Actions

Difference between revisions of "Devar/5768/Shlach"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5768
(New page: {{subst: :Devar/Latest}})
 
 
(4 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{bismilla}}
 
{{bismilla}}
{{header|Behaalotcha 5768|בהעלותך תשס"ח}}
+
{{header|Shlach 5768|שלח תשס"ח}}
  
 
===עברית===
 
===עברית===
{{heb|'''וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, מֹשֶׁה:  עִמְדוּ וְאֶשְׁמְעָה, מַה-יְצַוֶּה ה' לָכֶם''' {{hcite|p/pt/pt0409.htm#8|במדבר ט:ח}}}}
+
{{heb|'''וְשָׁם רָאִינוּ, אֶת-הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק--מִן-הַנְּפִלִים; וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם''' {{hcite|p/pt/pt0413.htm#33|במדבר יג:לג}}}}
  
{{heb|משך הדורות עמדו בישראל מאות נביאים, ורק חלק קטן מהם זכו להזכרה בתנ"ךכולם דומים באופן הנבואה -- שה' דיבר אתם במראה הנבואה או חלום, '''וכולן, כשמתנבאין, אבריהן מזדעזעין וכוח הגוף כושל''' {{hcite|i/1107.htm#5|הל' יסודי התורה ז:ה}}.  כלומר, שלא שלטו על עצמם בעת מראה הנבואה. }}
+
{{heb|עצם הבעיה של המרגלים הוא שלא בטחו בעצמם.  ראו את עצמם כ"חגבים" ולא כבני אדםכשראו את תושבי הארץ העזים, הגזימו את חומרת המצב, כי לא האמינו בעצמם וכנראה ששכחו את הבטחתו של בקב"ה שאכן יורישו את תושבי הארץ, עזים או לא.}}
  
{{heb|אבל '''כל הנביאים, אין מתנבאים בכל עת שירצוומשה רבנו, אינו כן, אלא כל זמן שיחפוץ, רוח הקודש לובשתו ונבואה שורה עליו; ואינו צריך לכוון דעתו ולהזדמן לה, שהרי הוא מכוון ומזומן ועומד כמלאכי השרתלפיכך מתנבא בכל עת, שנאמר "עמדו ואשמעה, מה יצווה ה' לכם" (במדבר ט,ח).''' {{hcite|i/1107.htm#13|הל' יסודי התורה ז:יג}} }}
+
{{heb|אותו חוסר בטחון עצמי הופיע אצל שאול המלך, למשל: '''וַיִּשְׁמַע שָׁאוּל וְכָל-יִשְׂרָאֵל, אֶת-דִּבְרֵי הַפְּלִשְׁתִּי הָאֵלֶּה; וַיֵּחַתּוּ וַיִּרְאוּ, מְאֹד'''  {{hcite|p/pt/pt08a17.htm#11|שמואל א יז:יא}}ולעומתו דוד בן ישי, עדיין נער צעיר:  '''כִּי מִי, הַפְּלִשְׁתִּי הֶעָרֵל הַזֶּה, כִּי חֵרֵף, מַעַרְכוֹת אֱלֹהִים חַיִּים ?''' {{hcite|p/pt/pt08a17.htm#26|שם כו}} … '''וַיֹּאמֶר דָּוִד, אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי, אַתָּה בָּא אֵלַי, בְּחֶרֶב וּבַחֲנִית וּבְכִידוֹן; וְאָנֹכִי בָא-אֵלֶיךָ, בְּשֵׁם ה' צְבָאוֹת, אֱלֹהֵי מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר חֵרַפְתָּ.''' {{hcite|p/pt/pt08a17.htm#45|שם מה}}.  ולעומת המרגלים, כלב ויהושע: ''' אַךְ בַּה', אַל-תִּמְרֹדוּ, וְאַתֶּם אַל-תִּירְאוּ אֶת-עַם הָאָרֶץ, כִּי לַחְמֵנוּ הֵם; סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וַה' אִתָּנוּ, אַל-תִּירָאֻם ''' {{hcite|p/pt/pt0414.htm#9|במדבר יד:ט}} }}
  
{{heb|אע"פ שמשה רבינו היה מיוחד, מצווה לשמוע לכל נביא שיעמוד בישראל: '''מצוה לשמוע ממנו, שנאמר "אליו, תשמעון" (דברים יח,טו)''' {{hcite|i/1107.htm#16|הל' יסודי התורה ז:טז}}אלא שכבר אלפי שנים ,לא ראינו נביא חדש בישראל.}}
+
{{heb|ובימינו אנו, אותו הסיפור חוזר חלילה.  המושלים שלנו חסרי האמונה וחסרי בטחון עצמי, נכנעים לאויבים ערלי-לב המחרפים מערכות ה' אלוהי ישראלעד מתי נרשה לעצמנו להמשיך כך?  מתי יבוא צאצא בן ישי להחזירנו לממשל אלוהי?}}
 
 
{{heb|יהי רצון שנזכה לחידוש הנבואה בישראל, ועל ידי כך לחידוש מלכות בית דוד!}}
 
  
 
{{tag|english}}
 
{{tag|english}}
 
===English===  
 
===English===  
'''And Moses said unto them: 'Stay ye, that I may hear what the LORD will command concerning you.'''' {{hcite|p/pt/pt0409.htm#8|Num 9:8}}
+
'''And there we saw the Nephilim, the sons of Anak, who come of the Nephilim; and we were in our own sight as grasshoppers, and so we were in their sight''' {{hcite|p/pt/pt0413.htm#33|Num 13:33}}
 
 
Throughout the generations, hundreds of prophets came from the Jewish people, but only a small portion merited to be mentioned in the Bible.  All of them were similar in the manner of their prophecy -- that God would speak to them in a prophetic vision or in a dream, '''and all of them, when they were prophesying, their limbs would shake and their bodily strength falter''' {{hcite|i/1107.htm#5|Laws of the Fundamentals of Torah 7:5}}.  That is to say, they were not in control of themselves during prophetic visions.
 
  
But '''none of the prophets, would prophesy whenever he wantedBut Moshe our teacher was not like that; rather, whenever he desired, the Holy spirit would envelope him, and he did not need to concentrate and prepare himself for it, since he was always in a state of concentration and prepared, and awaiting like the ministering angels.  Therefore he would prophesy whenever he wanted, as the verse states, "Stay ye, that I may hear what the LORD will command concerning you" (Num 9:8).'''{{hcite|i/1107.htm#13|Laws of the Fundamentals of Torah 7:13}}
+
The fundamental problem of the spies was they didn't have faith in themselvesThe saw themselves as "grasshoppers", and not as humans.  When they saw the fierce inhabitants of the Land, they exaggerated the severity of the situation, because they didn't believe in themselves and apparently had forgotten God's promise that indeed they would displace the residents of the Land, whether fierce or not.
  
Even though Moshe our teacher was unique, it is a mitsvah to obey any prophet who may arise amongst the Jewish people: '''it is a mitsvah to obey him, as the verse states, "you shall obey him" (Deut 18:15)''' {{hcite|i/1107.htm#16|Laws of the Fundamentals of Torah 7:16}}.  Except that for thousands of years we have not seen a new prophet amongst the Jewish people.
+
That same lack of self-confidence appeared in King Saul; for example, '''And when Saul and all Israel heard those words of the Philistine, they were dismayed, and greatly afraid.'''{{hcite|p/pt/pt08a17.htm#11|Samuel I 17:11}}.  And as opposed to him David the son of Yishai, who was still a young youth: '''… for who is this uncircumcised Philistine, that he should have taunted the armies of the living God?''' {{hcite|p/pt/pt08a17.htm#26|ibid 26}} … '''Then said David to the Philistine: 'Thou comest to me with a sword, and with a spear, and with a javelin; but I come to thee in the name of the LORD of hosts, the God of the armies of Israel, whom thou hast taunted''' {{hcite|p/pt/pt08a17.htm#45|ibid 45}}.  And as opposed to the spies, Calev and Yehoshua: '''Only rebel not against the LORD, neither fear ye the people of the land; for they are bread for us; their defence is removed from over them, and the LORD is with us; fear them not'''{{hcite|p/pt/pt0414.htm#9|Num 14:9}}
  
May it be His will that we merit a renewal of prophecy, and through that the renewal of the Kingship of the House of David!
+
In our very days, the same story unfolds again.  Our rulers, lacking faith and lacking self-confidence, surrender to our uncircumsized-of-heart enemies, who taunt the armies of God the Lord of Israel.  How long will we permit ourselves to continue thus?  When will the descendant of the son of Yishai come, and return us to a Godly governance?
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Naso|Naso||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Behaalotcha|Behaalotcha|Devar/5768/Chukat|Chukat}}
 
{{devar}}
 
{{devar}}

Latest revision as of 12:32, 4 July 2008

Shlach 5768 - שלח תשס"ח
English text below
Send me feedback

עברית

וְשָׁם רָאִינוּ, אֶת-הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק--מִן-הַנְּפִלִים; וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם  (במדבר יג:לג)

עצם הבעיה של המרגלים הוא שלא בטחו בעצמם. ראו את עצמם כ"חגבים" ולא כבני אדם. כשראו את תושבי הארץ העזים, הגזימו את חומרת המצב, כי לא האמינו בעצמם וכנראה ששכחו את הבטחתו של בקב"ה שאכן יורישו את תושבי הארץ, עזים או לא.

אותו חוסר בטחון עצמי הופיע אצל שאול המלך, למשל: וַיִּשְׁמַע שָׁאוּל וְכָל-יִשְׂרָאֵל, אֶת-דִּבְרֵי הַפְּלִשְׁתִּי הָאֵלֶּה; וַיֵּחַתּוּ וַיִּרְאוּ, מְאֹד  (שמואל א יז:יא). ולעומתו דוד בן ישי, עדיין נער צעיר: כִּי מִי, הַפְּלִשְׁתִּי הֶעָרֵל הַזֶּה, כִּי חֵרֵף, מַעַרְכוֹת אֱלֹהִים חַיִּים ?  (שם כו)וַיֹּאמֶר דָּוִד, אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי, אַתָּה בָּא אֵלַי, בְּחֶרֶב וּבַחֲנִית וּבְכִידוֹן; וְאָנֹכִי בָא-אֵלֶיךָ, בְּשֵׁם ה' צְבָאוֹת, אֱלֹהֵי מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר חֵרַפְתָּ.  (שם מה). ולעומת המרגלים, כלב ויהושע: אַךְ בַּה', אַל-תִּמְרֹדוּ, וְאַתֶּם אַל-תִּירְאוּ אֶת-עַם הָאָרֶץ, כִּי לַחְמֵנוּ הֵם; סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וַה' אִתָּנוּ, אַל-תִּירָאֻם  (במדבר יד:ט)

ובימינו אנו, אותו הסיפור חוזר חלילה. המושלים שלנו חסרי האמונה וחסרי בטחון עצמי, נכנעים לאויבים ערלי-לב המחרפים מערכות ה' אלוהי ישראל. עד מתי נרשה לעצמנו להמשיך כך? מתי יבוא צאצא בן ישי להחזירנו לממשל אלוהי?

English

And there we saw the Nephilim, the sons of Anak, who come of the Nephilim; and we were in our own sight as grasshoppers, and so we were in their sight  (Num 13:33)

The fundamental problem of the spies was they didn't have faith in themselves. The saw themselves as "grasshoppers", and not as humans. When they saw the fierce inhabitants of the Land, they exaggerated the severity of the situation, because they didn't believe in themselves and apparently had forgotten God's promise that indeed they would displace the residents of the Land, whether fierce or not.

That same lack of self-confidence appeared in King Saul; for example, And when Saul and all Israel heard those words of the Philistine, they were dismayed, and greatly afraid. (Samuel I 17:11). And as opposed to him David the son of Yishai, who was still a young youth: … for who is this uncircumcised Philistine, that he should have taunted the armies of the living God?  (ibid 26)Then said David to the Philistine: 'Thou comest to me with a sword, and with a spear, and with a javelin; but I come to thee in the name of the LORD of hosts, the God of the armies of Israel, whom thou hast taunted  (ibid 45). And as opposed to the spies, Calev and Yehoshua: Only rebel not against the LORD, neither fear ye the people of the land; for they are bread for us; their defence is removed from over them, and the LORD is with us; fear them not (Num 14:9)

In our very days, the same story unfolds again. Our rulers, lacking faith and lacking self-confidence, surrender to our uncircumsized-of-heart enemies, who taunt the armies of God the Lord of Israel. How long will we permit ourselves to continue thus? When will the descendant of the son of Yishai come, and return us to a Godly governance?



Top: Devar Prev: Behaalotcha Next: Chukat




Send Ron feedback on this essay.




Entire site copyright © Ron Aaron, all rights reserved. No permission to copy or otherwise use this material is granted.