Actions

Devar/5770/Vaetchanan

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5770
Revision as of 10:10, 23 July 2010 by Ron (talk | contribs) (Created page with '{{bismilla}} {{header|Vaetchanan 5770|ואתחנן תש"ע}} {{hebrew}} {{pasuqh|וָאֶתְחַנַּן, אֶל-ה', בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹר|p/pt/pt0503.htm#2…')
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Vaetchanan 5770 - ואתחנן תש"ע
English text below
Send me feedback

עברית

וָאֶתְחַנַּן, אֶל-ה', בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹר  (דברים ג:כג)

פרשתנו מתחילה בסיפור התחננות של משה רבנו אל ה'. ומעניין מאד להתבונן בדרך בה הוא מתחנן! קודם כל מתחיל בשבח האל הטוב: אֲדֹנָי ה', אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת-עַבְדְּךָ, אֶת-גָּדְלְךָ, וְאֶת-יָדְךָ הַחֲזָקָה -- אֲשֶׁר מִי-אֵל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה כְמַעֲשֶׂיךָ וְכִגְבוּרֹתֶךָ  (שם כד). ורק אחרי-כן באה בקשתו: אֶעְבְּרָה-נָּא, וְאֶרְאֶה אֶת-הָאָרֶץ הַטּוֹבָה, אֲשֶׁר, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן: הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה, וְהַלְּבָנֹן  (שם כה).

אף-על-פי שהתפלל אל ה' ברגש, ואע"פ שהיה הרועה הנאמן של עם ישראל משך יותר מארבעים שנה, ה' השיב לו בשלילה: וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי לְמַעַנְכֶם, וְלֹא שָׁמַע אֵלָי, והודיע לו כִּי-לֹא תַעֲבֹר, אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה  (שם כו-כז). ורבים הם שרואים בזה אי-צדק מצד ה', חס-ושלום, שלא נתן לשליחו הנאמן להיכנס לארץ!

אבל זאת עמדת מי שטרם התבגר בדעותיו, ונשאר כילד החושב שכל מה שחפץ "מגיע לו". מסר חשוב הוא זה שמלמדנו רבנו משה ע"ה -- שאפילו אדם גדול וצדיק בישראל, שאין כמוהו ליושר -- אפילו אחד כזה יכול לקבל תשובה שלילית לתפילותיו. ועוד מלמדנו רבנו שאין להתרגז ולהתעצבן על ה' יתברך, אלא צריך לקבל את גזר הדין בשמחה.

למרות זאת, טוב וראוי להרבות בתפילה עבור התוצאה הרצויה ולקוות אל ה', שישע אל צעקותינו ויושענו בקרוב!

English

And I besought the LORD at that time, saying  (דברים ג:כג)

Our portion begins with the story of Moshe pleading with God. And it is very interesting to examine closely the manner in which he pleads! First of all, he begins by praising God: 'O Lord GOD, Thou hast begun to show Thy servant Thy greatness, and Thy strong hand; for what god is there in heaven or on earth, that can do according to Thy works, and according to Thy mighty acts?  (ibid 24). Only afterwards does he make his request: Let me go over, I pray Thee, and see the good land that is beyond the Jordan, that goodly hill-country, and Lebanon.'  (ibid 25).

Even though he prayed fervently to God, and even though he was the Jewish people's faithful shepherd for more than forty years, God answered him negatively: But the LORD was wroth with me for your sakes, and hearkened not unto me and informed him for thou shalt not go over this Jordan  (ibid 26-27). And there are many who see this as an injustice, God forbid!, on God's part -- that He did not permit His faithful emissary to enter the Land!

But that is the position of one who has not yet matured in his moral development, and remains like a child who believes that whatever he wants, he deserves. Our teacher Moshe of blessed memory is giving us a great moral lesson -- that even a great and righteous Jew, one who has no peers in honesty -- even such a one may receive a negative reply to his prayers. And he further teaches us that one must not get angry or upset at God, may He be blessed, but rather accept the verdict with gladness.

Despite this, it is good and proper to increase prayer for the desired result, and to hope in God, that He will pay attention to our cries, and bring us salvation soon!



Top: Devar Prev: Devarim