Actions

Difference between revisions of "Devar/5770/Chukat"

From RonWareWiki

< Devar‎ | 5770
(Created page with '{{bismilla}} {{header|Chukat 5770|חוקת תש"ע}} {{hebrew}} {{pasuqh|וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף, וְשִׂים אֹתו…')
 
 
(2 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 5: Line 5:
 
{{pasuqh|וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף, וְשִׂים אֹתוֹ, עַל-נֵס; וְהָיָה, כָּל-הַנָּשׁוּךְ, וְרָאָה אֹתוֹ, וָחָי|p/pt/pt0421.htm#8|במדבר כא:ח}}  
 
{{pasuqh|וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף, וְשִׂים אֹתוֹ, עַל-נֵס; וְהָיָה, כָּל-הַנָּשׁוּךְ, וְרָאָה אֹתוֹ, וָחָי|p/pt/pt0421.htm#8|במדבר כא:ח}}  
  
{{heb|הקהל התחצף והוכה: '''וַיְשַׁלַּח ה' בָּעָם, אֵת הַנְּחָשִׁים הַשְּׂרָפִים, וַיְנַשְּׁכוּ, אֶת-הָעָם; וַיָּמָת עַם-רָב, מִיִּשְׂרָאֵל''' {{hcite|p/pt/pt0421.htm#6|שם ו}}.  מיד התחרטו ווידאו את חטאם -- ואז נתן להם ה' את התרופה למכתם: שרף על-נס.  }}
+
{{heb|הקהל התחצף והוכה: '''וַיְשַׁלַּח ה' בָּעָם, אֵת הַנְּחָשִׁים הַשְּׂרָפִים, וַיְנַשְּׁכוּ, אֶת-הָעָם; וַיָּמָת עַם-רָב, מִיִּשְׂרָאֵל''' {{hcite|p/pt/pt0421.htm#6|שם ו}}.  מיד התחרטו ווידו את חטאם -- ואז נתן להם ה' את התרופה למכתם: שרף על-נס.  }}
  
 
{{heb|זאת בהחלט תרופה מוזרה מאד.  ה' הוציא את העם משעבוד מצריים כדי להבדיל אותם מעבודה זרה ולקרבם אליו יתברך -- והנה הוא שם לפניהם מרפא שאפשר לחשוב, חס ושלום, שהוא סוג של עבודה זרה!  ולא עוד, אלא איזה מין פתרון זה להביט בשרף?  איך זה אמור לעבוד?}}
 
{{heb|זאת בהחלט תרופה מוזרה מאד.  ה' הוציא את העם משעבוד מצריים כדי להבדיל אותם מעבודה זרה ולקרבם אליו יתברך -- והנה הוא שם לפניהם מרפא שאפשר לחשוב, חס ושלום, שהוא סוג של עבודה זרה!  ולא עוד, אלא איזה מין פתרון זה להביט בשרף?  איך זה אמור לעבוד?}}
Line 18: Line 18:
 
This is a strange cure, indeed.  God took the people out of the servitude of Egypt in order to separate them from idolatry, and to bring them closer to Him, may He be blessed -- and here He put in front of them a cure which one may think, Heaven forbid!, was a form of idol worship!  Not only that, but what manner of solution is gazing at a serpent?  How exactly is that supposed to work?
 
This is a strange cure, indeed.  God took the people out of the servitude of Egypt in order to separate them from idolatry, and to bring them closer to Him, may He be blessed -- and here He put in front of them a cure which one may think, Heaven forbid!, was a form of idol worship!  Not only that, but what manner of solution is gazing at a serpent?  How exactly is that supposed to work?
  
Our Sages of blessed memory said in the Mishna, tractate Rosh Hashanah 3:6 '''Is it the serpent, then, which kills and gives life?  Rather, whenever Israel would gaze upwards, and subjugate their hearts to their Father in  Heaven -- they would be cured; but if not, they would die'''.  In other words, the serpent itself was of no use.  Its purpose was to be a sign, reminding each sinner that he needed to subjugate his stubborn heart and submit himself to "upwards"; that is, to the King of Kings.  By bending his will to the conform with the good, he would merit life.  May it be His will that we turn our hearts Heavenward, and live many years in this world, and merit the life of the world-to-come.
+
Our Sages of blessed memory said in the Mishna, tractate Rosh Hashanah 3:6 '''Is it the serpent, then, which kills and gives life?  Rather, whenever Israel would gaze upwards, and subjugate their hearts to their Father in  Heaven -- they would be cured; but if not, they would die'''.  In other words, the serpent itself was of no use.  Its purpose was to be a sign, reminding each sinner that he needed to subjugate his stubborn heart and submit himself "upwards"; that is, to the King of Kings.  By bending his will to the conform with the good, he would merit life.  May it be His will that we turn our hearts Heavenward, and live many years in this world, and merit the life of the world-to-come.
  
{{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Korach|Korach||}}
+
{{nav|Devar|Devar|Devar/5770/Korach|Korach|Devar/5770/Balak|Balak}}

Latest revision as of 09:16, 25 June 2010

Chukat 5770 - חוקת תש"ע
English text below
Send me feedback

עברית

וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף, וְשִׂים אֹתוֹ, עַל-נֵס; וְהָיָה, כָּל-הַנָּשׁוּךְ, וְרָאָה אֹתוֹ, וָחָי  (במדבר כא:ח)

הקהל התחצף והוכה: וַיְשַׁלַּח ה' בָּעָם, אֵת הַנְּחָשִׁים הַשְּׂרָפִים, וַיְנַשְּׁכוּ, אֶת-הָעָם; וַיָּמָת עַם-רָב, מִיִּשְׂרָאֵל  (שם ו). מיד התחרטו ווידו את חטאם -- ואז נתן להם ה' את התרופה למכתם: שרף על-נס.

זאת בהחלט תרופה מוזרה מאד. ה' הוציא את העם משעבוד מצריים כדי להבדיל אותם מעבודה זרה ולקרבם אליו יתברך -- והנה הוא שם לפניהם מרפא שאפשר לחשוב, חס ושלום, שהוא סוג של עבודה זרה! ולא עוד, אלא איזה מין פתרון זה להביט בשרף? איך זה אמור לעבוד?

חכמינו ז"ל אמרו במשנה ראש השנה ג:ו וכי הנחש ממית ומחיה? אלא, כל זמן שישראל מסתכלין כלפי מעלן, ומשעבדין את ליבם לאביהם שבשמיים -- היו מתרפאין; ואם לאו, היו נימוקים. כלומר שהשרף לא הועיל כלום -- אלא, הוא אות בלבד, שהזכיר לאותו חוטא שעליו להכניע את ליבו הערל ולשעבד עצמו "למעלה", כלומר למלך מלכי המלכים. ועל ידי הכרעת יצרו למוטב, יזכה לחיים. יהי רצון שנפנה ליבותינו כלפי מעלה, ונחיה שנים רבות בעולם הזה ונזכה לחיי העולם הבא.

English

And the LORD said unto Moses: 'Make thee a fiery serpent, and set it upon a pole; and it shall come to pass, that every one that is bitten, when he seeth it, shall live.'  (Num 21:8)

The people were presumptuous, and were afflicted because of it: the LORD sent fiery serpents among the people, and they bit the people; and much people of Israel died  (ibid 6). They immediately regretted and confessed their sin -- after which God gave them the cure for their illness: a serpent on a pole.

This is a strange cure, indeed. God took the people out of the servitude of Egypt in order to separate them from idolatry, and to bring them closer to Him, may He be blessed -- and here He put in front of them a cure which one may think, Heaven forbid!, was a form of idol worship! Not only that, but what manner of solution is gazing at a serpent? How exactly is that supposed to work?

Our Sages of blessed memory said in the Mishna, tractate Rosh Hashanah 3:6 Is it the serpent, then, which kills and gives life? Rather, whenever Israel would gaze upwards, and subjugate their hearts to their Father in Heaven -- they would be cured; but if not, they would die. In other words, the serpent itself was of no use. Its purpose was to be a sign, reminding each sinner that he needed to subjugate his stubborn heart and submit himself "upwards"; that is, to the King of Kings. By bending his will to the conform with the good, he would merit life. May it be His will that we turn our hearts Heavenward, and live many years in this world, and merit the life of the world-to-come.



Top: Devar Prev: Korach Next: Balak