Difference between revisions of "Devar/5769/Behar-Bechukotai"
From RonWareWiki
< Devar | 5769
Line 8: | Line 8: | ||
{{heb|אם נשמור את דבר ה' ונשמע לנביאיו וחכמיו, נקבל שפע ברכות. "אם-בחקותי תלכו" זאת תחילת תנאי, שההבטחה תתקיים אם נקיים את התנאי.}} | {{heb|אם נשמור את דבר ה' ונשמע לנביאיו וחכמיו, נקבל שפע ברכות. "אם-בחקותי תלכו" זאת תחילת תנאי, שההבטחה תתקיים אם נקיים את התנאי.}} | ||
− | {{heb|בהלכה: '''סֵפֶר תּוֹרָה תְּפִלִּין וּמְזוּזוֹת… | + | {{heb|בהלכה: '''סֵפֶר תּוֹרָה תְּפִלִּין וּמְזוּזוֹת… עַל גַּבֵּי עוֹרוֹת שְׁאֵינָן מְעֻבָּדִין, אוֹ שֶׁכָּתַב סֵפֶר תּוֹרָה אוֹ תְּפִלִּין עַל עוֹר שֶׁלֹּא עִבְּדוֹ לִשְׁמָן -- הֲרֵי אֵלּוּ פְּסוּלִין''' {{hcite|i/2301n.htm#14|הל' תפילין מזוזה וספר תורה א:יד}}. ועיבוד העור מפורש שם, הלכה ו - ומועתק מבבלי שבת עט., ראה שם. והיום אין כמעט מי שמעבד עורות כהלכה אלא יחידים בלבד -- ומשמעות הדבר שרוב בני ישראל בכל העולם מברכים על ספרי תורה פסולים לכתחילה. ולמה משתמשים ב"שיטה החדשה"? כי היא זולה ומהירה יותר.}} |
− | {{heb|בהלכה: '''כָּל הַשּׁוֹחֵט, צָרִיךְ לִבְדֹּק הַסִּימָנִין לְאַחַר הַשְּׁחִיטָה; שְׁאִם לֹא בָדַק, וְנֶחְתַּךְ הָרֹאשׁ קֹדֶם שֶׁיִּבְדֹּק -- הֲרֵי זוֹ נְבֵלָה, וְאַפִלּוּ הָיָה הַשּׁוֹחֵט זָרִיז וּמָהִיר''' {{hcite|i/5301n.htm#12|הל' שחיטה א:יב}}. והבדיקה: '''הַשּׁוֹחֵט צָרִיךְ שֶׁיִּבְדֹּק הַסַּכִּין בְּחֻדָּהּ, וּמִצַּד זֶה, וּמִצַּד זֶה. וְכֵיצַד בּוֹדְקָהּ: מוֹלִיכָהּ וּמְבִיאָהּ עַל בְּשַׂר אֶצְבָּעוֹ, וּמוֹלִיכָהּ וּמְבִיאָהּ עַל צִפָּרְנוֹ, מִשָּׁלוֹשׁ רוּחוֹתֶיהָ, שְׁהֶן פִּיהָ וּשְׁנֵי צְדָדִין -- כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה בָּהּ פְּגָם כְּלָל; וְאַחַר כָּךְ יִשְׁחֹט בָּהּ''' {{hcite|i/5301n.htm#19|שם יט}} וגם בבלי חולין יז:, ראש שם. | + | {{heb|בהלכה: '''כָּל הַשּׁוֹחֵט, צָרִיךְ לִבְדֹּק הַסִּימָנִין לְאַחַר הַשְּׁחִיטָה; שְׁאִם לֹא בָדַק, וְנֶחְתַּךְ הָרֹאשׁ קֹדֶם שֶׁיִּבְדֹּק -- הֲרֵי זוֹ נְבֵלָה, וְאַפִלּוּ הָיָה הַשּׁוֹחֵט זָרִיז וּמָהִיר''' {{hcite|i/5301n.htm#12|הל' שחיטה א:יב}}. והבדיקה: '''הַשּׁוֹחֵט צָרִיךְ שֶׁיִּבְדֹּק הַסַּכִּין בְּחֻדָּהּ, וּמִצַּד זֶה, וּמִצַּד זֶה. וְכֵיצַד בּוֹדְקָהּ: מוֹלִיכָהּ וּמְבִיאָהּ עַל בְּשַׂר אֶצְבָּעוֹ, וּמוֹלִיכָהּ וּמְבִיאָהּ עַל צִפָּרְנוֹ, מִשָּׁלוֹשׁ רוּחוֹתֶיהָ, שְׁהֶן פִּיהָ וּשְׁנֵי צְדָדִין -- כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה בָּהּ פְּגָם כְּלָל; וְאַחַר כָּךְ יִשְׁחֹט בָּהּ''' {{hcite|i/5301n.htm#19|שם יט}} וגם בבלי חולין יז:, ראש שם. ולמה אין כמעט מי שבודקים כהלכה אלה מעטים מאד? שהבדיקה הקפדנית הזאת יקרה ואטית, ופועת הרווחים.}} |
{{heb|בהלכה: '''הַהוֹצָאָה מֵרְשׁוּת לִרְשׁוּת, מְלָאכָה מֵאֲבוֹת מְלָאכוֹת הִיא''' {{hcite|i/3112n.htm#8|הל' שבת יב:ח}}. ורשות הרבים: '''אֵיזוֹ הִיא רְשׁוּת הָרַבִּים -- מִדְבָּרוֹת וִיעָרִים וְשָׂדוֹת, וּדְרָכִים הַמְּפֻלָּשִׁין לָהֶן: וּבִלְבָד שֶׁיִּהְיֶה רֹחַב הַדֶּרֶךְ שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה, וְלֹא תִהְיֶה עָלָיו תַּקְרָה''' {{hcite|i/3114n.htm#1|הל' שבת יד:א}}. ואי-אפשר לערב בין רשות הרבים לרשות היחיד, וראה בבלי שבת צט. ולמה מטלטלים ב"עירובים" שאינם עירובים? כי יותר קל להאמין למי שמקל בדבר שרוצים לעשות, מאשר לשמוע למה שחז"ל ציוו.}} | {{heb|בהלכה: '''הַהוֹצָאָה מֵרְשׁוּת לִרְשׁוּת, מְלָאכָה מֵאֲבוֹת מְלָאכוֹת הִיא''' {{hcite|i/3112n.htm#8|הל' שבת יב:ח}}. ורשות הרבים: '''אֵיזוֹ הִיא רְשׁוּת הָרַבִּים -- מִדְבָּרוֹת וִיעָרִים וְשָׂדוֹת, וּדְרָכִים הַמְּפֻלָּשִׁין לָהֶן: וּבִלְבָד שֶׁיִּהְיֶה רֹחַב הַדֶּרֶךְ שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה, וְלֹא תִהְיֶה עָלָיו תַּקְרָה''' {{hcite|i/3114n.htm#1|הל' שבת יד:א}}. ואי-אפשר לערב בין רשות הרבים לרשות היחיד, וראה בבלי שבת צט. ולמה מטלטלים ב"עירובים" שאינם עירובים? כי יותר קל להאמין למי שמקל בדבר שרוצים לעשות, מאשר לשמוע למה שחז"ל ציוו.}} | ||
Line 20: | Line 20: | ||
{{english}} | {{english}} | ||
− | {{pasuq|If ye walk in My statutes, and keep My commandments, and do | + | {{pasuq|If ye walk in My statutes, and keep My commandments, and do them|p/pt/pt0326.htm#3|Lev 26:6}} |
− | them|p/pt/pt0326.htm#3|Lev 26:6}} | ||
− | {{nav|Devar|Devar|Devar/5769/ | + | |
+ | {{nav|Devar|Devar|Devar/5769/Emor|Emor||}} | ||
{{devar}} | {{devar}} |
Revision as of 09:50, 15 May 2009
עברית
אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם (ויקרא כו:ו)
אם נשמור את דבר ה' ונשמע לנביאיו וחכמיו, נקבל שפע ברכות. "אם-בחקותי תלכו" זאת תחילת תנאי, שההבטחה תתקיים אם נקיים את התנאי.
בהלכה: סֵפֶר תּוֹרָה תְּפִלִּין וּמְזוּזוֹת… עַל גַּבֵּי עוֹרוֹת שְׁאֵינָן מְעֻבָּדִין, אוֹ שֶׁכָּתַב סֵפֶר תּוֹרָה אוֹ תְּפִלִּין עַל עוֹר שֶׁלֹּא עִבְּדוֹ לִשְׁמָן -- הֲרֵי אֵלּוּ פְּסוּלִין (הל' תפילין מזוזה וספר תורה א:יד). ועיבוד העור מפורש שם, הלכה ו - ומועתק מבבלי שבת עט., ראה שם. והיום אין כמעט מי שמעבד עורות כהלכה אלא יחידים בלבד -- ומשמעות הדבר שרוב בני ישראל בכל העולם מברכים על ספרי תורה פסולים לכתחילה. ולמה משתמשים ב"שיטה החדשה"? כי היא זולה ומהירה יותר.
בהלכה: כָּל הַשּׁוֹחֵט, צָרִיךְ לִבְדֹּק הַסִּימָנִין לְאַחַר הַשְּׁחִיטָה; שְׁאִם לֹא בָדַק, וְנֶחְתַּךְ הָרֹאשׁ קֹדֶם שֶׁיִּבְדֹּק -- הֲרֵי זוֹ נְבֵלָה, וְאַפִלּוּ הָיָה הַשּׁוֹחֵט זָרִיז וּמָהִיר (הל' שחיטה א:יב). והבדיקה: הַשּׁוֹחֵט צָרִיךְ שֶׁיִּבְדֹּק הַסַּכִּין בְּחֻדָּהּ, וּמִצַּד זֶה, וּמִצַּד זֶה. וְכֵיצַד בּוֹדְקָהּ: מוֹלִיכָהּ וּמְבִיאָהּ עַל בְּשַׂר אֶצְבָּעוֹ, וּמוֹלִיכָהּ וּמְבִיאָהּ עַל צִפָּרְנוֹ, מִשָּׁלוֹשׁ רוּחוֹתֶיהָ, שְׁהֶן פִּיהָ וּשְׁנֵי צְדָדִין -- כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה בָּהּ פְּגָם כְּלָל; וְאַחַר כָּךְ יִשְׁחֹט בָּהּ (שם יט) וגם בבלי חולין יז:, ראש שם. ולמה אין כמעט מי שבודקים כהלכה אלה מעטים מאד? שהבדיקה הקפדנית הזאת יקרה ואטית, ופועת הרווחים.
בהלכה: הַהוֹצָאָה מֵרְשׁוּת לִרְשׁוּת, מְלָאכָה מֵאֲבוֹת מְלָאכוֹת הִיא (הל' שבת יב:ח). ורשות הרבים: אֵיזוֹ הִיא רְשׁוּת הָרַבִּים -- מִדְבָּרוֹת וִיעָרִים וְשָׂדוֹת, וּדְרָכִים הַמְּפֻלָּשִׁין לָהֶן: וּבִלְבָד שֶׁיִּהְיֶה רֹחַב הַדֶּרֶךְ שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה, וְלֹא תִהְיֶה עָלָיו תַּקְרָה (הל' שבת יד:א). ואי-אפשר לערב בין רשות הרבים לרשות היחיד, וראה בבלי שבת צט. ולמה מטלטלים ב"עירובים" שאינם עירובים? כי יותר קל להאמין למי שמקל בדבר שרוצים לעשות, מאשר לשמוע למה שחז"ל ציוו.
התורה מזהירה אותנו גם מה עתיד להיות וְאִם-בְּחֻקֹּתַי תִּמְאָסוּ, וְאִם אֶת-מִשְׁפָּטַי תִּגְעַל נַפְשְׁכֶם, לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְוֹתַי, לְהַפְרְכֶם אֶת-בְּרִיתִי (ויקרא כו:טו). יהי רצון מלפניו שנחזור אליו ואל דברי נביאיו וחכמיו.
English
If ye walk in My statutes, and keep My commandments, and do them (Lev 26:6)
Top: Devar | Prev: Emor |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.