Actions

Devar/5771/Yom HaKippurim

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5771
Revision as of 22:25, 16 September 2010 by Ron (talk | contribs) (Created page with '{{bismilla}} {{header|Yom HaKippurim 5771|יום הכיפורים תשע"א}} {{hebrew}} {{pasuqh|קוּם לֵךְ אֶל-נִינְוֵה, הָעִיר הַגְּדוֹלָה…')
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Yom HaKippurim 5771 - יום הכיפורים תשע"א
English text below
Send me feedback

עברית

קוּם לֵךְ אֶל-נִינְוֵה, הָעִיר הַגְּדוֹלָה -- וּקְרָא עָלֶיהָ: כִּי-עָלְתָה רָעָתָם, לְפָנָי  (יונה א:ב)

ה' מצווה את הנביא יונה בן אמיתי לצאת לעם נוכרי ולמסור להם את דבר ה': או יחזרו מרעתם, או יישמדו. יונה לא רוצה לצאת אליהם, ובורח מפני ה' -- כי הוא חושש שמא יחזרו בתשובה וה' ירחם עליהם. ואילו עם ישראל לא חזרו בתשובה, וזה יהיה להם לקטגור.

כידוע, העם בנינוה כן חוזר בתשובה: לובשים שק ואפר, צמים ומשנים את מעשיהם. וכתוב: וַיַּרְא הָאֱלֹהִים אֶת-מַעֲשֵׂיהֶם, כִּי-שָׁבוּ מִדַּרְכָּם הָרָעָה; וַיִּנָּחֶם הָאֱלֹהִים, עַל-הָרָעָה אֲשֶׁר-דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת-לָהֶם -- וְלֹא עָשָׂה  (שם ג:י) . מכאן לומדים שה' דן את האדם על פי מעשיו ולא על פי מחשבותיו. ולומדים שאכן תשובה אמתית מועלת לשנות גזירות קשות. ויש עוד מסר עמוק שמעטים שמים אליו לב.


כיוון שיונה ידע שה' רחמן ומרבה לסלוח, לא רצה לצאת למשימה הזאת. אף-על-פי שהלך בסופו של דבר (כי ה' הכריחו!), התלונן על כך. לכן ה' גרם שקיקיון יכסה אותו מהשמש, ולמחרת ייבול -- ויונה שוב התלונן. אז אומר לו ה' את המילים הבאות: אַתָּה חַסְתָּ עַל-הַקִּיקָיוֹן, אֲשֶׁר לֹא-עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ: שֶׁבִּן-לַיְלָה הָיָה, וּבִן-לַיְלָה אָבָד. וַאֲנִי לֹא אָחוּס, עַל-נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה -- אֲשֶׁר יֶשׁ-בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים-עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע בֵּין-יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ, וּבְהֵמָה, רַבָּה?  (שם ד:י-יא). בורא העולם מודיע לו (ולנו!) שהוא מרחם על כל ברואיו. לומדים אפוא שה' יתברך מלך על כל הארץ, ורוצה בטובתם של כל בני האדם -- לא רק בשל בני ישראל. יהי רצון שהשנה ישפיע רחמיו על כל מעשי ידיו, וירבה לסלוח וישים קץ לכל צרה ויגון שבעולם.

English

Arise, go to Nineveh, that great city, and proclaim against it; for their wickedness is come up before Me  (Jonah 1:2)

God commands the prophet Jonah son of Amitai to go to a foreign people, and to send them a message: either repent your evil deeds, or be destroyed. Jonah does not want to go to them, and he flees from God -- because he suspects they will indeed repent, and God will be merciful to them. Whereas the Jewish people did not repent, and this would be as it were a "point for the prosecution".

As is known, the people of Nineveh did repent; they wore sackcloth and ashes, they fasted and changed their behavior. And it is written: And God saw their works, that they turned from their evil way; and God repented of the evil, which He said He would do unto them; and He did it not  (ibid 3:10). From this we learn that God judges man based on his deeds and not his thoughts. And we learn that indeed, true repentance is effective in changing harsh decrees from Heaven. And there is another deep message to be taken, which few people pay attention to.

Since Jonah knew that God is merciful and prone to forgive, he did not want to accept his mission. Even though he eventually did go (since God forced him to!), he complained about it. Therefore God caused a plant to grow up and shade him from the sun, and wither away the next morning -- and Jonah complained again. Then God tells him the following words: And the LORD said: 'Thou hast had pity on the gourd, for which thou hast not laboured, neither madest it grow, which came up in a night, and perished in a night; and should not I have pity on Nineveh, that great city, wherein are more than sixscore thousand persons that cannot discern between their right hand and their left hand, and also much cattle?'  (ibid 4:10-11). The Creator of the Universe informed him (and us as well!) that He has mercy on all his creatures. We learn therefore that God may He be blessed is King of the entire world, and desires good for all humans -- not just for the Children of Israel. May it be His will that this year, he inundate all his creation with His mercy, and magnify His forgiveness, and bring an end to all the trouble and woe in the world.



Top: Devar Prev: Nitsavim-Vayelech