Actions

Difference between revisions of "Devar/5770/Chayei Sarah"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5770
Line 11: Line 11:
 
{{heb|שם הפרשה "חיי שרה", נשמע לנו מוזר -- שהרי היא פותחת במות שרה ולא באירועי-חייה.  ורבותינו דרשו:  '''יודע ה' ימי תמימים ונחלתם לעולם תהיה. כשם שהן תמימים כך שנותם תמימים. בת כ' כבת ז' לנוי, בת ק' כבת עשרים שנה לחטא''' <small>[http://www.tsel.org/torah/midrashraba/chaisara.html מדרש רבה בראשית, חיי שרה]</small>.  לומר שלהודיע על תמימותה התורה האריכה בביטוי משונה הזה. והמשיכו: '''מה צורך לומר "שני חיי שרה" באחרונה? לומר לך שחביב חייהם של צדיקים לפני המקום בעולם הזה ולעולם הבא'''.}}
 
{{heb|שם הפרשה "חיי שרה", נשמע לנו מוזר -- שהרי היא פותחת במות שרה ולא באירועי-חייה.  ורבותינו דרשו:  '''יודע ה' ימי תמימים ונחלתם לעולם תהיה. כשם שהן תמימים כך שנותם תמימים. בת כ' כבת ז' לנוי, בת ק' כבת עשרים שנה לחטא''' <small>[http://www.tsel.org/torah/midrashraba/chaisara.html מדרש רבה בראשית, חיי שרה]</small>.  לומר שלהודיע על תמימותה התורה האריכה בביטוי משונה הזה. והמשיכו: '''מה צורך לומר "שני חיי שרה" באחרונה? לומר לך שחביב חייהם של צדיקים לפני המקום בעולם הזה ולעולם הבא'''.}}
  
{{heb|וכבר מזמן נהגו העם לבקר בקברי הצדיקים ולהתפלל אצלם.  ומערת המכפלה שבחברון, בה קוברו אברהם ושרה, הוא אחד האתרים הקדושים הדרושים ביותר אצל הציבור המתפלל.  שם הולכים לבקש רחמים ולהתפלל עבור כל צרכי הפרט.}}
+
{{heb|וכבר מזמן נהגו העם לבקר בקברי הצדיקים ולהתפלל אצלם.  ומערת המכפלה שבחברון, בה קוברו אברהם ושרה, הוא אחד האתרים הקדושים הדרושים ביותר אצל הציבור הרחב.  שם הולכים לבקש רחמים ולהתפלל עבור כל צרכי הפרט.  ורבנו הרמב"ם כתב בפירוש: '''וְהַצַּדִּיקִים, אֵין בּוֹנִים לָהֶם נֶפֶשׁ עַל קִבְרוֹתֵיהֶן -- דִּבְרֵיהֶם הֶם זִכְרוֹנָם.  וְלֹא יִפְנֶה אָדָם לְבַקַּר הַקְּבָרוֹת''' {{hcite|i/e404n.htm#4|הל' אבל ד:ד}}.  כי הצדיק השאיר את השפעתו בעודנו חי, על ידי דבריו ומעשיו הטובים.  ולאחר שהלך לעולמו, שוב אינו פועל אלא על ידי אותן המילים בהן השפיע על הזולת בחייו.}}
  
{{heb|ורבנו הרמב"ם כותב בפירוש: '''וְהַצַּדִּיקִים, אֵין בּוֹנִים לָהֶם נֶפֶשׁ עַל קִבְרוֹתֵיהֶן -- דִּבְרֵיהֶם הֶם זִכְרוֹנָם.  וְלֹא יִפְנֶה אָדָם לְבַקַּר הַקְּבָרוֹת''' {{hcite|i/e404n.htm#4|הל' אבל ד:ד}}כלומר שהצדיק השאיר את השפעתו בעודנו חי, על ידי דבריו ומעשיו הטוביםולאחר שהלך לעולמו, שוב אינו פועל אלא על ידי אותן המילים בהן השפיע על הזולת בחייו.}}
+
{{heb|דרשת רבותינו מלמדת אותנו שהתורה מדברת על שני עולמות: העולם הזה, והעולם הבאבעולם הזה אנו מצווים לציית לאדון הכל, ועושים כמיטב יכולתנו למלא אחר רצונו יתברךובעולם הבא, שאין בו לא ישיבה ולא עמידה -- כי אין בו גוף כלל -- מקבלים את השכר על פעולתנו בעולם הזה.}}
  
  

Revision as of 22:22, 12 November 2009


Chayei Sarah 5770 - חיי שרה תש"ע
English text below
Send me feedback

עברית

וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים -- שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה  (בראשית כג:א)

שם הפרשה "חיי שרה", נשמע לנו מוזר -- שהרי היא פותחת במות שרה ולא באירועי-חייה. ורבותינו דרשו: יודע ה' ימי תמימים ונחלתם לעולם תהיה. כשם שהן תמימים כך שנותם תמימים. בת כ' כבת ז' לנוי, בת ק' כבת עשרים שנה לחטא מדרש רבה בראשית, חיי שרה. לומר שלהודיע על תמימותה התורה האריכה בביטוי משונה הזה. והמשיכו: מה צורך לומר "שני חיי שרה" באחרונה? לומר לך שחביב חייהם של צדיקים לפני המקום בעולם הזה ולעולם הבא.

וכבר מזמן נהגו העם לבקר בקברי הצדיקים ולהתפלל אצלם. ומערת המכפלה שבחברון, בה קוברו אברהם ושרה, הוא אחד האתרים הקדושים הדרושים ביותר אצל הציבור הרחב. שם הולכים לבקש רחמים ולהתפלל עבור כל צרכי הפרט. ורבנו הרמב"ם כתב בפירוש: וְהַצַּדִּיקִים, אֵין בּוֹנִים לָהֶם נֶפֶשׁ עַל קִבְרוֹתֵיהֶן -- דִּבְרֵיהֶם הֶם זִכְרוֹנָם. וְלֹא יִפְנֶה אָדָם לְבַקַּר הַקְּבָרוֹת  (הל' אבל ד:ד). כי הצדיק השאיר את השפעתו בעודנו חי, על ידי דבריו ומעשיו הטובים. ולאחר שהלך לעולמו, שוב אינו פועל אלא על ידי אותן המילים בהן השפיע על הזולת בחייו.

דרשת רבותינו מלמדת אותנו שהתורה מדברת על שני עולמות: העולם הזה, והעולם הבא. בעולם הזה אנו מצווים לציית לאדון הכל, ועושים כמיטב יכולתנו למלא אחר רצונו יתברך. ובעולם הבא, שאין בו לא ישיבה ולא עמידה -- כי אין בו גוף כלל -- מקבלים את השכר על פעולתנו בעולם הזה.


English

And the life of Sarah was a hundred and seven and twenty years; these were the years of the life of Sarah  (Gen 23:1)




Top: Devar Prev: Vayera




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.