Actions

Difference between revisions of "Devar/5769/Haazinu"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5769
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Vayelech 5769|וילך תשס"ט}}
+
{{header|Haazinu 5769|האזינו תשס"ט}}
  
{{hebrew}}{{pasuqh| וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ, וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל-יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ |p/pt/pt0531.htm#7|דברים לא:ז}}
+
{{hebrew}}{{pasuqh|ה', בָּדָד יַנְחֶנּוּ;  וְאֵין עִמּוֹ, אֵל נֵכָר|p/pt/pt0532.htm#12|דברים לב:יב}}
  
{{heb|כך מעביר משה רבינו ע"ה אל יהושע את נשיאות העם.  ומדגיש לו שיהיה "חזק" -- לעמוד בלחצים -- ו"אמץ", שיהיה אמיץ-לב בפני האויביםמפני ש: '''וַה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ, הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ -- לֹא יַרְפְּךָ, וְלֹא יַעַזְבֶךָּ''', ולכן '''לֹא תִירָא, וְלֹא תֵחָת'''.}}
+
{{heb|במשך הימים הנוראים, הזכרנו פעמים רבות את עניין מלכות ה' -- ואפילו שינינו את נוסח התפילה לומר "המלך הקדוש" ו"המלך המשפט".  ובפרשתנו יש זכר לייחודיותו של המלך ה', שהוא לא רק המלך, אלא  '''אֵין עוֹד, מִלְּבַדּוֹ''' {{hcite|p/pt/pt0504.htm#35|דברים ד:לה}}}}
  
{{heb|ואיך מבטיח משה דבר כזה?  כי ידוע הוא שברגע שהשליט יבטח בה', וישים ה' מבטחו -- אזי יקבל עזרה מן השמיים, ולא ייכשל ולא יבושאבל העיקר: שלא יירא אלא יבטח בצור העולמים, שיעמוד לסייעתו בעת צרה.}}
+
{{heb|ובהיות הדבר כך, צריכים אנו להפנים את המסר שלה' יש כוח להחיות ולהמית, וכל מעשינו לפניו יתברך כאילו כתובים בספר.  ולכן נכון לירא ממנו ולשאוף לעשות הטוב בעיניווזאת דרגה אחת בעבודת ה'.}}
  
{{heb|ואנחנו גם כן -- כשנבטח בה' ולא נירא מאויבינו אלא נעשה את הדרוש ונגרש כל אויב מגבולנו, גם נזכה לסיעתא דשמיא ולא נבוש ולא ניכלםייתן ה' אומץ לב בלבבות מנהיגינו ויחזקם לעשות רצונו יתברך.}}
+
{{heb|דרגה נשגבה היא לעבוד את ה' מתוך אהבה.  ודרך להשיג את הדרגה הזאת מפורשת על ידי הרמב"ם: '''בִּזְמָן שֶׁאָדָם מִתְבּוֹנֵן בִּדְבָרִים אֵלּוּ, וּמַכִּיר כָּל הַבְּרוּאִים מִמַּלְאָךְ וְגַלְגַּל וְאָדָם וְכַיּוֹצֶא בּוֹ, וְיִרְאֶה חָכְמָתוֹ שֶׁלְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּכָל הַיְּצוּרִים וְכָל הַבְּרוּאִים--מוֹסִיף אַהֲבָה לַמָּקוֹם…''' {{hcite|i/1104n.htm#19|הל' יסודי התורה ד:יט}}כלומר, ללמוד מדעים ומתמטיקה, כי על כדי זה ילמד החכם מעט מחכמת ה' יתברך, ויתמלא יירא ואהבה לצור העולמים.}}
  
 +
{{english}} {{pasuq|The LORD alone did lead him, and there was no strange god with Him|p/pt/pt0532.htm#12|Deut 32:12}}
  
{{english}}
+
During the Days of Awe we mentioned numerous times the idea of God's Kingship -- and we even changed the wording of the prayers to say "the Holy King", and the "King of Judgment".  And in our Torah portion there is a reminder of the uniqueness of the King God, that He is not only the King, but also '''He is God; there is none else beside Him''' {{hcite|p/pt/pt0504.htm#35|Deut 4:35}}.
{{pasuq|And Moses called unto Joshua, and said unto him in the sight of all Israel: 'Be strong and of good courage'|p/pt/pt0531.htm#7|Deut 31:7}}
 
  
So does Moshe our teacher z"l pass the leadership to Yehoshua.  And he emphasizes to him "be strong" -- to stand up to the pressures -- and "be of good courage", that he be courageous in the face of the enemyBecause, '''And the LORD, He it is that doth go before thee; He will be with thee, He will not fail thee, neither forsake thee''', and therefore '''fear not, neither be dismayed'''.
+
And since that is so, we need to internalize the message that God has the power to bring to life and to kill, and all our deeds are before Him may He be blessed, as if they were written in a bookTherefore it is proper to be in awe of Him, and to strive to do that which is good in His eyes.  This is one level of worshipping Him.
  
How can Moshe promise such a thing? Because he knows that as soon as the leader trusts in God, and makes God his support -- then he will receive help from above, and will neither fail nor be embarrassedBut the most important: that he not be afraid, rather trust in the Rock of the universe, Who will help him in time of need.
+
An elevated level is worshipping Him from love. And the manner in which one attains this level is spelled out by the Rambam: '''When a person examines these matters closely, and knows all the creates from angel and heavenly sphere and person and so forth, and sees His wisdom may He be blessed, reflected in all the forms and creatures -- he increases his love for God…'''{{hcite|i/1104n.htm#19|Laws of the Fundamentals of Torah 4:19}}That is, learning sciences and mathematics, because by those means the sage learns a small portion of God's wisdom, may He be blessed, and will become filled with awe and love for the Rock of the universe.
  
We too -- when we trust in God and don't fear our enemies, rather do what is necessary and eject every enemy from our borders, then we will merit Heavenly help and will be neither embarrassed nor shamefaced.  May God grant courage to our leaders' hearts, and strengthen them to do His will, may He be blessed.
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Vayelech|Vayelech||}}
 
 
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Nitsavim|Nitsavim||}}
 
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Revision as of 14:18, 10 October 2008

Haazinu 5769 - האזינו תשס"ט
English text below
Send me feedback

עברית

ה', בָּדָד יַנְחֶנּוּ; וְאֵין עִמּוֹ, אֵל נֵכָר  (דברים לב:יב)

במשך הימים הנוראים, הזכרנו פעמים רבות את עניין מלכות ה' -- ואפילו שינינו את נוסח התפילה לומר "המלך הקדוש" ו"המלך המשפט". ובפרשתנו יש זכר לייחודיותו של המלך ה', שהוא לא רק המלך, אלא אֵין עוֹד, מִלְּבַדּוֹ  (דברים ד:לה)

ובהיות הדבר כך, צריכים אנו להפנים את המסר שלה' יש כוח להחיות ולהמית, וכל מעשינו לפניו יתברך כאילו כתובים בספר. ולכן נכון לירא ממנו ולשאוף לעשות הטוב בעיניו. וזאת דרגה אחת בעבודת ה'.

דרגה נשגבה היא לעבוד את ה' מתוך אהבה. ודרך להשיג את הדרגה הזאת מפורשת על ידי הרמב"ם: בִּזְמָן שֶׁאָדָם מִתְבּוֹנֵן בִּדְבָרִים אֵלּוּ, וּמַכִּיר כָּל הַבְּרוּאִים מִמַּלְאָךְ וְגַלְגַּל וְאָדָם וְכַיּוֹצֶא בּוֹ, וְיִרְאֶה חָכְמָתוֹ שֶׁלְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּכָל הַיְּצוּרִים וְכָל הַבְּרוּאִים--מוֹסִיף אַהֲבָה לַמָּקוֹם…  (הל' יסודי התורה ד:יט). כלומר, ללמוד מדעים ומתמטיקה, כי על כדי זה ילמד החכם מעט מחכמת ה' יתברך, ויתמלא יירא ואהבה לצור העולמים.

===English=== The LORD alone did lead him, and there was no strange god with Him  (Deut 32:12)

During the Days of Awe we mentioned numerous times the idea of God's Kingship -- and we even changed the wording of the prayers to say "the Holy King", and the "King of Judgment". And in our Torah portion there is a reminder of the uniqueness of the King God, that He is not only the King, but also He is God; there is none else beside Him  (Deut 4:35).

And since that is so, we need to internalize the message that God has the power to bring to life and to kill, and all our deeds are before Him may He be blessed, as if they were written in a book. Therefore it is proper to be in awe of Him, and to strive to do that which is good in His eyes. This is one level of worshipping Him.

An elevated level is worshipping Him from love. And the manner in which one attains this level is spelled out by the Rambam: When a person examines these matters closely, and knows all the creates from angel and heavenly sphere and person and so forth, and sees His wisdom may He be blessed, reflected in all the forms and creatures -- he increases his love for God… (Laws of the Fundamentals of Torah 4:19). That is, learning sciences and mathematics, because by those means the sage learns a small portion of God's wisdom, may He be blessed, and will become filled with awe and love for the Rock of the universe.



Top: Devar Prev: Vayelech




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.