Actions

Devar/5770/Bamidbar

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5770
Revision as of 20:15, 13 May 2010 by Ron (talk | contribs) (Created page with '{{bismilla}} {{header|Bamidbar 5770|במדבר תש"ע}} {{hebrew}} {{pasuqh|וְאֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים, אֲשֶׁר יַעַמְדוּ אִתְּכ…')
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Bamidbar 5770 - במדבר תש"ע
English text below
Send me feedback

עברית

וְאֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים, אֲשֶׁר יַעַמְדוּ אִתְּכֶם: לִרְאוּבֵן, אֱלִיצוּר בֶּן-שְׁדֵיאוּר  (במדבר א:ד)
דֶּגֶל מַחֲנֵה רְאוּבֵן תֵּימָנָה, לְצִבְאֹתָם; וְנָשִׂיא לִבְנֵי רְאוּבֵן, אֱלִיצוּר בֶּן-שְׁדֵיאוּר.
 (במדבר ב:י)

בתחילת הפשרה שלנו, התורה מונה כל אִישׁ רֹאשׁ לְבֵית-אֲבֹתָיו, שעמדו יחד עם משה לשאת במלאכת ספירת בני ישראל. המפקד היה מיועד לספור את אלו מבין בני ישראל שהם בגיל מתאים לצבא. כל אחד מהקרואים בפרשתנו היה "ראש בית-אב" -- אדם חשוב ומכובד ומוכר לאנשי שבטו. בעוד כמה פסוקים התורה חוזרת ומציינת שוב את אותם האנשים -- אך הפעם בתואר "נשיא".

מזה מבינים שאותם אנשים שהתורה דגלה בציון שמותם, היו מנהיגים אמתיים לבני שבטיהם. לא פלא אפוא, שהתורה ממנה אותם לתפקיד אחראי על מפקד האוכלוסין. הרי הם מכירים את כולם, גם מקובלים על כולם. אבל מדוע התורה ציינה אותם שנית, אִישׁ עַל-דִּגְלוֹ?

השבטים חנו כל שבט במקומו, באותו המבנה תמיד. וכן כאשר נסעו, עשו זאת באותו הסדר והצורה. סדר החנייה והנסיעה היה סדר קרבי -- וכל שבט היה במקום המיועד לו, ובאמצע השבטים ארון הקודש מלווה בשבט לוי סביבו. אולי התורה רוצה לרמוז שלא מספיק לנשיא להיות מכובד ונישא. הוא חייב גם להיות בתוך המערכה ולהוביל את העם, גם בעת מלחמה. כמו שראינו אצל המלך דוד ע"ש, שלא היסס לעמוד בראש. כי תפקיד המנהיג הוא להנהיג -- אם לא יהיה בחזית, כיצד יביא את העם ליעדו?


English

And these are the names of the men that shall stand with you: of Reuben, Elizur the son of Shedeur  (Num 1:4)
On the south side shall be the standard of the camp of Reuben according to their hosts; the prince of the children of Reuben being Elizur the son of Shedeur.
 (Num 2:10)

At the beginning of our portion, the Torah enumerates every one head of his father's house who were to join Moshe in undertaking the census. That census was taken to count how many among the Children of Israel were of military age. Each of the ones named in our portion was a "head of his father's house" -- an important and honored man, known to the members of his tribe. A few verses later, the Torah once again distinguishes these same men -- but this time, with the title "prince".

It is understood from this, that those to whom the Torah gave distinction by listing their names were true leaders of their tribes. It is no wonder therefore, that the Torah appointed them to responsible positions for the carrying out of the census. After all, they knew everyone and were respected by them. But why did the Torah distinguish them a second time, every man with his own standard?

Each one of the tribes encamped in a particular place, always in the same formation. Likewise, when the travelled they maintained the same order and formation. The manner of their encamping and travelling was military in nature -- each tribe had its particular place within the formation, and in the center of them all was the Holy Ark surrounded by the tribe of Levi. Perhaps the Torah is hinting that it is not sufficient for a "prince" to be elevated and honored. He also has to take part in the "action" and to motivate the people, even during wartime. Just as we saw with King David, of blessed memory, who never hesitated to stand at the front. Because the job of the leader is to lead -- if doesn't stand in the forefront, how will he bring the people to their destination?



Top: Devar Prev: Behar-Bechukotai