Difference between revisions of "Devar/5768/Vayigash"
From RonWareWiki
< Devar | 5768
Line 7: | Line 7: | ||
{{heb|בקשר לדברי [[Devar/5768/Mikets|מלפני שבוע]], ידיד שלי ערער על אמרתי שבני ישראל "כולם צדיקים ונבונים היו" - אמר שלא כן, הרי מצינו אצלם בריונות רצחנית (האחים לגבי יוסף), פריצות מינית (יהודה ותמר), אלימות (ראובן ולוי) וכדומה עוד. אמנם מבחינה מסוימת הוא צודק - קשה להבין איך ייקראו "צדיקים" כשיודעים על כל תולדותם.}} | {{heb|בקשר לדברי [[Devar/5768/Mikets|מלפני שבוע]], ידיד שלי ערער על אמרתי שבני ישראל "כולם צדיקים ונבונים היו" - אמר שלא כן, הרי מצינו אצלם בריונות רצחנית (האחים לגבי יוסף), פריצות מינית (יהודה ותמר), אלימות (ראובן ולוי) וכדומה עוד. אמנם מבחינה מסוימת הוא צודק - קשה להבין איך ייקראו "צדיקים" כשיודעים על כל תולדותם.}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|כשאדם מתחרט על העבר, ודוחק עצמו שלא לעשות שוב את הרע שהיה רגיל בו - נקרא "בעל תשובה". וכן כותב הרמב"ם: '''איזו היא תשובה גמורה--זה שבא לידו דבר שעבר בו, ואפשר בידו לעשות, ופירש ולא עשה מפני התשובה, לא מיראה ולא מכשלון כוח. כיצד: הרי שבא על אישה בעבירה, ולאחר זמן נתייחד עימה והוא עומד באהבתו בה ובכוח גופו, ובמדינה שעבר בה, ופירש ולא עבר--זה הוא בעל תשובה גמורה.''' {{hcite|i/1502.htm#1|הל' תשובה ב:א}} }} | ||
+ | |||
+ | {{heb|יוסף לא ידע אם שבו אחיו אם לאו - לכן סידר את כל הפרשה הזאת שקראנו זה מקרוב. הוא בחן אותם כי חשב שאולי - כמו שידידי אומר - אינם אלא רשעים עכשיו. לשמחתו, גילה שאכן חזרו בתשובה והתחרטו על העבר.}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|אני יכול לקרוא להם "צדיקים", כי: '''אל ידמה בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים, מפני העוונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא, וכאילו לא חטא מעולם; ולא עוד אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים, מקום שבעלי תשובה עומדין בו, אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו: כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם, מפני שהן כובשין יצרם יתר מהן'''{{hcite|i/1507.htm#4|הל' תשובה ז:ד}} }} | ||
Revision as of 09:00, 14 December 2007
עברית
כִּי-אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל-אָבִי, וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי: פֶּן אֶרְאֶה בָרָע, אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת-אָבִי (בראשית מד:לד)
בקשר לדברי מלפני שבוע, ידיד שלי ערער על אמרתי שבני ישראל "כולם צדיקים ונבונים היו" - אמר שלא כן, הרי מצינו אצלם בריונות רצחנית (האחים לגבי יוסף), פריצות מינית (יהודה ותמר), אלימות (ראובן ולוי) וכדומה עוד. אמנם מבחינה מסוימת הוא צודק - קשה להבין איך ייקראו "צדיקים" כשיודעים על כל תולדותם.
כשאדם מתחרט על העבר, ודוחק עצמו שלא לעשות שוב את הרע שהיה רגיל בו - נקרא "בעל תשובה". וכן כותב הרמב"ם: איזו היא תשובה גמורה--זה שבא לידו דבר שעבר בו, ואפשר בידו לעשות, ופירש ולא עשה מפני התשובה, לא מיראה ולא מכשלון כוח. כיצד: הרי שבא על אישה בעבירה, ולאחר זמן נתייחד עימה והוא עומד באהבתו בה ובכוח גופו, ובמדינה שעבר בה, ופירש ולא עבר--זה הוא בעל תשובה גמורה. (הל' תשובה ב:א)
יוסף לא ידע אם שבו אחיו אם לאו - לכן סידר את כל הפרשה הזאת שקראנו זה מקרוב. הוא בחן אותם כי חשב שאולי - כמו שידידי אומר - אינם אלא רשעים עכשיו. לשמחתו, גילה שאכן חזרו בתשובה והתחרטו על העבר.
אני יכול לקרוא להם "צדיקים", כי: אל ידמה בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים, מפני העוונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא, וכאילו לא חטא מעולם; ולא עוד אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים, מקום שבעלי תשובה עומדין בו, אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו: כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם, מפני שהן כובשין יצרם יתר מהן (הל' תשובה ז:ד)
English
For how shall I go up to my father, if the lad be not with me? lest I look upon the evil that shall come on my father (Gen 44:34)
Top: Devar | Prev: Mikets |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.