Difference between revisions of "Devar/5770/Lech Lecha"
From RonWareWiki
< Devar | 5770
Line 12: | Line 12: | ||
{{heb|לאחר ירידתו למצרים ועלותו שוב אל הארץ, כתוב: '''וְהַכְּנַעֲנִי, וְהַפְּרִזִּי, אָז, יֹשֵׁב בָּאָרֶץ''' {{hcite|p/pt/pt0113.htm#7|בראשית יג:ז}}. ומה כתוב מיד לפני זה? '''וַיְהִי-רִיב, בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה-אַבְרָם, וּבֵין, רֹעֵי מִקְנֵה-לוֹט'''. בני אותה המשפחה לא יכלו לשבת יחדיו כאחים. ובינתיים, אויביהם גדלו ועצמו. כשאברם נכנס לארץ בתחילה, לא הפריעו לו ולכל משפחתו. אבל לאחר שיצא מן הארץ והתחילו בני המשפחה לריב -- כבר נחלש האימה של תושבי הארץ כלפי משפחתו של אברם, ומה כתוב? '''וַיִּקְחוּ אֶת-לוֹט וְאֶת-רְכֻשׁוֹ בֶּן-אֲחִי אַבְרָם''' {{hcite|p/pt/pt0114.htm#12|בראשית יד:יב}}.}} | {{heb|לאחר ירידתו למצרים ועלותו שוב אל הארץ, כתוב: '''וְהַכְּנַעֲנִי, וְהַפְּרִזִּי, אָז, יֹשֵׁב בָּאָרֶץ''' {{hcite|p/pt/pt0113.htm#7|בראשית יג:ז}}. ומה כתוב מיד לפני זה? '''וַיְהִי-רִיב, בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה-אַבְרָם, וּבֵין, רֹעֵי מִקְנֵה-לוֹט'''. בני אותה המשפחה לא יכלו לשבת יחדיו כאחים. ובינתיים, אויביהם גדלו ועצמו. כשאברם נכנס לארץ בתחילה, לא הפריעו לו ולכל משפחתו. אבל לאחר שיצא מן הארץ והתחילו בני המשפחה לריב -- כבר נחלש האימה של תושבי הארץ כלפי משפחתו של אברם, ומה כתוב? '''וַיִּקְחוּ אֶת-לוֹט וְאֶת-רְכֻשׁוֹ בֶּן-אֲחִי אַבְרָם''' {{hcite|p/pt/pt0114.htm#12|בראשית יד:יב}}.}} | ||
+ | |||
+ | {{heb|הסיפור הזה חוזר חלילה בתולדות עמנו. אחדות לפרקים, ריב ומתח לפרקים. ותמיד האויב ממתין לזמן בו קול יעקב ייחלש וידיו ירפו. ולמרות כל זאת, מעולם ועד עולם הבטחתו של צור ישראל וגואלו הקדוש ברוך הוא עומדת לעד. ארצנו שלנו, לשעבר ארץ הכנעני. על פי ה' הורשנו אותם -- ועל פיו גורשנו ממנה -- והוחזרנו אליה באהבתו אותנו כנבואתו אלינו: '''כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, הִנְנִי מוֹשִׁיעַ אֶת-עַמִּי מֵאֶרֶץ מִזְרָח, וּמֵאֶרֶץ, מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ. וְהֵבֵאתִי אֹתָם, וְשָׁכְנוּ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלִָם; וְהָיוּ-לִי לְעָם, וַאֲנִי אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹהִים -- בֶּאֱמֶת, וּבִצְדָקָה.''' {{hcite|p/pt/pt2308.htm#8|זכריה ח:ח}}.}} | ||
+ | |||
{{english}} | {{english}} |
Revision as of 21:59, 29 October 2009
עברית
וְהַכְּנַעֲנִי, אָז בָּאָרֶץ (בראשית יב:ו)
כשאברם עזב את ארצו ומולדתו, לא ידע אנה הולך -- אלא בטח בה' שאמר לו ללכת אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ (שם 1). וכשנכנס לארץ, לא הייתה ריקה ומוכנה לו ולמשפחתו, אלא "הכנעני אז בארץ". וה' בא אליו והוסיף לו שזאת אכן הארץ "אשר אראך", ככתוב: וַיֹּאמֶר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת (שם ז) -- למרות שכבר הייתה נושבת.
לאחר ירידתו למצרים ועלותו שוב אל הארץ, כתוב: וְהַכְּנַעֲנִי, וְהַפְּרִזִּי, אָז, יֹשֵׁב בָּאָרֶץ (בראשית יג:ז). ומה כתוב מיד לפני זה? וַיְהִי-רִיב, בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה-אַבְרָם, וּבֵין, רֹעֵי מִקְנֵה-לוֹט. בני אותה המשפחה לא יכלו לשבת יחדיו כאחים. ובינתיים, אויביהם גדלו ועצמו. כשאברם נכנס לארץ בתחילה, לא הפריעו לו ולכל משפחתו. אבל לאחר שיצא מן הארץ והתחילו בני המשפחה לריב -- כבר נחלש האימה של תושבי הארץ כלפי משפחתו של אברם, ומה כתוב? וַיִּקְחוּ אֶת-לוֹט וְאֶת-רְכֻשׁוֹ בֶּן-אֲחִי אַבְרָם (בראשית יד:יב).
הסיפור הזה חוזר חלילה בתולדות עמנו. אחדות לפרקים, ריב ומתח לפרקים. ותמיד האויב ממתין לזמן בו קול יעקב ייחלש וידיו ירפו. ולמרות כל זאת, מעולם ועד עולם הבטחתו של צור ישראל וגואלו הקדוש ברוך הוא עומדת לעד. ארצנו שלנו, לשעבר ארץ הכנעני. על פי ה' הורשנו אותם -- ועל פיו גורשנו ממנה -- והוחזרנו אליה באהבתו אותנו כנבואתו אלינו: כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, הִנְנִי מוֹשִׁיעַ אֶת-עַמִּי מֵאֶרֶץ מִזְרָח, וּמֵאֶרֶץ, מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ. וְהֵבֵאתִי אֹתָם, וְשָׁכְנוּ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלִָם; וְהָיוּ-לִי לְעָם, וַאֲנִי אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹהִים -- בֶּאֱמֶת, וּבִצְדָקָה. (זכריה ח:ח).
English
And the Canaanite was then in the land (Gen 12:6)
Top: Devar | Prev: Noach |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.