Difference between revisions of "Devar/5770/Chayei Sarah"
From RonWareWiki
< Devar | 5770
(Replacing page with '<!-- vim: tw=0 ft=Wikipedia --> {{bismilla}} {{header|Chayei Sarah 5770|חיי שרה תש"ע}} {{hebrew}} {{pasuqh||p/pt/pt0122.htm#17|בראשית כב:יז}} {{englis...') |
|||
Line 7: | Line 7: | ||
{{hebrew}} | {{hebrew}} | ||
− | {{pasuqh||p/pt/ | + | {{pasuqh|וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים -- שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה|p/pt/pt0123.htm#1|בראשית כג:א}} |
+ | {{heb|שם הפרשה "חיי שרה", נשמע לנו מוזר -- שהרי היא פותחת במות שרה ולא באירועי-חייה. ורבותינו דרשו: '''יודע ה' ימי תמימים ונחלתם לעולם תהיה. כשם שהן תמימים כך שנותם תמימים. בת כ' כבת ז' לנוי, בת ק' כבת עשרים שנה לחטא''' <small>[http://www.tsel.org/torah/midrashraba/chaisara.html מדרש רבה בראשית, חיי שרה]</small>. לומר שלהודיע על תמימותה התורה האריכה בביטוי משונה הזה. והמשיכו: '''מה צורך לומר "שני חיי שרה" באחרונה? לומר לך שחביב חייהם של צדיקים לפני המקום בעולם הזה ולעולם הבא'''.}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|וכבר מזמן נהגו העם לבקר בקברי הצדיקים ולהתפלל אצלם. ומערת המכפלה שבחברון, בה קוברו אברהם ושרה, הוא אחד האתרים הקדושים הדרושים ביותר אצל הציבור המתפלל. שם הולכים לבקש רחמים ולהתפלל עבור כל צרכי הפרט.}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|ורבנו הרמב"ם כותב בפירוש: '''וְהַצַּדִּיקִים, אֵין בּוֹנִים לָהֶם נֶפֶשׁ עַל קִבְרוֹתֵיהֶן -- דִּבְרֵיהֶם הֶם זִכְרוֹנָם. וְלֹא יִפְנֶה אָדָם לְבַקַּר הַקְּבָרוֹת''' {{hcite|i/e404n.htm#4|הל' אבל ד:ד}}. כלומר שהצדיק השאיר את השפעתו בעודנו חי, על ידי דבריו ומעשיו הטובים. ולאחר שהלך לעולמו, שוב אינו פועל אלא על ידי אותן המילים בהן השפיע על הזולת בחייו.}} | ||
{{english}} | {{english}} | ||
− | {{pasuq||p/pt/ | + | {{pasuq|And the life of Sarah was a hundred and seven and twenty years; these were the years of the life of Sarah|p/pt/pt0123.htm#1|Gen 23:1}} |
{{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Vayera|Vayera||}} | {{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Vayera|Vayera||}} | ||
{{devar}} | {{devar}} |
Revision as of 22:12, 12 November 2009
עברית
וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים -- שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה (בראשית כג:א)
שם הפרשה "חיי שרה", נשמע לנו מוזר -- שהרי היא פותחת במות שרה ולא באירועי-חייה. ורבותינו דרשו: יודע ה' ימי תמימים ונחלתם לעולם תהיה. כשם שהן תמימים כך שנותם תמימים. בת כ' כבת ז' לנוי, בת ק' כבת עשרים שנה לחטא מדרש רבה בראשית, חיי שרה. לומר שלהודיע על תמימותה התורה האריכה בביטוי משונה הזה. והמשיכו: מה צורך לומר "שני חיי שרה" באחרונה? לומר לך שחביב חייהם של צדיקים לפני המקום בעולם הזה ולעולם הבא.
וכבר מזמן נהגו העם לבקר בקברי הצדיקים ולהתפלל אצלם. ומערת המכפלה שבחברון, בה קוברו אברהם ושרה, הוא אחד האתרים הקדושים הדרושים ביותר אצל הציבור המתפלל. שם הולכים לבקש רחמים ולהתפלל עבור כל צרכי הפרט.
ורבנו הרמב"ם כותב בפירוש: וְהַצַּדִּיקִים, אֵין בּוֹנִים לָהֶם נֶפֶשׁ עַל קִבְרוֹתֵיהֶן -- דִּבְרֵיהֶם הֶם זִכְרוֹנָם. וְלֹא יִפְנֶה אָדָם לְבַקַּר הַקְּבָרוֹת (הל' אבל ד:ד). כלומר שהצדיק השאיר את השפעתו בעודנו חי, על ידי דבריו ומעשיו הטובים. ולאחר שהלך לעולמו, שוב אינו פועל אלא על ידי אותן המילים בהן השפיע על הזולת בחייו.
English
And the life of Sarah was a hundred and seven and twenty years; these were the years of the life of Sarah (Gen 23:1)
Top: Devar | Prev: Vayera |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.