Actions

Difference between revisions of "Devar/5768/Nitsavim"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5768
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Ki Tavo 5768|כי תבא תשס"ח}}
+
{{header|Nitsavim 5768|ניצבים תשס"ח}}
  
{{hebrew}}{{pasuqh|יִתֵּן ה' אֶת-אֹיְבֶיךָ הַקָּמִים עָלֶיךָ, נִגָּפִים לְפָנֶיךָ|p/pt/pt0528.htm#7|דברים כח:ז}}
+
{{hebrew}}{{pasuqh| וְלֹא אִתְּכֶם, לְבַדְּכֶם--אָנֹכִי, כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת-הָאָלָה, הַזֹּאת |p/pt/pt0529.htm#13|דברים כט:יג}}
  
{{heb|ברכה מעולה זו תלויה בדבר אחד בלבד: '''וְהָיָה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְוֹתָיו ''' {{hcite|p/pt/pt0528.htm#1|דברים כח:א}}לא מסובך: רק תשמור ותעשה, ותזכה לברכה. }}
+
{{heb|התורה ממשיכה: '''כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה, עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם, לִפְנֵי, ה' אֱלֹהֵינוּ; וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, עִמָּנוּ הַיּוֹם'''.  כלומר, אפילו מי שלא נולד עדיין כלול בברית ובאלה.}}
  
 +
{{heb|אילו לא היה מפרש את הדבר, היינו נוטים לומר שהתורה ניתנה לדור ההוא -- ויפה הייתה בשעתה, אבל איננה שייכת כלל אלינו היום.  כדבריהם המחכימים של בני הבליעל, "מה שהיה, תשכח מזה".}}
  
{{heb|היפכו מופיע לא רחוק בהמשך: '''יִתֶּנְךָ ה' נִגָּף, לִפְנֵי אֹיְבֶיךָ'''{{hcite|p/pt/pt0528.htm#25|דברים כח:כה}}, ותנאו: '''וְהָיָה, אִם-לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו''' {{hcite|p/pt/pt0528.htm#15|דברים כח:טו}}שוב פשוט: לא תשמע אליי, תקבל קללה.}}
+
{{heb|באה התורה ומדגישה שלא כך הדבר -- אלא היא צו נצחי לכל עמי הארץ, ובפרט לבני עם הקודש, בני ישראל -- אשר עליהם הטיל הקב"ה את רוב המצוות.  בכל דור ודור מאז ועד היום, כל יהודי מתאבק בדרכו הפרטי להבין את התורה ולשייך את מילותיה למצבו האישיוככל שמתבוננים בה יותר, מבינים עד כמה עמוקות דרכיה שלתורה.}}
  
{{heb|בהתחשב במתרחש היום בארץ, באיזו דרך בחרנו לדעתכם?}}
+
{{heb|בשבת הזאת שלפני ראש השנה תשס"ט, אני מאחל לכולם למצוא את שייכות התורה הנצחית למצבם הפרטי, על ידי לימוד מתמיד והתבוננות. שנה טובה לכולם!}}
  
 
{{english}}  
 
{{english}}  
{{pasuq| The LORD will cause thine enemies that rise up against thee to be smitten before thee |p/pt/pt0528.htm#7|Deut 28:7}}
+
{{pasuq|Neither with you only do I make this covenant and this oath|p/pt/pt0529.htm#13|Deut 29:13}}
  
This fantastic blessing depends on only one condition: '''And it shall come to pass, if thou shalt hearken diligently unto the voice of the LORD thy God, to observe to do all His commandments''' {{hcite|p/pt/pt0528.htm#1|Deut 28:1}}Not very complicated: just observe and do, and you will merit a blessing.
+
The Torah continues: '''but with him that standeth here with us this day before the LORD our God, and also with him that is not here with us this day'''.  That is to say, even the one who had not been born yet is included in the covenant and oath.
  
The opposite appears not far off: '''The LORD will cause thee to be smitten before thine enemies'''{{hcite|p/pt/pt0528.htm#25|Deut 28:25}}, and its condition: '''But it shall come to pass, if thou wilt not hearken unto the voice of the LORD thy God, to observe to do all His commandments and His statutes''' {{hcite|p/pt/pt0528.htm#15|Deut 28:15}}.  Again, not complex: don't listen to Me, and you'll receive a curse.
+
If it had not specified the matter, we would tend to say that the Torah was given to that generation, and was fine ''then'', but isn't pertinent at all to us, today.  Like the ''clever'' words of the useless ones, "what used to be, forget it".
  
Considering that which is happening in the Holy Land today, which path do you think we have chosen?
+
The Torah comes and emphasises that the matter is not so -- rather, it is an eternal commandment to all the peoples of the world, and especially to the offspring of the Holy people, the Children of Israel -- upon whom God placed most of the commandments.  In every generation since then and until today, each Jew battles in his own manner to understand the Torah, and to lend its words relevance to his personal situation.  And the more one examines it, the more one understand just how deep the Torah's paths run.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Ki Tetse|Ki Tetse||}}
+
This shabbat which is just before the new year 5769, I wish everyone find the relevance of the eternal Torah to his personal situation, through ongoing learning and examination.  Happy new year to everyone!
 +
 
 +
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Ki Tavo|Ki Tavo||}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Revision as of 08:08, 26 September 2008

Nitsavim 5768 - ניצבים תשס"ח
English text below
Send me feedback

עברית

וְלֹא אִתְּכֶם, לְבַדְּכֶם--אָנֹכִי, כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת-הָאָלָה, הַזֹּאת  (דברים כט:יג)

התורה ממשיכה: כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה, עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם, לִפְנֵי, ה' אֱלֹהֵינוּ; וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, עִמָּנוּ הַיּוֹם. כלומר, אפילו מי שלא נולד עדיין כלול בברית ובאלה.

אילו לא היה מפרש את הדבר, היינו נוטים לומר שהתורה ניתנה לדור ההוא -- ויפה הייתה בשעתה, אבל איננה שייכת כלל אלינו היום. כדבריהם המחכימים של בני הבליעל, "מה שהיה, תשכח מזה".

באה התורה ומדגישה שלא כך הדבר -- אלא היא צו נצחי לכל עמי הארץ, ובפרט לבני עם הקודש, בני ישראל -- אשר עליהם הטיל הקב"ה את רוב המצוות. בכל דור ודור מאז ועד היום, כל יהודי מתאבק בדרכו הפרטי להבין את התורה ולשייך את מילותיה למצבו האישי. וככל שמתבוננים בה יותר, מבינים עד כמה עמוקות דרכיה שלתורה.

בשבת הזאת שלפני ראש השנה תשס"ט, אני מאחל לכולם למצוא את שייכות התורה הנצחית למצבם הפרטי, על ידי לימוד מתמיד והתבוננות. שנה טובה לכולם!

English

Neither with you only do I make this covenant and this oath  (Deut 29:13)

The Torah continues: but with him that standeth here with us this day before the LORD our God, and also with him that is not here with us this day. That is to say, even the one who had not been born yet is included in the covenant and oath.

If it had not specified the matter, we would tend to say that the Torah was given to that generation, and was fine then, but isn't pertinent at all to us, today. Like the clever words of the useless ones, "what used to be, forget it".

The Torah comes and emphasises that the matter is not so -- rather, it is an eternal commandment to all the peoples of the world, and especially to the offspring of the Holy people, the Children of Israel -- upon whom God placed most of the commandments. In every generation since then and until today, each Jew battles in his own manner to understand the Torah, and to lend its words relevance to his personal situation. And the more one examines it, the more one understand just how deep the Torah's paths run.

This shabbat which is just before the new year 5769, I wish everyone find the relevance of the eternal Torah to his personal situation, through ongoing learning and examination. Happy new year to everyone!



Top: Devar Prev: Ki Tavo




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.