Devar/5768/Shabat Pesach
From RonWareWiki
< Devar | 5768
עברית
שלחן ערוך, אורך חיים סימן לא, סעיף א: בשבת ויו"ט אסור להניח תפילין מפני שהם עצמם אות ואם מניחים בהם אות אחר היה זלזול לאות שלהם. ובסעיף ב: בחוה"מ גם כן אסור להניח תפילין מהטעם הזה בעצמו שימי חול המועד גם הם אות. ושם ההגה אומר: וי"א שח"ה חייב בתפילין וכן נוהגין בכל גלילות אלו להניחם במועד ולברך עליהם אלא שאין מברכים עליהם בקול רם בבהכנ"ס כמו שאר ימות השנה.
הרמבֹ"ם אינו אומר אלא: וכן שבתות וימים טובים, אינן זמן תפילין, שנאמר "והיו לך לאות" (ראה שמות יג,ט), ושבתות וימים טובים הן עצמן אות. (הל' תפילין ד:י). ואינו מזכיר חול המועד כלל. מכאן בלבד קשה לדעת מה הוא אומר לגבי הנחת תפילין במועד - ובפרט, שבהלכות שביתית יום-טוב, הוא מאריך באיסורים של חוה"מ ונראה שהוא קרוב ליום טוב. וכן פסקו רבים, שאין להניח תפילין בחוה"מ.
אבל כתוב: ואסור לכתוב במועד, אפילו ספרים תפילין ומזוזות. ואין מגיהין אפילו אות אחת בספר העזרה, מפני שזו מלאכה שאינה לצורך המועד. אבל כותב הוא אדם תפילין ומזוזה לעצמו, וטווה תכלת לבגדו. (הל' שביתית יום-טוב ז:יב). כלומר, אסור לכתוב תפילין כפרנסה (כי אין לעבוד בחוה"מ אלא לצורך גדול), אבל לעצמו -- לשימוש שלו! -- מותר. ופיסקה זאת משנה היא: מועד קטן ג:ד.
לכן ברור שמותר להניח תפילין בחוה"מ -- ואם "מותר", גם חובה ככל יום אחר בו "מותר" להניחם. ואם חובה היא, יש לברך שאופן שמברכים תמיד.
English
Top: Devar | Prev: Metsora |
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.