Difference between revisions of "Devar/5770/Haazinu"
From RonWareWiki
< Devar | 5770
Line 11: | Line 11: | ||
{{heb|ההפטרה של השבוע נותנת לשבת הזאת את שמה הנפוצה, "שבת שובה". לא קשה להבין למה הפסוקים האלה נבחרו להיקרא בשבת שבין ראש השנה לבין יום הכיפורים, שהרי הם קריאה לעם ישראל לחזור בתשובה.}} | {{heb|ההפטרה של השבוע נותנת לשבת הזאת את שמה הנפוצה, "שבת שובה". לא קשה להבין למה הפסוקים האלה נבחרו להיקרא בשבת שבין ראש השנה לבין יום הכיפורים, שהרי הם קריאה לעם ישראל לחזור בתשובה.}} | ||
− | {{heb|אבל מה היא התשובה? | + | {{heb|אבל מה היא התשובה? הרמב"ם פותח כך את הלכות תשובה: '''…שֶׁיָּשׁוּב הַחוֹטֶא מֵחֶטְאוֹ לִפְנֵי ה', וְיִתְוַדֶּה''' {{hcite|i/1500n.htm|הל' תשובה, פתיחה}}. בהלכה הראשונה שם: '''כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁבַּתּוֹרָה, בֵּין עֲשֵׂה בֵּין לֹא תַעֲשֶׂה -- אִם עָבַר אָדָם עַל אַחַת מֵהֶן, בֵּין בְּזָדוֹן בֵּין בִּשְׁגָגָה -- כְּשֶׁיַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה וְיָשׁוּב מֵחֶטְאוֹ, חַיָּב לְהִתְוַדּוֹת לִפְנֵי הָאֵל בָּרוּךְ הוּא''' {{hcite|i/1501n.htm#1|הל' תשובה א:א}}. ומצוות ווידוי כלולה במניין המצוות שבהקדמת ספרו {{hcite|i/0001n.htm#73|מצוות עשה ע"ג}} -- ואילו "תשובה" לא מופיעה במניין. הסיבה שלא כללה במניין היא, שמצוות תשובה הנה מצווה שכוללת מצוות אחרות. למשל, ווידוי בפה על חטאו שחטא. }} |
− | במהשך הוא מברר | + | {{heb|במהשך הוא מברר מהות התשובה: '''וּמַה הִיא הַתְּשׁוּבָה -- הוּא שֶׁיַּעֲזֹב הַחוֹטֶא חֶטְאוֹ, וִיסִירֶנּוּ מִמַּחְשַׁבְתּוֹ וְיִגְמֹר בְּלִבּוֹ שֶׁלֹּא יַעֲשֵׂהוּ עוֹד… וְכֵן יִתְנַחַם עַל שֶׁעָבַר… וְיָעִיד עָלָיו יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת שֶׁלֹּא יָשׁוּב לְזֶה הַחֵטְא לְעוֹלָם… וְצָרִיךְ לְהִתְוַדּוֹת בִּשְׂפָתָיו, וְלוֹמַר עִנְיָנוֹת אֵלּוּ שֶׁגָּמַר בְּלִבּוֹ''' {{hcite|i/1502n.htm#3|הל' תשובה ב:ג}}. הא יש תהליך: קודם כל, שיכיר שחטא ויעזוב את עצם החטא ואפילו הירהורים על החטא. שנית, שיחליט באמת שלא לחטוא באותו החטא. ולבסוף יתוודה במילים מפורשות על חטא והחלטתו.}} |
Revision as of 10:04, 25 September 2009
עברית
שׁוּבָה, יִשְׂרָאֵל, עַד, ה' אֱלֹהֶיךָ (הושע יד:ב)
ההפטרה של השבוע נותנת לשבת הזאת את שמה הנפוצה, "שבת שובה". לא קשה להבין למה הפסוקים האלה נבחרו להיקרא בשבת שבין ראש השנה לבין יום הכיפורים, שהרי הם קריאה לעם ישראל לחזור בתשובה.
אבל מה היא התשובה? הרמב"ם פותח כך את הלכות תשובה: …שֶׁיָּשׁוּב הַחוֹטֶא מֵחֶטְאוֹ לִפְנֵי ה', וְיִתְוַדֶּה (הל' תשובה, פתיחה). בהלכה הראשונה שם: כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁבַּתּוֹרָה, בֵּין עֲשֵׂה בֵּין לֹא תַעֲשֶׂה -- אִם עָבַר אָדָם עַל אַחַת מֵהֶן, בֵּין בְּזָדוֹן בֵּין בִּשְׁגָגָה -- כְּשֶׁיַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה וְיָשׁוּב מֵחֶטְאוֹ, חַיָּב לְהִתְוַדּוֹת לִפְנֵי הָאֵל בָּרוּךְ הוּא (הל' תשובה א:א). ומצוות ווידוי כלולה במניין המצוות שבהקדמת ספרו (מצוות עשה ע"ג) -- ואילו "תשובה" לא מופיעה במניין. הסיבה שלא כללה במניין היא, שמצוות תשובה הנה מצווה שכוללת מצוות אחרות. למשל, ווידוי בפה על חטאו שחטא.
במהשך הוא מברר מהות התשובה: וּמַה הִיא הַתְּשׁוּבָה -- הוּא שֶׁיַּעֲזֹב הַחוֹטֶא חֶטְאוֹ, וִיסִירֶנּוּ מִמַּחְשַׁבְתּוֹ וְיִגְמֹר בְּלִבּוֹ שֶׁלֹּא יַעֲשֵׂהוּ עוֹד… וְכֵן יִתְנַחַם עַל שֶׁעָבַר… וְיָעִיד עָלָיו יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת שֶׁלֹּא יָשׁוּב לְזֶה הַחֵטְא לְעוֹלָם… וְצָרִיךְ לְהִתְוַדּוֹת בִּשְׂפָתָיו, וְלוֹמַר עִנְיָנוֹת אֵלּוּ שֶׁגָּמַר בְּלִבּוֹ (הל' תשובה ב:ג). הא יש תהליך: קודם כל, שיכיר שחטא ויעזוב את עצם החטא ואפילו הירהורים על החטא. שנית, שיחליט באמת שלא לחטוא באותו החטא. ולבסוף יתוודה במילים מפורשות על חטא והחלטתו.
English
Top: Devar | Prev: Rosh Hashanah |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.