפחההוא באמת האמין בעבודה זרה -- כל כך, שלא עסק אלה בה.}}
  
{{heb|וכל כך למה?  לא רק מפני שהתורה אומרת '''עַל-פִּי שְׁנֵי עֵדִים, אוֹ עַל-פִּי שְׁלֹשָׁה-עֵדִים -- יָקוּם דָּבָר''' {{hcite|p/pt/pt0519.htm#15|דברים יט:טו}}.  אלא גם שהפסוק שלנו בא '''לְלַמַּד שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ אִבַּד עוֹלָם מָלֵא, וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ קִיַּם עוֹלָם מָלֵא''' {{hcite|i/e112n.htm#7|הל' סנהדרין יב:ז}}.  אם אין הדבר מוכח בעליל שהאדם אשם, אין הורגים אותו. כי במקרה של טעות אי אפשר להחיותו שוב, ואנו סומכים על אבינו שבשמיים שיגמול לרשע כרשעתו אם אי אפשר היה לנו להביאנו למשפט ה"מתאים" לו.  כי אין אדם חכם ונבון שלא טועה אף פעם -- אלא רק הקדוש ברוך הוא לבדו "רואה כליות ולב".}}
+
{{heb|אותו מדרש אומר לנו שלתרח הגיע עולם הבא -- וזה תמה, שעובד ע"ז לא יכול לקבל שכר כזה.  אלא למדך שחזר בתשובה ממעשיו הרעים, אחרי שאברם בנו הראה לו שאין כל אמת בעבודה זרה, זולתי לה' בלבד. ואולי בא הכתוב ללמדנו שאפילו אדם שעבד ע"ז כל חייב והיה שקוע בה כמו תרח -- אפילו לאחד כזה יש אפשרות לחזור בתשובה אל ה' יתברך.}}
  
  
  
 
{{english}}
 
{{english}}
{{pasuq|…the voice of thy brother's blood crieth unto Me from the ground|p/pt/pt0104.htm#10|Gen 4:10}}
+
{{pasuq|And Terah lived seventy years, and begot Abram, Nahor, and Haran|p/pt/pt0111.htm#26|Gen 11:26}}
  
The nations of the world are proud of their justice systemsPolice, lawyers and courts which keep order and achieve a certain level of justice.  And since according to the Torah they do have a commandment to establish a system of justice for themselves, {{hcite|i/e509n.htm#1|Laws of Kings 9:1,17}} this is a good thing.
+
Terah the father of Abram appears at the end of a long list of previous generationsIt is interesting that he is listed as having fathered only at an advanced age: for his own father Nahor fathered him when he was twenty-nine.  And Serug, Nahor's father at thirty; and Reu, Serug's father at thirty-two, and so forth up until Shem, who was one hundred when he fathered Arpachshad two years after the Flood. Why did Terah keep from procreation until such an advanced age?
  
As opposed to the systems of justice of the rest of the nations, the People of Israel (still not in the State of Israel) have precise instructions from the Torah how to establish justice.  Most important of them: we do not accept "testimony" unless it comes from two properly observant Jews. That is, we don't rely on cameras, nor on the testimony of one person, nor even on a confession from the accused!  That is because we have a rule: a person may not "make himself" an evildoer.  Even if we saw him running after another person with a knife in his hand, and we saw them entering a building, and one came out with a bloody knife in his hand, and we checked in the building and saw the other lying dead on the floor, stabbed, and the first one said, "I killed him" -- nonetheless, we are commanded not to subject him to a death penalty, because there is no 'testimony' at all here, just speculation.
+
I still haven't found an answer to this matter among the Torah commentators, so I will try to develop an answer with God's help. It is known from the [http://www.tsel.org/torah/midrashraba/noach.html Midrash Rabbah Bereshit] that Terah was an idol worshipper, and that he owned a store where he sold the idols used in that worship.  It seems to me, perhaps, that he was so involved in the vanity of the world of idolatry that he didn't invest even a minimal amount of time in family life.  He ''really'' believed in idolatry -- so much so, that he didn't involve himself in anything else.
  
And why does the Torah demand us take care to such an extent?  Not only because it states: '''at the mouth of two witnesses, or at the mouth of three witnesses, shall a matter be established''' {{hcite|p/pt/pt0519.htm#15|Deut 19:15}}But also because our verse comes '''to teach that anyone who destroys one life, is credited with having destroyed an entire world; and anyone who saves one life, is credited with having saved an entire world''' {{hcite|i/e112n.htm#7|Laws of Sanhedrin 12:7}}. If the matter is not proven absolutely that the person is guilty, we may not kill himSince in the event of a mistake, it is impossible to restore him to life -- and we rely on our Father in heaven to repay the evildoer in accordance with his evil, if we are unable to bring him to an appropriate punishment.  Because there is no person so wise and understanding that he never makes a mistake; only the Holy One blessed is He alone "sees the innermost thoughts".
+
The same ''midrash'' tells us that Terah received the reward of the "World to Come" -- and this is puzzling, as we know that an idolater cannot receive such a rewardRather, this comes to tell us that he repented his evil deeds after Abram his son demonstrated to him the falseness of idolatry, and that there is no truth in idolatry, rather only in worship of GodPerhaps it comes to inform us that even a person who worshiped idols his entire life and was immersed in it as much as Terah -- even such a person has the option to return in repentance to God, may He be blessed.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Shemini Atseret|Shemini Atseret||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Bereshit|Bereshit|Devar/5770/Lech Lecha|Lech Lecha}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 22:17, 29 October 2009


Noach 5770 - נוח תש"ע
English text below
Send me feedback

עברית

וַיְחִי-תֶרַח, שִׁבְעִים שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-אַבְרָם, אֶת-נָחוֹר, וְאֶת-הָרָן  (בראשית יא:כו)

תרח אבי אברם מופיע בסוף רשימה ארוכה של הדורות הקודמים לו. מעניין, שהוליד רק בגיל מאוחר: שהרי אביו נחור הוליד אותו בגיל עשרים ותשע. ושרוג אבי נחור בגיל שלושים שנה, רעו אבי שרוג בגיל שלושים ושתיים, וכך הלאה עד לשם, שהיה בן מאה בהולידו את ארפכשד שנתיים אחר המבול. למה נמנע מלהוליד עד גיל כה מבוגר?

עדיין לא מצאתי הסבר לדבר הזה אצל מפרשי התורה, ולכן אנסה לפתח תשובה לשאלה בע"ה. ידוע מן המדרש בראשית רבה שתרח היה עובד עבודה זרה, ושהייתה לו חנות בה מכר פסילי אלילים לעבודתה. נראה לי אולי, שהיה כל כך עסוק בעולם ההבלים ההוא, עד שלא השקיע ולא כלום בחיי המשפחה. הוא באמת האמין בעבודה זרה -- כל כך, שלא עסק אלה בה.

אותו מדרש אומר לנו שלתרח הגיע עולם הבא -- וזה תמה, שעובד ע"ז לא יכול לקבל שכר כזה. אלא למדך שחזר בתשובה ממעשיו הרעים, אחרי שאברם בנו הראה לו שאין כל אמת בעבודה זרה, זולתי לה' בלבד. ואולי בא הכתוב ללמדנו שאפילו אדם שעבד ע"ז כל חייב והיה שקוע בה כמו תרח -- אפילו לאחד כזה יש אפשרות לחזור בתשובה אל ה' יתברך.


English

And Terah lived seventy years, and begot Abram, Nahor, and Haran  (Gen 11:26)

Terah the father of Abram appears at the end of a long list of previous generations. It is interesting that he is listed as having fathered only at an advanced age: for his own father Nahor fathered him when he was twenty-nine. And Serug, Nahor's father at thirty; and Reu, Serug's father at thirty-two, and so forth up until Shem, who was one hundred when he fathered Arpachshad two years after the Flood. Why did Terah keep from procreation until such an advanced age?

I still haven't found an answer to this matter among the Torah commentators, so I will try to develop an answer with God's help. It is known from the Midrash Rabbah Bereshit that Terah was an idol worshipper, and that he owned a store where he sold the idols used in that worship. It seems to me, perhaps, that he was so involved in the vanity of the world of idolatry that he didn't invest even a minimal amount of time in family life. He really believed in idolatry -- so much so, that he didn't involve himself in anything else.

The same midrash tells us that Terah received the reward of the "World to Come" -- and this is puzzling, as we know that an idolater cannot receive such a reward. Rather, this comes to tell us that he repented his evil deeds after Abram his son demonstrated to him the falseness of idolatry, and that there is no truth in idolatry, rather only in worship of God. Perhaps it comes to inform us that even a person who worshiped idols his entire life and was immersed in it as much as Terah -- even such a person has the option to return in repentance to God, may He be blessed.



Top: Devar Prev: Bereshit Next: Lech Lecha




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.