|
|
Line 1: |
Line 1: |
| {{bismilla}} | | {{bismilla}} |
− | {{header|Haazinu 5769|האזינו תשס"ט}} | + | {{header|Sukkot 5769|סוכות תשס"ט}} |
| | | |
− | {{hebrew}}{{pasuqh|ה', בָּדָד יַנְחֶנּוּ; וְאֵין עִמּוֹ, אֵל נֵכָר|p/pt/pt0532.htm#12|דברים לב:יב}} | + | {{hebrew}}{{pasuqh|וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל|p/pt/pt0323.htm#40|ויקרא כג:מ}} |
− | | |
− | {{heb|במשך הימים הנוראים, הזכרנו פעמים רבות את עניין מלכות ה' -- ואפילו שינינו את נוסח התפילה לומר "המלך הקדוש" ו"המלך המשפט". ובפרשתנו יש זכר לייחודיותו של המלך ה', שהוא לא רק המלך, אלא '''אֵין עוֹד, מִלְּבַדּוֹ''' {{hcite|p/pt/pt0504.htm#35|דברים ד:לה}}}}
| |
− | | |
− | {{heb|ובהיות הדבר כך, צריכים אנו להפנים את המסר שלה' יש כוח להחיות ולהמית, וכל מעשינו לפניו יתברך כאילו כתובים בספר. ולכן נכון לירא ממנו ולשאוף לעשות הטוב בעיניו. וזאת דרגה אחת בעבודת ה'.}}
| |
− | | |
− | {{heb|דרגה נשגבה היא לעבוד את ה' מתוך אהבה. ודרך להשיג את הדרגה הזאת מפורשת על ידי הרמב"ם: '''בִּזְמָן שֶׁאָדָם מִתְבּוֹנֵן בִּדְבָרִים אֵלּוּ, וּמַכִּיר כָּל הַבְּרוּאִים מִמַּלְאָךְ וְגַלְגַּל וְאָדָם וְכַיּוֹצֶא בּוֹ, וְיִרְאֶה חָכְמָתוֹ שֶׁלְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּכָל הַיְּצוּרִים וְכָל הַבְּרוּאִים--מוֹסִיף אַהֲבָה לַמָּקוֹם…''' {{hcite|i/1104n.htm#19|הל' יסודי התורה ד:יט}}. כלומר, להתבונן בטבע, וללמוד מדעים ומתמטיקה; כי על ידי זה ילמד החכם מעט מחכמת ה' יתברך, ויתמלא יירא ואהבה לצור העולמים.}}
| |
| | | |
| {{english}} | | {{english}} |
| | | |
− | {{pasuq|The LORD alone did lead him, and there was no strange god with Him|p/pt/pt0532.htm#12|Deut 32:12}} | + | {{pasuq|And ye shall take you on the first day the fruit of goodly trees, branches of palm-trees, and boughs of thick trees, and willows of the brook|p/pt/pt0323.htm#40|Lev 23:40}} |
− | | |
− | During the Days of Awe we mentioned numerous times the idea of God's Kingship -- and we even changed the wording of the prayers to say "the Holy King", and the "King of Judgment". And in our Torah portion there is a reminder of the uniqueness of the King God, that He is not only the King, but also '''He is God; there is none else beside Him''' {{hcite|p/pt/pt0504.htm#35|Deut 4:35}}.
| |
− | | |
− | And since that is so, we need to internalize the message that God has the power to bring to life and to kill, and all our deeds are before Him may He be blessed, as if they were written in a book. Therefore it is proper to be in awe of Him, and to strive to do that which is good in His eyes. This is one level of worshipping Him.
| |
| | | |
− | An elevated level is worshipping Him from love. And the manner in which one attains this level is spelled out by the Rambam: '''When a person examines these matters closely, and knows all the creatures from angel and heavenly sphere and person and so forth, and sees His wisdom may He be blessed, reflected in all the forms and creatures -- he increases his love for God…'''{{hcite|i/1104n.htm#19|Laws of the Fundamentals of Torah 4:19}}. That is, by observing nature, and learning sciences and mathematics; because by those means the sage learns a small portion of God's wisdom, may He be blessed, and will become filled with awe and love for the Rock of the universe.
| |
| | | |
− | {{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Vayelech|Vayelech||}} | + | {{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Haazinu|Haazinu||}} |
| {{devar}} | | {{devar}} |
Sukkot 5769 - סוכות תשס"ט
English text below
Send me feedback
עברית
וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל (ויקרא כג:מ)
English
And ye shall take you on the first day the fruit of goodly trees, branches of palm-trees, and boughs of thick trees, and willows of the brook (Lev 23:40)
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.