Difference between revisions of "Devar/5769/Vaetchanan"
From RonWareWiki
< Devar | 5769
Line 14: | Line 14: | ||
{{heb|ברור שהוא מדבר בהווה, אל בני ישראל העומדים לפניו. אבל גם אלינו היום הוא מדבר, החיים בכל הדורות שעמדו אחריו. כי אין "חיים" אלא בהידבק האדם בתורה ובמצוות -- שהם מביאים אותו לעולם הבא. ואלו ש"עושים חיים" בהבלי הזמן -- הם מפסידים על עצמם את החיים האמיתיים.}} | {{heb|ברור שהוא מדבר בהווה, אל בני ישראל העומדים לפניו. אבל גם אלינו היום הוא מדבר, החיים בכל הדורות שעמדו אחריו. כי אין "חיים" אלא בהידבק האדם בתורה ובמצוות -- שהם מביאים אותו לעולם הבא. ואלו ש"עושים חיים" בהבלי הזמן -- הם מפסידים על עצמם את החיים האמיתיים.}} | ||
− | {{heb|אף לאלו יש תקווה, שעומדת לרשותם "תשובה". כמו שאמר הרמב"ם: '''כַּמָּה מְעֻלָּה מַעֲלַת הַתְּשׁוּבָה: אֶמֶשׁ הָיָה זֶה מֻבְדָּל מֵה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל … צוֹעֵק וְאֵינוּ נַעֲנֶה… וְעוֹשֶׂה מִצְווֹת וְטוֹרְפִין אוֹתָן | + | {{heb|אף לאלו יש תקווה, שעומדת לרשותם "תשובה". כמו שאמר הרמב"ם: '''כַּמָּה מְעֻלָּה מַעֲלַת הַתְּשׁוּבָה: אֶמֶשׁ הָיָה זֶה מֻבְדָּל מֵה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל … צוֹעֵק וְאֵינוּ נַעֲנֶה… וְעוֹשֶׂה מִצְווֹת וְטוֹרְפִין אוֹתָן בְּפָנָיו … וְהַיּוֹם הוּא מֻדְבָּק בַּשְּׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְאַתֶּם, הַדְּבֵקִים, בַּה', אֱלֹהֵיכֶם". צוֹעֵק וְנַעֲנֶה מִיָּד… וְעוֹשֶׂה מִצְווֹת וּמְקַבְּלִין אוֹתָן בְּנַחַת וְשִׂמְחָה…''' {{hcite|/i/1507n.htm#8|הל' תשובה ז:ח}}. ולכן חשוב ביותר שאלה שאכן "דבקים בה'" לא ידחו את אלו שעדיין לא, אלא יראו להם ש'''דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי-נֹעַם; וְכָל-נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם''' {{hcite|p/pt/pt2803.htm#17|משלי ג:יז}} }} |
Revision as of 07:54, 31 July 2009
עברית
וְאַתֶּם, הַדְּבֵקִים, בַּה', אֱלֹהֵיכֶם -- חַיִּים כֻּלְּכֶם, הַיּוֹם (דברים ד:ד)
משה אומר לבני ישראל העומדים לפני כניסתם לארץ, שכל מי שזנה אחרי בעל פעור, כבר איננו -- אבל הם, שדבקו בה', נשארו כולם בחיים.
ברור שהוא מדבר בהווה, אל בני ישראל העומדים לפניו. אבל גם אלינו היום הוא מדבר, החיים בכל הדורות שעמדו אחריו. כי אין "חיים" אלא בהידבק האדם בתורה ובמצוות -- שהם מביאים אותו לעולם הבא. ואלו ש"עושים חיים" בהבלי הזמן -- הם מפסידים על עצמם את החיים האמיתיים.
אף לאלו יש תקווה, שעומדת לרשותם "תשובה". כמו שאמר הרמב"ם: כַּמָּה מְעֻלָּה מַעֲלַת הַתְּשׁוּבָה: אֶמֶשׁ הָיָה זֶה מֻבְדָּל מֵה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל … צוֹעֵק וְאֵינוּ נַעֲנֶה… וְעוֹשֶׂה מִצְווֹת וְטוֹרְפִין אוֹתָן בְּפָנָיו … וְהַיּוֹם הוּא מֻדְבָּק בַּשְּׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְאַתֶּם, הַדְּבֵקִים, בַּה', אֱלֹהֵיכֶם". צוֹעֵק וְנַעֲנֶה מִיָּד… וְעוֹשֶׂה מִצְווֹת וּמְקַבְּלִין אוֹתָן בְּנַחַת וְשִׂמְחָה… (הל' תשובה ז:ח). ולכן חשוב ביותר שאלה שאכן "דבקים בה'" לא ידחו את אלו שעדיין לא, אלא יראו להם שדְּרָכֶיהָ דַרְכֵי-נֹעַם; וְכָל-נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם (משלי ג:יז)
English
But ye that did cleave unto the LORD your God are alive every one of you this day (Deut 4:4)
Top: Devar | Prev: Devarim |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.