Shoftim 5769 - שופטים תשס"ט
English text below
Send me feedback
עברית
שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ, אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ (דברים יז:טו)
זאת מצוות עשה, להמליך עלינו מלך
(הל' מלכים ומלחמות א:א). וזה יסוד ממשלה תורנית: שהמלך מושל בעם, אבל כמו שהזכרנו במקום אחר -- יש לו לקרוא תמיד בתורת משה ולדעת שסמכותו נובעת אך ורק מאת ה' יתברך --
אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ.
יש זרם במחשבת ישראל בזמנינו, שאומר שמדינת ישראל היא כמין "מלכות קטנה". כביכול יש לה סמכות דומה לשל מלך, ועלינו להיות כפופים לסמכות הזאת ולסייע לה. וכן התקינו תפילות להמשך המדינה-מלכות. ועמדה זאת תמוהה ביותר.
שהרי "מלכות" משמעה "ממשלת מלך". ואין לנו מלך, ולא קרוב לזה. המושלים שלנו רחוקים מאד מתורת משה. אומנם יש מהם שמדמים לעצמם שהם מלכים, אבל אין יסוד לחלומותיהם. ועליהם נאמר
שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים, וְחַבְרֵי גַּנָּבִים (ישעיה א:כג). הגאולה הצפויה התחילה, שהרי העם התחיל לחזור לנחלתו -- אבל עדיין לא זכינו לגאולה השלימה, בה נאמר
וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה, וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה; אַחֲרֵי-כֵן, יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק -- קִרְיָה, נֶאֱמָנָה (ישעיה א:כו). אם יפסיקו להתפלל להמשך המדינה, וירבו זעקה לפני הקדוש ברוך הוא על אי-שלימות הגאולה, אולי באמת נגיע ליום ההוא בו
וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת -- לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה (ישעיה ב:ד).
English
thou shalt in any wise set him king over thee, whom the LORD thy God shall choose (Deut 17:15)
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.
For "kingdom" means "government by a king". And we have no king, nor anything even close. Our leaders are very far from Torah. True, some of them think they are kings, but there is no foundation to their dreams. And of them it says, Thy princes are rebellious, and companions of thieves (Isa 1:23). The expected Redemption has begun, since the people of Israel have begun returning to their inheritance -- but we have still not merited the complete Redemption, of which it is said And I will restore thy judges as at the first, and thy counsellors as at the beginning; afterward thou shalt be called the city of righteousness, the faithful city (Isa 1:26).
If they would cease praying for the continuation of the government and rather increase their outcry to God over the incomplete Redemption, perhaps we would truly reach the day when And He shall judge between the nations, and shall decide for many peoples; and they shall beat their swords into plowshares, and their spears into pruninghooks; nation shall not lift up sword against nation, neither shall they learn war any more
(ישעיה ב:ד).
Send Ron feedback on this essay.
Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.