|
|
Line 1: |
Line 1: |
| {{bismilla}} | | {{bismilla}} |
− | {{header|Behaalotcha 5768|בהעלותך תשס"ח}} | + | {{header|Shlach 5768|שלח תשס"ח}} |
| | | |
| ===עברית=== | | ===עברית=== |
− | {{heb|'''וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, מֹשֶׁה: עִמְדוּ וְאֶשְׁמְעָה, מַה-יְצַוֶּה ה' לָכֶם''' {{hcite|p/pt/pt0409.htm#8|במדבר ט:ח}}}}
| |
− |
| |
− | {{heb|משך הדורות עמדו בישראל מאות נביאים, ורק חלק קטן מהם זכו להזכרה בתנ"ך. כולם דומים באופן הנבואה -- שה' דיבר אתם במראה הנבואה או חלום, '''וכולן, כשמתנבאין, אבריהן מזדעזעין וכוח הגוף כושל''' {{hcite|i/1107.htm#5|הל' יסודי התורה ז:ה}}. כלומר, שלא שלטו על עצמם בעת מראה הנבואה. }}
| |
− |
| |
− | {{heb|אבל '''כל הנביאים, אין מתנבאים בכל עת שירצו. ומשה רבנו, אינו כן, אלא כל זמן שיחפוץ, רוח הקודש לובשתו ונבואה שורה עליו; ואינו צריך לכוון דעתו ולהזדמן לה, שהרי הוא מכוון ומזומן ועומד כמלאכי השרת. לפיכך מתנבא בכל עת, שנאמר "עמדו ואשמעה, מה יצווה ה' לכם" (במדבר ט,ח).''' {{hcite|i/1107.htm#13|הל' יסודי התורה ז:יג}} }}
| |
− |
| |
− | {{heb|אע"פ שמשה רבינו היה מיוחד, מצווה לשמוע לכל נביא שיעמוד בישראל: '''מצוה לשמוע ממנו, שנאמר "אליו, תשמעון" (דברים יח,טו)''' {{hcite|i/1107.htm#16|הל' יסודי התורה ז:טז}}. אלא שכבר אלפי שנים ,לא ראינו נביא חדש בישראל.}}
| |
− |
| |
− | {{heb|יהי רצון שנזכה לחידוש הנבואה בישראל, ועל ידי כך לחידוש מלכות בית דוד!}}
| |
| | | |
| {{tag|english}} | | {{tag|english}} |
| ===English=== | | ===English=== |
− | '''And Moses said unto them: 'Stay ye, that I may hear what the LORD will command concerning you.'''' {{hcite|p/pt/pt0409.htm#8|Num 9:8}}
| |
− |
| |
− | Throughout the generations, hundreds of prophets came from the Jewish people, but only a small portion merited to be mentioned in the Bible. All of them were similar in the manner of their prophecy -- that God would speak to them in a prophetic vision or in a dream, '''and all of them, when they were prophesying, their limbs would shake and their bodily strength falter''' {{hcite|i/1107.htm#5|Laws of the Fundamentals of Torah 7:5}}. That is to say, they were not in control of themselves during prophetic visions.
| |
− |
| |
− | But '''none of the prophets, would prophesy whenever he wanted. But Moshe our teacher was not like that; rather, whenever he desired, the Holy spirit would envelope him, and he did not need to concentrate and prepare himself for it, since he was always in a state of concentration and prepared, and awaiting like the ministering angels. Therefore he would prophesy whenever he wanted, as the verse states, "Stay ye, that I may hear what the LORD will command concerning you" (Num 9:8).'''{{hcite|i/1107.htm#13|Laws of the Fundamentals of Torah 7:13}}
| |
− |
| |
− | Even though Moshe our teacher was unique, it is a mitsvah to obey any prophet who may arise amongst the Jewish people: '''it is a mitsvah to obey him, as the verse states, "you shall obey him" (Deut 18:15)''' {{hcite|i/1107.htm#16|Laws of the Fundamentals of Torah 7:16}}. Except that for thousands of years we have not seen a new prophet amongst the Jewish people.
| |
− |
| |
− | May it be His will that we merit a renewal of prophecy, and through that the renewal of the Kingship of the House of David!
| |
| | | |
− | {{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Naso|Naso||}} | + | {{nav|Devar|Devar|Devar/5768/Behaalotcha|Behaalotcha||}} |
| {{devar}} | | {{devar}} |