Actions

Devar/5768/Noach

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5768
Revision as of 08:45, 16 October 2007 by Ron (talk | contribs) (New page: {{bismilla}} <center><big>Noach 5768 -- {{hebs|נח תשס"ח}}</big></center> {{heb|'''…לֹא-אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת-הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָא...)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Noach 5768 -- נח תשס"ח

…לֹא-אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת-הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם, כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו…  (בראשית ח:כא)

במילים אלו מתחיל הקב"ה להבטיח שלא ישחית עוד את כל היקום. ונראה מהמילים שהטעם מפני שהאדם נוצר בשאיפה לעשות את הרע - ולכן, הקב"ה לא יכול להצדיק עונש חמור כזה שהביא בזאת הפרשה. קשה להבין: איך יתכן לומר שה' אשר ברא את האדם והשתיל בו יצרו, רק עכשיו נזכר בכך? ועוד: כיוון שידע את יצרו הרע, למה העניש אותו בכלל? הרי ש"לא מגיע לו", עקב נטייתו להרע כבר מהיותו עלי האדמה!

יש פסוק בפרשה הקודמת: הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ  (בראשית ד:ז). באומרו יתברך לקין שאינו מוכרח לתור אחר יצרו הרע, אלא שאם יתגבר, הוא ימשול ביצרו (כמאמר חז"ל: איזה הוא גיבור? הכובש את יצרו  (משנה אבות ד:א)). הפסוק הזה מסביר לנו שלמרות ש"יצרו רע מנעוריו", הוא יכול להתגבר עליו ולעשות את הטוב. ולזה התכוונה המשנה: "הכול צפוי, והרשות נתונה"  (משנה אבות ג:יח)

יותר מפורש ברמב"ם: רשות כל אדם נתונה לו: אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק, הרשות בידו; ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע, הרשות בידו. (הל תשובה ה:א) כלומר שאע"פ שה' אכן יודע הכל, למרות זאת הרשות ניתנת לנו לעשות את חפצנו. ממשיך הרמב"ם בחוזקה: אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טיפשי האומות ורוב גולמי בני ישראל, שהקדוש ברוך הוא גוזר על האדם מתחילת ברייתו להיות צדיק או רשע. אין הדבר כן, אלא כל אדם ואדם ראוי להיות צדיק כמשה רבנו או רשע כירובעם, או חכם או סכל, או רחמן או אכזרי, או כיליי או שוע; וכן שאר כל הדעות. (שם ה:ב).

אם כן, מה נומר על המילים "רע מנעוריו"? כלומר, כשאדם נולד אין לו שכל לדעת ולהבחין בין טוב לרע, והוא יעשה ע"פי יצרו הרע בלבד. אבל כשישכיל ויתבגר יבין מה דרוש ממנו מאת ה', ויוכל לעשות רצון קונו או להפך - הרשות בידו. לכן יכול הוא יתברך, להעניש את האדם על חטאיו - כי יש בידו לעשות את הטוב, ובחר לא לעשות. לכן כן "מגיע לו"! ה' נתן להם לבני האדם לעשות כרצונם, ולא רק שלא עשו את הטוב אלא שהחטיאו אף את בעלי-החיים כדכתיב: כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ, עַל-הָאָרֶץ (בראשית ו:יב). ההשחתה פשטה בכל הארץ, לכן ה' בחר למחוק ולנקות ולעשות התחלה חדשה לתולדות האדם.





Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.