Actions

Difference between revisions of "Devar/5768/Naso"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5768
Line 8: Line 8:
  
 
{{heb| המילים המוכרות האלה באות מתוך הפרשה שלנו, בה ה' מצווה את בני אהרון, '''כֹּה תְבָרְכוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל'''.  אחד מתפקידי הכוהנים הוא לברך את שאר העם, דווקא בנוסח הזה.  ''' אין הכוהנים רשאין בכל מקום, להוסיף ברכה על שלושת הפסוקים ''' {{hcite|i/2214.htm#12|הל' תפילה וברכת כוהנים יד:יב}} }}
 
{{heb| המילים המוכרות האלה באות מתוך הפרשה שלנו, בה ה' מצווה את בני אהרון, '''כֹּה תְבָרְכוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל'''.  אחד מתפקידי הכוהנים הוא לברך את שאר העם, דווקא בנוסח הזה.  ''' אין הכוהנים רשאין בכל מקום, להוסיף ברכה על שלושת הפסוקים ''' {{hcite|i/2214.htm#12|הל' תפילה וברכת כוהנים יד:יב}} }}
 +
 +
{{heb|היה הגיוני לומר שאם לברך את העם הם צריכים, כל נוסח של ברכה, בכל שפה, יהיה מתאים לברך את העם.  אבל אין הדבר כן -- רק במילים האלה דווקא מותר לכוהנים לברך את העם.  '''אין ברכת כוהנים נאמרת בכל מקום אלא בלשון הקודש, שנאמר "כה תברכו את בני ישראל" (במדבר ו,כג):  כך למדו שומעי שמועה ממשה רבנו--"כה תברכו", בעמידה; "כה תברכו", בנשיאת כפיים; "כה תברכו", בלשון הקודש; "כה תברכו", פנים כנגד פנים; "כה תברכו", בקול רם; "כה תברכו", בשם המפורש, והוא שיהיה במקדש, כמו שאמרנו''' {{hcite|i/2214.htm#11|הל' תפילה וברכת כוהנים יד:יא}}.}}
 +
 +
{{heb|אם כן, מה כוונת הכתוב, "תברכו"?  ברור שאין הברכה הזאת נובעת מרצונם של הכוהנים המברכים, אלא מתוך רצונו של הקב"ה שצוום לברך.  אילו היה תלוי בכוהן, היינו חושבים שרק כוהן מיוחד יברך, אלא '''ואל תתמה ותאמר, ומה תועיל ברכת הדיוט זה--שאין קיבול הברכה תלוי בכוהנים, אלא בהקדוש ברוך הוא:  שנאמר "ושמו את שמי, על בני ישראל; ואני, אברכם" (במדבר ו,כז)--הכוהנים עושין מצוה שנצטוו בה, והקדוש ברוך הוא ברחמיו מברך את ישראל כחפצו''' {{hcite|i/2215.htm#9|הל' תפילה וברכת כוהנים טו:ט}}.}}
 +
 +
{{heb|יברך השם את עמו בבניין בית מקדשנו בקרוב, בו נזכה לשמוע את הכוהנים מברכים את העם בשם המפורש, ככתוב, "כה תברכו".}}
  
 
{{tag|english}}
 
{{tag|english}}

Revision as of 08:10, 6 June 2008

Naso 5768 - נשא תשס"ח
English text below
Send me feedback

עברית

יְבָרֶכְךָ ה', וְיִשְׁמְרֶךָ

יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ

יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ, וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.  (במדבר ו:כד-כו)

המילים המוכרות האלה באות מתוך הפרשה שלנו, בה ה' מצווה את בני אהרון, כֹּה תְבָרְכוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. אחד מתפקידי הכוהנים הוא לברך את שאר העם, דווקא בנוסח הזה. אין הכוהנים רשאין בכל מקום, להוסיף ברכה על שלושת הפסוקים  (הל' תפילה וברכת כוהנים יד:יב)

היה הגיוני לומר שאם לברך את העם הם צריכים, כל נוסח של ברכה, בכל שפה, יהיה מתאים לברך את העם. אבל אין הדבר כן -- רק במילים האלה דווקא מותר לכוהנים לברך את העם. אין ברכת כוהנים נאמרת בכל מקום אלא בלשון הקודש, שנאמר "כה תברכו את בני ישראל" (במדבר ו,כג): כך למדו שומעי שמועה ממשה רבנו--"כה תברכו", בעמידה; "כה תברכו", בנשיאת כפיים; "כה תברכו", בלשון הקודש; "כה תברכו", פנים כנגד פנים; "כה תברכו", בקול רם; "כה תברכו", בשם המפורש, והוא שיהיה במקדש, כמו שאמרנו  (הל' תפילה וברכת כוהנים יד:יא).

אם כן, מה כוונת הכתוב, "תברכו"? ברור שאין הברכה הזאת נובעת מרצונם של הכוהנים המברכים, אלא מתוך רצונו של הקב"ה שצוום לברך. אילו היה תלוי בכוהן, היינו חושבים שרק כוהן מיוחד יברך, אלא ואל תתמה ותאמר, ומה תועיל ברכת הדיוט זה--שאין קיבול הברכה תלוי בכוהנים, אלא בהקדוש ברוך הוא: שנאמר "ושמו את שמי, על בני ישראל; ואני, אברכם" (במדבר ו,כז)--הכוהנים עושין מצוה שנצטוו בה, והקדוש ברוך הוא ברחמיו מברך את ישראל כחפצו  (הל' תפילה וברכת כוהנים טו:ט).

יברך השם את עמו בבניין בית מקדשנו בקרוב, בו נזכה לשמוע את הכוהנים מברכים את העם בשם המפורש, ככתוב, "כה תברכו".

English

The LORD bless thee, and keep thee
The LORD make His face to shine upon thee, and be gracious unto thee
The LORD lift up His countenance upon thee, and give thee peace.  (Num 6:24-26)



Top: Devar Prev: Bamidbar




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.