Actions

Difference between revisions of "Devar/5768/Vayigash"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5768
Line 13: Line 13:
  
 
{{heb|אני יכול לקרוא להם "צדיקים", כי: '''אל ידמה בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים, מפני העוונות והחטאות שעשה.  אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא, וכאילו לא חטא מעולם; ולא עוד אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו.  אמרו חכמים, מקום שבעלי תשובה עומדין בו, אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו:  כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם, מפני שהן כובשין יצרם יתר מהן'''{{hcite|i/1507.htm#4|הל' תשובה ז:ד}} }}
 
{{heb|אני יכול לקרוא להם "צדיקים", כי: '''אל ידמה בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים, מפני העוונות והחטאות שעשה.  אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא, וכאילו לא חטא מעולם; ולא עוד אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו.  אמרו חכמים, מקום שבעלי תשובה עומדין בו, אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו:  כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם, מפני שהן כובשין יצרם יתר מהן'''{{hcite|i/1507.htm#4|הל' תשובה ז:ד}} }}
 +
 +
{{heb|בפסוק הזה שהבאתי למעלה, רואים את האדם כמו שהוא עכשיו, ולא כמו שהיה.  צריכים לזכור תמיד שה"רשות נתונה לנו" לשנות ולשפר (וגם להפך, כמובן).  ואם אדם עושה תשובה, יש להסתכל על מעשיו הנוכחים ולא על העבר.}}
  
  

Revision as of 10:08, 14 December 2007

Vayigash 5768 - ויגש תשס"ח
English text below
Send me feedback

עברית

כִּי-אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל-אָבִי, וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי: פֶּן אֶרְאֶה בָרָע, אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת-אָבִי  (בראשית מד:לד)

בקשר לדברי מלפני שבוע, ידיד שלי ערער על אמרתי שבני ישראל "כולם צדיקים ונבונים היו" - אמר שלא כן, הרי מצינו אצלם בריונות רצחנית (האחים לגבי יוסף), פריצות מינית (יהודה ותמר), אלימות (ראובן ולוי) וכדומה עוד. אמנם מבחינה מסוימת הוא צודק - קשה להבין איך ייקראו "צדיקים" כשיודעים על כל תולדותם.

כשאדם מתחרט על העבר, ודוחק עצמו שלא לעשות שוב את הרע שהיה רגיל בו - נקרא "בעל תשובה". וכן כותב הרמב"ם: איזו היא תשובה גמורה--זה שבא לידו דבר שעבר בו, ואפשר בידו לעשות, ופירש ולא עשה מפני התשובה, לא מיראה ולא מכשלון כוח. כיצד: הרי שבא על אישה בעבירה, ולאחר זמן נתייחד עימה והוא עומד באהבתו בה ובכוח גופו, ובמדינה שעבר בה, ופירש ולא עבר--זה הוא בעל תשובה גמורה.  (הל' תשובה ב:א)

יוסף לא ידע אם שבו אחיו אם לאו - לכן סידר את כל הפרשה הזאת שקראנו זה מקרוב. הוא בחן אותם כי חשב שאולי - כמו שידידי אומר - אינם אלא רשעים עכשיו. לשמחתו, גילה שאכן חזרו בתשובה והתחרטו על העבר.

אני יכול לקרוא להם "צדיקים", כי: אל ידמה בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים, מפני העוונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא, וכאילו לא חטא מעולם; ולא עוד אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים, מקום שבעלי תשובה עומדין בו, אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו: כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם, מפני שהן כובשין יצרם יתר מהן (הל' תשובה ז:ד)

בפסוק הזה שהבאתי למעלה, רואים את האדם כמו שהוא עכשיו, ולא כמו שהיה. צריכים לזכור תמיד שה"רשות נתונה לנו" לשנות ולשפר (וגם להפך, כמובן). ואם אדם עושה תשובה, יש להסתכל על מעשיו הנוכחים ולא על העבר.


English

For how shall I go up to my father, if the lad be not with me? lest I look upon the evil that shall come on my father  (Gen 44:34)




Top: Devar Prev: Mikets




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.