Difference between revisions of "Devar/5769/Emor"
From RonWareWiki
< Devar | 5769
Line 6: | Line 6: | ||
{{pasuqh|דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן, לֵאמֹר: אִישׁ מִזַּרְעֲךָ לְדֹרֹתָם, אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב, לְהַקְרִיב לֶחֶם אֱלֹהָיו |p/pt/pt0321.htm#17|ויקרא כא:יז}} | {{pasuqh|דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן, לֵאמֹר: אִישׁ מִזַּרְעֲךָ לְדֹרֹתָם, אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב, לְהַקְרִיב לֶחֶם אֱלֹהָיו |p/pt/pt0321.htm#17|ויקרא כא:יז}} | ||
− | {{heb|מכאן שחל איסור על כהן בעל-מום לשרת במקדש | + | {{heb|מכאן שחל איסור על כהן בעל-מום לשרת בפנים במקדש: '''כָּל כּוֹהֵן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מוּם, בֵּין מוּם קָבוּעַ בֵּין מוּם עוֹבֵר -- לֹא יִכָּנֵס לַמִּקְדָּשׁ מִן הַמִּזְבֵּחַ וְלִפְנִים… וְאִם עָבַד בַּמִּקְדָּשׁ -- פָּסַל וְחִלַּל עֲבוֹדָתוֹ, וְלוֹקֶה אַף עַל הָעֲבוֹדָה: שֶׁנֶּאֱמָר "אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב"''' {{hcite|i/8306n.htm#1|הל' ביאת המקדש ו:א}}}} |
+ | |||
+ | {{heb|וקשה להבין מדוע בעל מום יהיה אסור לעבוד -- שהמומים שמדובר עליהם, מומים בגוף הכוהן הם )למשל שבור יד או רגל( -- והיה יותר הגיוני לאסור מי שיש בו מום רוחני מלהיכנס בפנים המקדש!}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|יש רמז לדבר בהלכה הזאת: '''אֵין פּוֹסֵל בָּאָדָם, אֵלָא מוּמִין שֶׁבַּגָּלוּי''' {{hcite|i/8306n.htm#7|שם ז}}, ועוד: '''מִי שֶׁהָיָה רִירוֹ יוֹרֵד עַל זְקָנוֹ בְּשָׁעָה שְׁהוּא מְדַבֵּר, וְכֵן סוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו -- לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו; וְאִם הָיָה דָּשׁ בְּעִירוֹ וְהָיוּ הַכֹּל רְגִילִין בְּזֶה הַסּוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו, אוֹ בְּזֶה שֶׁרִירוֹ זָב -- מֻתָּר, לְפִי שְׁאֵין הָעָם מִסְתַּכְּלִין בּוֹ''' {{hcite|i/2215n.htm#3|הל' תפילה וברכת כוהנים טו:ג}}}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|מובן איפא למה נאסר הכוהן בעל המום מלעבוד. לא מפני שהוא עצמו אינו ראוי, אלא מפני שהציבור שהוא שליחם יסתכלו עליו בלעג ויבזו אותו, ויבואו לבוז גם את מקדש ה' -- ובסופו של דבר גם את ה' עצמו ח"ו.}} | ||
{{english}} | {{english}} |
Revision as of 08:41, 8 May 2009
עברית
דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן, לֵאמֹר: אִישׁ מִזַּרְעֲךָ לְדֹרֹתָם, אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב, לְהַקְרִיב לֶחֶם אֱלֹהָיו (ויקרא כא:יז)
מכאן שחל איסור על כהן בעל-מום לשרת בפנים במקדש: כָּל כּוֹהֵן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מוּם, בֵּין מוּם קָבוּעַ בֵּין מוּם עוֹבֵר -- לֹא יִכָּנֵס לַמִּקְדָּשׁ מִן הַמִּזְבֵּחַ וְלִפְנִים… וְאִם עָבַד בַּמִּקְדָּשׁ -- פָּסַל וְחִלַּל עֲבוֹדָתוֹ, וְלוֹקֶה אַף עַל הָעֲבוֹדָה: שֶׁנֶּאֱמָר "אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם -- לֹא יִקְרַב" (הל' ביאת המקדש ו:א)
וקשה להבין מדוע בעל מום יהיה אסור לעבוד -- שהמומים שמדובר עליהם, מומים בגוף הכוהן הם )למשל שבור יד או רגל( -- והיה יותר הגיוני לאסור מי שיש בו מום רוחני מלהיכנס בפנים המקדש!
יש רמז לדבר בהלכה הזאת: אֵין פּוֹסֵל בָּאָדָם, אֵלָא מוּמִין שֶׁבַּגָּלוּי (שם ז), ועוד: מִי שֶׁהָיָה רִירוֹ יוֹרֵד עַל זְקָנוֹ בְּשָׁעָה שְׁהוּא מְדַבֵּר, וְכֵן סוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו -- לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו; וְאִם הָיָה דָּשׁ בְּעִירוֹ וְהָיוּ הַכֹּל רְגִילִין בְּזֶה הַסּוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו, אוֹ בְּזֶה שֶׁרִירוֹ זָב -- מֻתָּר, לְפִי שְׁאֵין הָעָם מִסְתַּכְּלִין בּוֹ (הל' תפילה וברכת כוהנים טו:ג)
מובן איפא למה נאסר הכוהן בעל המום מלעבוד. לא מפני שהוא עצמו אינו ראוי, אלא מפני שהציבור שהוא שליחם יסתכלו עליו בלעג ויבזו אותו, ויבואו לבוז גם את מקדש ה' -- ובסופו של דבר גם את ה' עצמו ח"ו.
English
Speak unto Aaron, saying: Whosoever he be of thy seed throughout their generations that hath a blemish, let him not approach to offer the bread of his God (Lev 21:17)
Top: Devar | Prev: Acharei-mot-Kedoshim |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.