Actions

Difference between revisions of "Devar/5770/Vayera"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5770
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(5 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 4: Line 4:
  
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Lech Lecha 5770|לך לך תש"ע}}
+
{{header|Vayera 5770|וירא תש"ע}}
  
 
{{hebrew}}
 
{{hebrew}}
{{pasuqh|וְהַכְּנַעֲנִי, אָז בָּאָרֶץ|p/pt/pt0112.htm#6|בראשית יב:ו}}
+
{{pasuqh|כִּי-בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ, וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְכַחוֹל, אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם|p/pt/pt0122.htm#17|בראשית כב:יז}}
  
{{heb|כשאברם עזב את ארצו ומולדתו, לא ידע אנה הולך -- אלא בטח בה' שאמר לו ללכת '''אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ''' {{hcite|p/pt/pt0112.htm#1|שם 1}}. וכשנכנס לארץ, לא הייתה ריקה ומוכנה לו ולמשפחתו, אלא "הכנעני אז בארץ".  וה' בא אליו והוסיף לו שזאת אכן הארץ "אשר אראך", ככתוב: '''וַיֹּאמֶר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת''' {{hcite|p/pt/pt0112.htm#7|שם ז}} -- למרות שכבר הייתה נושבת.}}
+
{{heb|בדומה לאשר עשה בפרשה שעברה {{hcite|p/pt/pt0115.htm#5|בראשית טו:ה}}, ה' הבטיח לאברהם שיהיו לו צאצאים רבים מאד -- "ככוכבי השמים".  בפשרה שעברה, הוא אמר לאברם שיספור את הכוכבים אם יוכל, ו"כה יהיה זרעך". }}
  
{{heb|לאחר ירידתו למצרים ועלותו שוב אל הארץ, כתוב: '''וְהַכְּנַעֲנִי, וְהַפְּרִזִּי, אָז, יֹשֵׁב בָּאָרֶץ''' {{hcite|p/pt/pt0113.htm#7|בראשית יג:ז}}.  ומה כתוב מיד לפני זה'''וַיְהִי-רִיב, בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה-אַבְרָם, וּבֵין, רֹעֵי מִקְנֵה-לוֹט'''. בני אותה המשפחה לא יכלו לשבת יחדיו כאחיםובינתיים, אויביהם גדלו ועצמו. כשאברם נכנס לארץ בתחילה, לא הפריעו לו ולכל משפחתו.  אבל לאחר שיצא מן הארץ והתחילו בני המשפחה לריב -- כבר נחלש האימה של תושבי הארץ כלפי משפחתו של אברם, ומה כתוב? '''וַיִּקְחוּ אֶת-לוֹט וְאֶת-רְכֻשׁוֹ בֶּן-אֲחִי אַבְרָם''' {{hcite|p/pt/pt0114.htm#12|בראשית יד:יב}}.}}
+
{{heb|למה ביקש זאת מאברהםהרי ידוע היה גם בתקופה עתיקה ביותר, שמספר הכוכבים הנראים לעין -- למרות שהוא לא קטן -- אינו הרבה מעבר לאלפייםכל אדם שאינו לא חכם ולא סכל, יכול לספור את כל הכוכבים הנראים לעין. מה היא אפוא, התהילה שאמר המלך דוד ע"ה: '''מוֹנֶה מִסְפָּר, לַכּוֹכָבִים; לְכֻלָּם, שֵׁמוֹת יִקְרָא''' {{hcite|p/pt/pt26e7.htm#4|תהילים כמז:ד}}?  גם אני יכול לספור עד אלפיים!}}
  
{{heb|הסיפור הזה חוזר חלילה בתולדות עמנו. אחדות לפרקים, ריב ומתח לפרקים.  ותמיד האויב ממתין לזמן בו קול יעקב ייחלש וידיו ירפו.  ולמרות כל זאת, מעולם ועד עולם הבטחתו של צור ישראל וגואלו הקדוש ברוך הוא עומדת לעדארצנו שלנו, לשעבר ארץ הכנעני. על פי ה' הורשנו אותם -- ועל פיו גורשנו ממנה -- והוחזרנו אליה באהבתו אותנו כנבואתו אלינו: '''כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, הִנְנִי מוֹשִׁיעַ אֶת-עַמִּי מֵאֶרֶץ מִזְרָח, וּמֵאֶרֶץ, מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ. וְהֵבֵאתִי אֹתָם, וְשָׁכְנוּ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלִָם; וְהָיוּ-לִי לְעָם, וַאֲנִי אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹהִים -- בֶּאֱמֶת, וּבִצְדָקָה.''' {{hcite|p/pt/pt2308.htm#7|זכריה ח:ז,ח}}.}}
+
{{heb|הרמב"ם מסביר לנו בהלכות יסודי התורה {{hcite|i/1104n.htm#19|ד:יט}} שכאשר מתבוננים במעשיו של הקדוש ברוך הוא, וחוקרים ומבינים -- אז יכולים להשיג אהבת המקום ויראתו. יודעים דרך מחקרי המדע שאילו אפשר היה לספור כוכב כל שנייה בלא הפסקה, גם תקופה  פי-אלפיים גדולה משנות היקום (לפי המדע, כ-13 מיליארד שנה) לא תספיק לספור את כולםכמובן שבשר ודם לא יוכל לסיים מסימה כזאת! כשאברהם הוראה במחזה את אמיתת המציאות -- שישנם לא אלפים, אלא אין-ספור כוכבים -- הבין שלא רצה הקב"ה לומר לו שיהיו לו אלפי צאצאים. רצה, ברוך הוא, לומר לו שאי-אפשר יהיה לספור את צאצאיו! כי כל מי שבא להסתופף תחת כנפי השכינה נמנה בין צאצאיו של אברהם אבינו ע"ה, ואין איש שיכול לחקור את מחשבותיהם של הזולת ולדעת את לבבם. רק אחד "מונה מספר לכוכבים, לכולם שמות יקרא".}}
  
  
 
{{english}}
 
{{english}}
{{pasuq|And the Canaanite was then in the land|p/pt/pt0112.htm#6|Gen 12:6}}
+
{{pasuq|That in blessing I will bless thee, and in multiplying I will multiply thy seed as the stars of the heaven, and as the sand which is upon the seashore|p/pt/pt0122.htm#16|Gen 22:17}}
  
When Avram left his home and family, he did not know exactly where he was going -- rather, he had faith in God, Who told him to go '''unto the land that I will show thee''' {{hcite|p/pt/pt0112.htm#1|ibid 1}}. And when he entered the Land, it was not empty and waiting for him and his family, rather "the Canaanite was then in the land".  And God came to him and added that this was indeed the land "I will show thee", as it states: '''Unto thy seed will I give this land'''  {{hcite|p/pt/pt0112.htm#7|ibid 7}} -- even though the land was already settled.
+
Similar to what He said in last week's portion {{hcite|p/pt/pt0115.htm#5|Gen 15:5}}, He promised Abraham that he would have very numerous offspring -- "as the stars of the heaven".  In the portion last week, He said to Avram that he should count the stars if he could, and "so will your seed be".
  
After he went down to Egypt and came back up to the Land, it states: '''And the Canaanite and the Perizzite dwelt then in the land''' {{hcite|p/pt/pt0113.htm#7|Gen 13:7}}.  And what is written immediately before that'''And there was a strife between the herdmen of Abram's cattle and the herdmen of Lot's cattle'''.  Members of the same family could not dwell together as brothers.  And in the meantime, their enemies grew and became numerous.  When Avram initially entered the Land, nobody bothered him or any of his familyBut after he left the Land and his family began to fight amongst themselves -- then the Canaanite's fear of them diminishedAnd what is then written?  '''And they took Lot, Abram's brother's son, who dwelt in Sodom, and his goods, and departed''' {{hcite|p/pt/pt0114.htm#12|Gen 14:12}}.
+
Why did He ask this of AbrahamIt was known even in the most ancient times that the number of stars visible to the eye -- though not a small number -- doesn't exceed two thousand or soAnyone who is neither particularly smart nor dull can count all the visible starsSo what indeed is the praise King David sang of God: '''He counteth the number of the stars; He giveth them all their names''' {{hcite|p/pt/pt26e7.htm#4|Ps 147:4}}?  I too can count to two-thousand!
  
This story repeats itself throughout the history of our people. Unity for a period, bickering and tension for a periodAnd always, the enemy waits for a time when the "voice of Jacob" is weakened, and his hands lose their strengthBut despite all this, forever and always the promise of the Rock of Israel and their Savior, the Holy One blessed is He, eternally remainsOur Land, formerly the land of the Canaanites.  By His word we dispossessed them of it -- and by His word were we exiled from it -- and we have been returned to it because of His love for us as in His prophecy to us: '''Thus saith the LORD of hosts: Behold, I will save My people from the east country, and from the west countryAnd I will bring them, and they shall dwell in the midst of Jerusalem; and they shall be My people, and I will be their God, in truth and in righteousness.''' {{hcite|p/pt/pt2308.htm#7|Zech 8:7,8}}
+
The Rambam explains to us in the Laws of the Fundamentals of Torah {{hcite|i/1104n.htm#19|4:19}} that when we deeply contemplate God's works, and investigate and understand them -- then we are able to achieve love and fear of HimIt is known from scientific investigation that were one able to count one star every second, without stopping, even a period two-thousand times longer than the age of the universe (according to scientists, approximately 13 billion years) would not suffice to count them allCertainly, such a task is beyond the abilities of flesh and blood!  When Abraham was shown by prophetic vision, the true reality -- that there are not a few thousand, but an uncountable number of stars -- he understood that the Holy One blessed is He did not want to inform him that he would have thousands of descendantsHe wanted, may He be blessed, to inform him that it would be ''impossible'' to count them!  Because every person who comes to nestle under the wings of the Divine Presence is counted among the descendants of Abraham our forefather of blessed memory, and no human can peer into the thoughts of others and know their mindsOnly One is there "Who counteth the number of the stars, Who giveth them all their names".
  
 
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Lech Lecha|Lech Lecha|Devar/5770/Chayei Sarah|Chayei Sarah}}
{{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Noach|Noach||}}
 
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 08:58, 13 November 2009


Vayera 5770 - וירא תש"ע
English text below
Send me feedback

עברית

כִּי-בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ, וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְכַחוֹל, אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם  (בראשית כב:יז)

בדומה לאשר עשה בפרשה שעברה  (בראשית טו:ה), ה' הבטיח לאברהם שיהיו לו צאצאים רבים מאד -- "ככוכבי השמים". בפשרה שעברה, הוא אמר לאברם שיספור את הכוכבים אם יוכל, ו"כה יהיה זרעך".

למה ביקש זאת מאברהם? הרי ידוע היה גם בתקופה עתיקה ביותר, שמספר הכוכבים הנראים לעין -- למרות שהוא לא קטן -- אינו הרבה מעבר לאלפיים. כל אדם שאינו לא חכם ולא סכל, יכול לספור את כל הכוכבים הנראים לעין. מה היא אפוא, התהילה שאמר המלך דוד ע"ה: מוֹנֶה מִסְפָּר, לַכּוֹכָבִים; לְכֻלָּם, שֵׁמוֹת יִקְרָא  (תהילים כמז:ד)? גם אני יכול לספור עד אלפיים!

הרמב"ם מסביר לנו בהלכות יסודי התורה  (ד:יט) שכאשר מתבוננים במעשיו של הקדוש ברוך הוא, וחוקרים ומבינים -- אז יכולים להשיג אהבת המקום ויראתו. יודעים דרך מחקרי המדע שאילו אפשר היה לספור כוכב כל שנייה בלא הפסקה, גם תקופה פי-אלפיים גדולה משנות היקום (לפי המדע, כ-13 מיליארד שנה) לא תספיק לספור את כולם. כמובן שבשר ודם לא יוכל לסיים מסימה כזאת! כשאברהם הוראה במחזה את אמיתת המציאות -- שישנם לא אלפים, אלא אין-ספור כוכבים -- הבין שלא רצה הקב"ה לומר לו שיהיו לו אלפי צאצאים. רצה, ברוך הוא, לומר לו שאי-אפשר יהיה לספור את צאצאיו! כי כל מי שבא להסתופף תחת כנפי השכינה נמנה בין צאצאיו של אברהם אבינו ע"ה, ואין איש שיכול לחקור את מחשבותיהם של הזולת ולדעת את לבבם. רק אחד "מונה מספר לכוכבים, לכולם שמות יקרא".


English

That in blessing I will bless thee, and in multiplying I will multiply thy seed as the stars of the heaven, and as the sand which is upon the seashore  (Gen 22:17)

Similar to what He said in last week's portion  (Gen 15:5), He promised Abraham that he would have very numerous offspring -- "as the stars of the heaven". In the portion last week, He said to Avram that he should count the stars if he could, and "so will your seed be".

Why did He ask this of Abraham? It was known even in the most ancient times that the number of stars visible to the eye -- though not a small number -- doesn't exceed two thousand or so. Anyone who is neither particularly smart nor dull can count all the visible stars. So what indeed is the praise King David sang of God: He counteth the number of the stars; He giveth them all their names  (Ps 147:4)? I too can count to two-thousand!

The Rambam explains to us in the Laws of the Fundamentals of Torah  (4:19) that when we deeply contemplate God's works, and investigate and understand them -- then we are able to achieve love and fear of Him. It is known from scientific investigation that were one able to count one star every second, without stopping, even a period two-thousand times longer than the age of the universe (according to scientists, approximately 13 billion years) would not suffice to count them all. Certainly, such a task is beyond the abilities of flesh and blood! When Abraham was shown by prophetic vision, the true reality -- that there are not a few thousand, but an uncountable number of stars -- he understood that the Holy One blessed is He did not want to inform him that he would have thousands of descendants. He wanted, may He be blessed, to inform him that it would be impossible to count them! Because every person who comes to nestle under the wings of the Divine Presence is counted among the descendants of Abraham our forefather of blessed memory, and no human can peer into the thoughts of others and know their minds. Only One is there "Who counteth the number of the stars, Who giveth them all their names".



Top: Devar Prev: Lech Lecha Next: Chayei Sarah




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.