Actions

Difference between revisions of "Devar/5770/Rosh Hashanah"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5770
Line 9: Line 9:
 
{{pasuqh|וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ, מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם -- כָּל-מְלֶאכֶת עֲבֹדָה, לֹא תַעֲשׂוּ:  יוֹם תְּרוּעָה, יִהְיֶה לָכֶם|p/pt/pt0429.htm#1|במדבר כט:א}}
 
{{pasuqh|וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ, מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם -- כָּל-מְלֶאכֶת עֲבֹדָה, לֹא תַעֲשׂוּ:  יוֹם תְּרוּעָה, יִהְיֶה לָכֶם|p/pt/pt0429.htm#1|במדבר כט:א}}
  
{{heb|השבת מתחילה שנה חדשה, שנת 5770 לבריאת העולם לפי מניינינו.  לא שבת רגילה בלבד שאין בה עשיית מלאכה כלל, אלא בנוסף ראש השנה -- מקרא קודש, בו חל גם איסור עשיית מלאכה.  שביתה כפולה זאת אינה מוסיפה לנו שום איסור -- אף לא אי-תקיעת השופר בשבת-ראש-השנה, שהיא גזירת חכמינו, ולא בא מן הכתובלמרות שאין צד הלכתי כאן, אולי יש רמז בעניין.}}
+
{{heb|השבת תתחיל שנה חדשה, שנת 5770 לבריאת העולם לפי מניינינו.  לא שבת רגילה בלבד שאין בה עשיית מלאכה כלל, אלא בנוסף ראש השנה -- מקרא קודש, בו גם חל איסור עשיית מלאכה.  שביתה כפולה זאת אינה מוסיפה לנו שום איסור. אפילו איסור תקיעת השופר בשבת-ראש-השנה אינו נובע מכפילות השבות, אלא גזירת חכמינו היאולמרות שאין צד הלכתי כאן, אפשר למצוא רמזים בעניין.}}
  
{{heb|העולם בהיבראו היה '''תֹהוּ וָבֹהוּ''' {{hcite|p/pt/pt0101.htm#2|בראשית א:ב}}.  חשוך, ריק.  לא היה כל קול -- עד '''וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר''' {{hcite|p/pt/pt0101.htm#3|שם ג}}.  כל היקום נברא על ידי דיבור אחד של הקדוש ברוך-הוא, אבל לא על ידי מלאכה.}}
+
{{heb|העולם בהיבראו היה '''תֹהוּ וָבֹהוּ''' {{hcite|p/pt/pt0101.htm#2|בראשית א:ב}}.  חשוך וריק.  לא היה כל דבר, אפילו קול לא היה -- עד '''וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר''' {{hcite|p/pt/pt0101.htm#3|שם ג}}.  כל היקום נברא על ידי "דיבור" אחד של הקדוש ברוך-הוא. ללמדך מה כוח הדיבור -- שבאמצעותו עולמים נבראים, וגם נחרבים.}}
 +
 
 +
{{heb|בסיום מלאכת הבריאה, שבת הקדוש ברוך הוא ממלאכתו: '''וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה; וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה''' {{hcite|p/pt/pt0202.htm#3|שם ב:ב}}. אף על פי שלא "עבד" במובן שאנו מכירים, שבת -- הפסיק פעולתו -- בשבת הראשונה.  וכל הדברים שברא, על ידי דיבור עשה -- חוץ מיצירת האדם.}}
  
 
{{english}}
 
{{english}}
 
{{pasuq|And in the seventh month, on the first day of the month, ye shall have a holy convocation: ye shall do no manner of servile work; it is a day of blowing the horn unto you|p/pt/pt0429.htm#1|Num 29:1}}
 
{{pasuq|And in the seventh month, on the first day of the month, ye shall have a holy convocation: ye shall do no manner of servile work; it is a day of blowing the horn unto you|p/pt/pt0429.htm#1|Num 29:1}}
 +
 +
This ''shabbat'' we begin a new year, 5770 since the Creation of the universe according to our system of counting.  It is not just a regular ''shabbat'' where we are restricted from certain kinds of work, but in addition it is ''rosh hashanah'' (the new year) -- a holy convocation, during which there is also a prohibition of performing certain kinds of work.  This double cessation from work does not entail any additional restrictions for us.  Even the prohibition of blowing the ''shofar'' on this ''shabbat'' which is also ''rosh hashanah'' does not stem from the doubled cessation, but rather it was a legal enactment of our Sages.  And despite the fact there is no legal side to this (doubling of cessation of work), it is possible to find hints in the matter.
 +
 +
The universe at creation time was '''unformed and void''' {{hcite|p/pt/pt0101.htm#2|Gen 1:2}}.  Dark and empty.  There was nothing, not even a sound -- until '''God said: 'Let there be light.'''' {{hcite|p/pt/pt0101.htm#3|ibid 3}}.  The entire universe was created by an "utterance" of God's.  This is to inform you of the power of speech -- that by means of it worlds are created, and also destroyed.
 +
 +
At the conclusion of the work of Creation, the Holy One blessed be He ceased (''shavat'') from his activities: '''And on the seventh day God finished His work which He had made; and He rested on the seventh day from all His work which He had made.''' {{hcite|p/pt/pt0202.htm#3|ibid 2:2}}.  Even though He did not "work" in the sense we are familiar with, he ''shavat'' -- ceased his activity -- on the first ''shabbat''.  All the things He created, He created through speech -- except for his forming of man.
 +
  
  
 
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Ki Tavo|Ki Tavo||}}
 
{{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Ki Tavo|Ki Tavo||}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Revision as of 21:27, 17 September 2009


Rosh Hashanah 5770 - ראש השנה תש"ע
English text below
Send me feedback

עברית

וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ, מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם -- כָּל-מְלֶאכֶת עֲבֹדָה, לֹא תַעֲשׂוּ: יוֹם תְּרוּעָה, יִהְיֶה לָכֶם  (במדבר כט:א)

השבת תתחיל שנה חדשה, שנת 5770 לבריאת העולם לפי מניינינו. לא שבת רגילה בלבד שאין בה עשיית מלאכה כלל, אלא בנוסף ראש השנה -- מקרא קודש, בו גם חל איסור עשיית מלאכה. שביתה כפולה זאת אינה מוסיפה לנו שום איסור. אפילו איסור תקיעת השופר בשבת-ראש-השנה אינו נובע מכפילות השבות, אלא גזירת חכמינו היא. ולמרות שאין צד הלכתי כאן, אפשר למצוא רמזים בעניין.

העולם בהיבראו היה תֹהוּ וָבֹהוּ  (בראשית א:ב). חשוך וריק. לא היה כל דבר, אפילו קול לא היה -- עד וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר  (שם ג). כל היקום נברא על ידי "דיבור" אחד של הקדוש ברוך-הוא. ללמדך מה כוח הדיבור -- שבאמצעותו עולמים נבראים, וגם נחרבים.

בסיום מלאכת הבריאה, שבת הקדוש ברוך הוא ממלאכתו: וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה; וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה  (שם ב:ב). אף על פי שלא "עבד" במובן שאנו מכירים, שבת -- הפסיק פעולתו -- בשבת הראשונה. וכל הדברים שברא, על ידי דיבור עשה -- חוץ מיצירת האדם.

English

And in the seventh month, on the first day of the month, ye shall have a holy convocation: ye shall do no manner of servile work; it is a day of blowing the horn unto you  (Num 29:1)

This shabbat we begin a new year, 5770 since the Creation of the universe according to our system of counting. It is not just a regular shabbat where we are restricted from certain kinds of work, but in addition it is rosh hashanah (the new year) -- a holy convocation, during which there is also a prohibition of performing certain kinds of work. This double cessation from work does not entail any additional restrictions for us. Even the prohibition of blowing the shofar on this shabbat which is also rosh hashanah does not stem from the doubled cessation, but rather it was a legal enactment of our Sages. And despite the fact there is no legal side to this (doubling of cessation of work), it is possible to find hints in the matter.

The universe at creation time was unformed and void  (Gen 1:2). Dark and empty. There was nothing, not even a sound -- until God said: 'Let there be light.'  (ibid 3). The entire universe was created by an "utterance" of God's. This is to inform you of the power of speech -- that by means of it worlds are created, and also destroyed.

At the conclusion of the work of Creation, the Holy One blessed be He ceased (shavat) from his activities: And on the seventh day God finished His work which He had made; and He rested on the seventh day from all His work which He had made.  (ibid 2:2). Even though He did not "work" in the sense we are familiar with, he shavat -- ceased his activity -- on the first shabbat. All the things He created, He created through speech -- except for his forming of man.




Top: Devar Prev: Ki Tavo




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.